• Anonym (Mira)
    Äldre 30 Nov 23:41
    1316 visningar
    19 svar
    19
    1316

    Bör jag göra en abort eller ej?

    Kära FL, nu är jag verkligen i en knipa.

    Jag är sjukskriven på heltid sedan två år tillbaka och har fått vända mig till soc för min försörjning pga att jag inte tjänat in tillräckligt med SGI för att få nåt från FK. Jag har utbildning och allt, är en ordentlig person och har aldrig haft missbruksproblem.

    Har ett förhållande i bagaget med en kille som inte behandlade mig speciellt bra (känner igen mig när jag läser om psykisk misshandel), han lämnade mig dock till slut (vi bodde aldrig ihop tack och lov). Åt P-piller under hela förhållandet, men nu efter att det tagit slut började min mens spöka och jag tänkte att det var pga att jag mådde dåligt psykiskt. Tog ett test och såg att jag är gravid (bara exet som kan vara pappa). Jag meddelade honom detta och han säger att han inte vill ha barnet och inte ställer upp på det om jag väljer att behålla (han har dessutom flyttat till Tyskland nu).

    För övrigt bor jag inneboende, dvs har ingen stadig bostad. Inget jobb, ingen egen ekonomi med mera. Känner mig rådvill.

    Vad bör jag göra? Är abort det enda rätta?

  • Svar på tråden Bör jag göra en abort eller ej?
  • Äldre 30 Nov 23:49
    #1

    Ja abort är det enda rätta.

  • Äldre 30 Nov 23:56
    #2

    Min kille lämna mig när jag berätta att jag var gravid. Han kom dock tillbaka när jag fött vår dotter. Jag har ingen stadig ekonomi, bostad osv.. men det går super ändå. Bor hos mina föräldrar just nu, men letar lägenhet.

    En abort funderade jag på men skulle aldrig klarat det psykiskt. Så jag valde att behålla och är såå glad över de.

    Det sägs att ett barn ångrar man aldrig, men en abort kan man ångra för resten av sitt liv. Så det är ett svårt beslut.

    Jobb osv kan du alltid fixa efteråt. Värt att tänka på är att en abort alltid har risker också.

    Gör det som känns bäst för dig. :)

  • Äldre 30 Nov 23:58
    #3

    Varför är abort det enda rätta, Vanillaextract?


    Vanillaextract skrev 2014-11-30 23:49:46 följande:

    Ja abort är det enda rätta.


  • Anonym (Abort­)
    Äldre 1 Dec 00:00
    #4

    Jag hade valt abort av den anledningen att du blir bunden (oavsett du vill eller inte) till den personen som har misshandlat dig. Han kommer alltid att finnas kvar hos dig på ett eller annat sätt. Dock är jag en sådan person som egentligen inte tycker att man behöver göra abort men en sådan anledning är helt klart stor.

  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 00:05
    #5

    Glömde skriva min ålder. Jag närmar mig 36 och har heller inga barn sedan tidigare. Vet inte om det påverkar hur ni ser på saken, men jag skriver det i alla fall.

  • Anonym (Abort­)
    Äldre 1 Dec 00:14
    #6

    Skrev ett inlägg tidigare. Såg nu att du lagt till ålder, 36. Vilket jag såklart tycker spelar roll. Då är det inte lika "enkelt" att göra en abort tycker jag. Dock ska du noga tänka igenom om du vill ha den mannen i ditt liv framöver och om du tror att han kommer att påverka dig negativt med ditt barn.

    Jag hade nog ändå inte valt barn med en sådan person. Dock är det svårt att veta om du hittar en ny person och får barn med den personen. Men det finns massor av människor som får barn senare än 36 så jag hade hellre chansat på det än att leva med någon som misshandlar en.

  • Esoada
    Äldre 1 Dec 00:25
    #7
    Anonym (Mira) skrev 2014-12-01 00:05:11 följande:

    Glömde skriva min ålder. Jag närmar mig 36 och har heller inga barn sedan tidigare. Vet inte om det påverkar hur ni ser på saken, men jag skriver det i alla fall.


    Gör inte abort!
  • Äldre 1 Dec 00:29
    #8
    piluttan skrev 2014-11-30 23:58:27 följande:

    Varför är abort det enda rätta, Vanillaextract?


    För att det vore elakt och själviskt att sätta ett barn i den här världen med dom förutsättningarna.
  • Äldre 1 Dec 00:41
    #9

    Killen vill inte vara delaktig & bor inte ens kvar i Sverige. Han verkar ha dåligt förflutet & det är väl bra för barnet isånnafall att han inte vill vara delaktig eller bor kvar i Sverige? Då har barnet sin mamma iallafall. Varför skulle de vara själviskt av henne att försätta ett barn till världen med dessa "förutsättningar"?

    TS gör det som känns bäst för dig & låt inga andra påverka dig. Det är du som kommer få leva med valet hela ditt liv. Inte dom.

    Lycka till!????


    Vanillaextract skrev 2014-12-01 00:29:24 följande:

    För att det vore elakt och själviskt att sätta ett barn i den här världen med dom förutsättningarna.


  • Äldre 1 Dec 00:42
    #10

    [quote=74422621][quote-nick]piluttan skrev 2014-12-01 00:41:29 följande:[/quote-nick]Killen vill inte vara delaktig & bor inte ens kvar i Sverige. Han verkar ha dåligt förflutet & det är väl bra för barnet isånnafall att han inte vill vara delaktig eller bor kvar i Sverige? Då har barnet sin mamma iallafall. Varför skulle de vara själviskt av henne att försätta ett barn till världen med dessa "förutsättningar"?

    TS gör det som känns bäst för dig & låt inga andra påverka dig. Det är du som kommer få leva med valet hela ditt liv. Inte dom.

    Lycka till!

  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 00:42
    #11
    Vanillaextract skrev 2014-12-01 00:29:24 följande:
    För att det vore elakt och själviskt att sätta ett barn i den här världen med dom förutsättningarna.
    Jag tänker väl i lite samma banor som du. Är en väldigt rationell person som sällan fattar överilade beslut och jag tycker som regel att ett barn ska vara önskat av båda sina föräldrar. Det praktiska omkring mig går säkert att förändra tids nog, men att pappan inte är en bra pappa kvarstår dessvärre.

    Jag har bokat en aborttid redan, men har funderat fram och tillbaka - därav denna tråd.
  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 00:47
    #12
    piluttan skrev 2014-12-01 00:41:29 följande:

    Killen vill inte vara delaktig & bor inte ens kvar i Sverige. Han verkar ha dåligt förflutet & det är väl bra för barnet isånnafall att han inte vill vara delaktig eller bor kvar i Sverige? Då har barnet sin mamma iallafall. Varför skulle de vara själviskt av henne att försätta ett barn till världen med dessa "förutsättningar"?

    TS gör det som känns bäst för dig & låt inga andra påverka dig. Det är du som kommer få leva med valet hela ditt liv. Inte dom.

    Lycka till!????


    Jag vet nu inte riktigt vad du syftar på med "dåligt förflutet", men han är ingen kriminell person utan snarare en framstående finansanalytiker. Dock har han med största sannolikhet en psykiatriskt diagnos (narcissistisk personlighetsstörning förmodligen, enligt min psykolog). Dålig är han likväl, med anledning av sin personlighet.
  • neverp­reggo
    Äldre 1 Dec 01:26
    #13

    Det jag funderade på när jag läste tråden var att du varit heltidssjukskriven i 2 år och varesig det är pga fysiska omständigheter eller psykiska... Kan det finnas svårigheter där som gör att ett barn blir extra svårt att ta hand om?

    *kram*

  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 01:54
    #14
    neverpreggo skrev 2014-12-01 01:26:16 följande:

    Det jag funderade på när jag läste tråden var att du varit heltidssjukskriven i 2 år och varesig det är pga fysiska omständigheter eller psykiska... Kan det finnas svårigheter där som gör att ett barn blir extra svårt att ta hand om?

    *kram*


    Svårare, ja, men inte omöjligt. Jag har en smärtproblematik, minnesstörningar, koncentrationsproblem, ångest samt sömnrubbningar. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget dock. Anledningen till att ett jobb inte funkar är att jag inte klarar av att prestera när jag sover så illa i kombination med att jag inte kan ta till mig nya saker för att ingenting fastnar och jag därav gör en massa fel. Lider också av svår prestationsångest som gör att jag låser mig helt och bara sitter och stirrar på arbetsuppgifterna utan att kunna lyfta ett finger. Går i terapi för detta. Utöver det har jag värken som är oförutsägbar och gör mig väldigt trött.
  • Anonym (Fares­t)
    Äldre 1 Dec 03:44
    #15
    Anonym (Mira) skrev 2014-12-01 01:54:50 följande:
    Svårare, ja, men inte omöjligt. Jag har en smärtproblematik, minnesstörningar, koncentrationsproblem, ångest samt sömnrubbningar. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget dock. Anledningen till att ett jobb inte funkar är att jag inte klarar av att prestera när jag sover så illa i kombination med att jag inte kan ta till mig nya saker för att ingenting fastnar och jag därav gör en massa fel. Lider också av svår prestationsångest som gör att jag låser mig helt och bara sitter och stirrar på arbetsuppgifterna utan att kunna lyfta ett finger. Går i terapi för detta. Utöver det har jag värken som är oförutsägbar och gör mig väldigt trött.
    Ang din trötthet.. Orkar du gå upp 4 på morgonen, sova varannan timme, trots att du är sjuk, mår dåligt eller inte har lust måste man göra dessa saker. Dessutom vara ensamstående, ha råd med kostnaderna, (ja man klarar sig med det lägsta men när man har barn vill man ha det bästa, och det kostar) hämta och lämna på dagis, det kommer krossa ditt hjärta att behöva skicka barnet till dagis när hen fyllt 1 år, man vill vara hemma längre, men det går ju inte för du har ingen ekonomi. Vart ska ni bo? Hur kan du få jobb? 

    Det är inte bara att tänka ''Abort är psykiskt påfrestande'' som vissa skriver i tråden, att ha barn ÄR psykiskt påfrestande, hur underbart det än är så förändrar det ditt liv för gott, du kan liksom inte ångra dig. Du måste sätta ditt barn före i alla situationer, alltid. 
  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 15:54
    #16
    Anonym (Farest) skrev 2014-12-01 03:44:05 följande:
    Ang din trötthet.. Orkar du gå upp 4 på morgonen, sova varannan timme, trots att du är sjuk, mår dåligt eller inte har lust måste man göra dessa saker. Dessutom vara ensamstående, ha råd med kostnaderna, (ja man klarar sig med det lägsta men när man har barn vill man ha det bästa, och det kostar) hämta och lämna på dagis, det kommer krossa ditt hjärta att behöva skicka barnet till dagis när hen fyllt 1 år, man vill vara hemma längre, men det går ju inte för du har ingen ekonomi. Vart ska ni bo? Hur kan du få jobb? 

    Det är inte bara att tänka ''Abort är psykiskt påfrestande'' som vissa skriver i tråden, att ha barn ÄR psykiskt påfrestande, hur underbart det än är så förändrar det ditt liv för gott, du kan liksom inte ångra dig. Du måste sätta ditt barn före i alla situationer, alltid. 
    Sådär sover jag redan nu, så det är absolut ingen skillnad. Det här med jobb, ekonomi och bostad är dock värre.
  • Äldre 10 Dec 02:02
    #18

    Hur gick de?

  • Anonym (Mira) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 02:20
    #19
    piluttan skrev 2014-12-10 02:02:54 följande:

    Hur gick de?


    Har bestämt mig för abort.

    Det känns som det enda rätta.
Svar på tråden Bör jag göra en abort eller ej?