• Anonym (ärliga)

    ni som röker på

    Är ni ärliga om er bruk / missbruk till vårdenk eller annat. Man får ju frågan om man använt droger senaste månaderna.. Vad säger ni då?

    Jag vet att min bästa vän rökte på under sommaren och igår följde jag med henne till MVC då hon är ensam och jag blev så förvånad när hon nekade att hon hade använt cannabis.. För vad jag vet så gör hon ju inte det längre.. (ganska så säker på det). Hon förklarade det som att "det inte var stor grej" . Jag är ganska chockad och vet inte om jag ska säga något till hennes barnmorska eller nåt... Är det inte bättre att bara säga det så man får rätt hjälp?

  • Svar på tråden ni som röker på
  • Kejkej91
    Anonym (ärliga) skrev 2014-12-02 10:46:59 följande:

    Är ni ärliga om er bruk / missbruk till vårdenk eller annat. Man får ju frågan om man använt droger senaste månaderna.. Vad säger ni då?

    Jag vet att min bästa vän rökte på under sommaren och igår följde jag med henne till MVC då hon är ensam och jag blev så förvånad när hon nekade att hon hade använt cannabis.. För vad jag vet så gör hon ju inte det längre.. (ganska så säker på det). Hon förklarade det som att "det inte var stor grej" . Jag är ganska chockad och vet inte om jag ska säga något till hennes barnmorska eller nåt... Är det inte bättre att bara säga det så man får rätt hjälp?


    Men om hon inte använder det längre varför sall hon då säga till vården att hon använt och få hjälp för något hon inte behöver hjälp för?
  • Monkii

    Det finns ingenting vården kan göra åt att hon rökte i somras. Ljuger hon om att hon inte röker nu vill hon inte ha hjälp och då finns det inget de kan göra oavsett.

  • Gathenhielm

    Nu har jag inte rökt på på tjugo år, men även då var det inte särskilt smart att erkänna brott, i synnerhet som brukandet är ofarligt.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Usch)

    Hon rökte på i somras inte igår! Tycker att du ts är en skit kompis . Gå och prata med hennes bm ?!?? Det är för fan inte din plats . Berätta för din vän istället om vilken skit polare du är

  • Carnitas
    Anonym (ärliga) skrev 2014-12-02 10:46:59 följande:
    Är ni ärliga om er bruk / missbruk till vårdenk eller annat. Man får ju frågan om man använt droger senaste månaderna.. Vad säger ni då?

    Jag vet att min bästa vän rökte på under sommaren och igår följde jag med henne till MVC då hon är ensam och jag blev så förvånad när hon nekade att hon hade använt cannabis.. För vad jag vet så gör hon ju inte det längre.. (ganska så säker på det). Hon förklarade det som att "det inte var stor grej" . Jag är ganska chockad och vet inte om jag ska säga något till hennes barnmorska eller nåt... Är det inte bättre att bara säga det så man får rätt hjälp?

    Det kommer inget gott ur detta, att erkänna en sporadisk konsumtion för bm.
    Om hon nu hade rökt på som en galning 24/7, då hade det varit annat.


    Cannabis tillhör inte en drog som toppar listan på skadlighet.
    Vi får nog räkna in alkohol och framför allt nikotin här, som bra mycket mer skadligare.
    Och dessa är inte ovanligt att blivande mödrar(ovetandes) tar innan dom vet.

    Så röker hon 24/7? vilket betyder dygnet om i princip.
    Eller var det lite sporadisk konsumtion under sommaren?
    Är sporadisk konsumtion under sommaren, så kommer du göra mer skada än nytta.
    Plus du tappar en vän, så vill du inte ha henne som vän.
    Så vet du exakt vad du ska göra, sen ska du givetvis informera henne om detta.
    Så kommer du slippa se henne mer.
    Men antar eftersom du är med, så är ni bästisar?

  • Anonym (--)

    Man är mer än lovligt korkad om man säger man röker cannabis i vården.


    Finns inget positivt att uppnå med att sprida den informationen så det bästa är att inte säga nått.


     

  • Anonym (ärliga)

    Nej jag kommer inte säga något! Ni missförstod mig.. Men jag ville bara att hon ska få rätt hjälp. Med tanke på att det är en graviditet inblandad. Jag har pratat med henne nu, bara chockad när hon inte verkade bry sig när vi var där..

  • Anonym (--)
    Anonym (ärliga) skrev 2014-12-02 18:17:12 följande:

    Nej jag kommer inte säga något! Ni missförstod mig.. Men jag ville bara att hon ska få rätt hjälp. Med tanke på att det är en graviditet inblandad. Jag har pratat med henne nu, bara chockad när hon inte verkade bry sig när vi var där..


    Vad för hjälp är du anser hon är i behov av?


    Med tanke på att cannabis inte påverkar foster negativ så finns det ingen mening alls att upplysa vården om nått som i folkmun och även i många fall i vårdens inkompetenta personal som "missbruk"


     

  • Diktator

    Nej man ska inte vara ärlig om man inte vill ha "hjälp". Inom vården finns inget bruk, bara missbruk.

  • Carnitas
    Anonym (ärliga) skrev 2014-12-02 18:17:12 följande:
    Nej jag kommer inte säga något! Ni missförstod mig.. Men jag ville bara att hon ska få rätt hjälp. Med tanke på att det är en graviditet inblandad. Jag har pratat med henne nu, bara chockad när hon inte verkade bry sig när vi var där..

    Men hon höll väl masken, när hon väl var där.

    Vad tänker du att hon behöver för hjälp?
    Som jag förstår, så röker hon inte nu.

Svar på tråden ni som röker på