• Christabel81

    Svärmor som går mig på nerverna

    Det verkar vara vanligt, så vad är det med svärmödrar och att de måste klaga på sina svärdöttrar? Min svärmor har varit på mig från första början och jag erkänner att jag kunde ha sagt ifrån mer. Eftersom jag är för snäll har hon fortsatt med sin kritik. Jag är ordningsam, ansvarsfull, ekonomisk och välutbildad och har alltid försörjt mig själv. Ändå klagar hon på att jag lever på min mans pengar och att jag laga fel mat som gör honom undernärd (vegetariskt). Hon har spridit lögner om mig om bland annat dessa saker, även om jag pratat med henne och sagt att inget av det är sant. När jag pluggade heltid och jobbade klagade hon på att jag inte höll hemmet i perfekt skick. Vi har alltid haft fint och rent hemma, men det hon anmärkte på var saker hon letade upp, tex att tvättmedelsfacket hade rester kvar och att diskmaskinens gummilist inte var helt avtorkad. Hon säger det inte till min man, utan allt är mitt fel. När hon tyckte att han magrat av förhörde hon mig om huruvida jag äter utan honom. Dvs att jag inte ger min stackars man mat när jag själv äter. Ja, på den nivån är det. Nu när vi ska fira jul där är jag i upplösningstillstånd redan nu. Hon påpekade i höstas att vi inte ska ge vårt barn kläder i julklapp, att det är sånt de ska få ändå. Vi vill att vårt barn ska ha många julklappar och drygar ut med kläder. Vi vill inte köpa saker i onödan och alla barn vill ha många paket. Men det var hon tvungen att anmärka på. Så nu har jag gjort extra många klädpaket för att reta upp svärmor :)  
    Någon annan som har en jobbig svärmor, så man kan känna sig lite mindre ensam om det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-03 18:09
    Lite fler saker hon gjort...

    Sagt rakt ut att vårt barn borde börjat på förskola vid 1 års ålder, eftersom hon skulle bli osocial av att vara hemma med mig. Ifrågasatt hur vi kan ha råd med ostbricka någon gång per månad! Hon tycker alltså att mina vanor ruinerar oss. (3 sorters ostar och kex...hmm). Köpt kläder till mig eftersom hon tror att min man annars bekostar det (det var när jag pluggade och jobbade och faktiskt ändå försörjde mig själv). Hon blev irriterad på mig och mina "idéer" under förra graviditeten då jag höll mig till de råd som ges till gravida, d.v.s. inte åt det man inte ska äta som gravid såsom ädelostar med mera. Hon fräste åt mig att hon då aldrig hört något sånt och ändå har hon 3 barn. Men hon födde den sista för 41 år sedan. Nu när jag är gravid igen orkar jag inte med hennes inställning, att hon tror att jag "hittar på" dessa kostråd med mera. Jag är den som är kunnig men hon "vinner" pga sin retorik.

    Hon är extrem, men ingen annan verkar se den sidan. Man kan lugnt säga att hon har fått fel uppfattning om mig som trots förklaringar från mig efter 14 års tid fortfarande inte ändrats. Det är väldigt sårande och jag har efter alla dessa år börjat känna mig utbränd pga allt detta. Ingen annan som har det lika illa?

  • Svar på tråden Svärmor som går mig på nerverna
  • Mio

    Låter inte riktigt som att hon har insett att din man har gått och blivit vuxen..
    Har du provat att prata med din man om det? Verkligen satt dig ner med honom och försökt få honom att förstå att situationen inte är hållbar och att du känner dig trängd? 

    Om du har försökt prata med honom och han inte förstår, tycker jag att du ska göra klart för din svärmor att du inte ställer upp på det här. Hon har verkligen inte med att göra hur städat det är hemma hos er, vad ni köper i julklapp till ert barn eller vad ni äter. Din man har flyttat hem ifrån och därmed försvann hennes insyn. Visst är det normalt att kolla så att ens barn mår bra, även när de är vuxna men det här är lite extremt. 

    Visst är det en trevlig vision att "hålla sig väl" med alla sina släktingar men verkligheten funkar inte alltid så. Försök säga till henne att du inte uppskattar hur hon håller på, vänligt men bestämt. Förklara för henne att det är ert barn och ert hem, hon får återgå till att endast sköta sitt eget. Funkar inte det så får du bli hårdare. När hon säger saker som att du inte lagar rätt mat till din man, eller att det är smutsigt hemma hos er, svara med "han äter det jag lagar, passar det inte så får han väl laga sin egen mat" eller "vilken tur att det inte är din bostad då, slipper du ju oroa dig!" Gör klart för henne att du absolut inte finner dig i det här. Det är verkligen inte okej att hon går på dig så hårt. 

  • Tuss 1

    Det är din man som ska säga ifrån. Om hon hävdar att din mat gör honom undernärd kan han förklara att han är kapabel att laga sin egen mat. Samt informera damen om att du har egna pengar och att hon inte har med er ekonomi att göra. Sen får man ju sortera bort "goda råd" om barnuppfostran osv. Ni gör ju som ni vill ändå.

    Men seriöst om min svärmor skulle häva ur sig såna grejer hade min man gått i taket. Och ärligt om din mamma gjorde så mot din man, hade du låtit det passera?

  • Christabel81

    Svärmor är den generationen som tycker att kvinnan bär ansvar för vad mannen äter och hur han ser ut. Det är svårt att ändra på.

    Jag har trott att hon tids nog lär känna mig, och att det kommer att upphöra. Men jag hade fel. Så länge jag har varit för snäll och låtit henne hållas så har det ju gått bra för henne att kritisera mig. Nu måste jag säga ifrån, men man vill inte skapa dålig stämning i jul. Min man förstår mig, men reagerar kanske inte så starkt som jag önskar. Han tycker mest att jag ska strunta i henne, eftersom hon inte vet vad hon pratar om. Han stöttar mig också i att säga ifrån. Där är han på min sida. Men jag måste börja säga ifrån nu, annars fortsätter det i all evighet. 

  • Christabel81
    Mio skrev 2014-12-03 23:21:11 följande:

    Visst är det en trevlig vision att "hålla sig väl" med alla sina släktingar men verkligheten funkar inte alltid så. 


    Det är ju det man vill, att alla ska vara vänliga och ställa upp för varandra. Inte få varandra att må dåligt. Jag vill inte vara den som förstör stämningen, men jag inser att det inte är mig man ska lasta om jag säger ifrån och hon blir arg/sur/ledsen. 
  • Christabel81
    Tuss 1 skrev 2014-12-03 23:32:14 följande:

    Men seriöst om min svärmor skulle häva ur sig såna grejer hade min man gått i taket. Och ärligt om din mamma gjorde så mot din man, hade du låtit det passera?


    Jag och min man hade självklart brutit kontakten med min mamma om hon gjort såhär. Svärmor tar ofta (alltid) upp de här sakerna när det bara är hon och jag i rummet. Hon vet att min man skulle ryta ifrån. Jag inser ju mer och mer att jag gått med på för mycket skit genom åren. 
  • Tuss 1

    Du kan väl fråga henne varför hon säger såna saker och förklara att det gör dig ledsen. Sedan spinna vidare beroende på vad hon svarar.

    Förstår att det är jobbigt.

  • asta66
    Christabel81 skrev 2014-12-04 10:02:48 följande:

    Svärmor är den generationen som tycker att kvinnan bär ansvar för vad mannen äter och hur han ser ut. Det är svårt att ändra på.

    Jag har trott att hon tids nog lär känna mig, och att det kommer att upphöra. Men jag hade fel. Så länge jag har varit för snäll och låtit henne hållas så har det ju gått bra för henne att kritisera mig. Nu måste jag säga ifrån, men man vill inte skapa dålig stämning i jul. Min man förstår mig, men reagerar kanske inte så starkt som jag önskar. Han tycker mest att jag ska strunta i henne, eftersom hon inte vet vad hon pratar om. Han stöttar mig också i att säga ifrån. Där är han på min sida. Men jag måste börja säga ifrån nu, annars fortsätter det i all evighet. 


    Men det är hennes problem. Jag tycker du ska avstå din svärmor tills hon blivit trevligare. Dvs vill hon tyräffa dig så får hon uppföra sig lite mer normalhyfsat.
  • Christabel81
    asta66 skrev 2014-12-13 16:24:09 följande:
    Men det är hennes problem. Jag tycker du ska avstå din svärmor tills hon blivit trevligare. Dvs vill hon tyräffa dig så får hon uppföra sig lite mer normalhyfsat.
    Det är svårt, eftersom jag vill att min dotter ska träffa sin farmor. 
    Jag måste bara börja säga ifrån. Jag tror att jag måste få henne att inse att för varje handfull dynga hon kastar på mig, så kommer en handfull tillbaka. Tyvärr är det nog så att man måste säga ifrån med kraft, annars upphör det aldrig. Man kan inte hålla god ton i hur många år som helst, utan man måste ta på sig handskarna och ge sig in i smutsen själv. Tyvärr. 
  • asta66
    Christabel81 skrev 2014-12-16 11:35:29 följande:
    Det är svårt, eftersom jag vill att min dotter ska träffa sin farmor. 
    Jag måste bara börja säga ifrån. Jag tror att jag måste få henne att inse att för varje handfull dynga hon kastar på mig, så kommer en handfull tillbaka. Tyvärr är det nog så att man måste säga ifrån med kraft, annars upphör det aldrig. Man kan inte hålla god ton i hur många år som helst, utan man måste ta på sig handskarna och ge sig in i smutsen själv. Tyvärr. 
    Men vill farmor inte träffa sitt barnbarn? Bollen ligger väl hos henne. Bara för att hon är din svärmor ska du inte tolerera vad som helst.
  • Christabel81

    Denna jul gick faktiskt bra. Det kom inget negativt från henne. Men det betyder inte att allt är bra. Nästa gång vet man inte, så jag får ha lite beredskap. 

  • ica
    Tuss 1 skrev 2014-12-03 23:32:14 följande:

    Det är din man som ska säga ifrån. Om hon hävdar att din mat gör honom undernärd kan han förklara att han är kapabel att laga sin egen mat. Samt informera damen om att du har egna pengar och att hon inte har med er ekonomi att göra. Sen får man ju sortera bort "goda råd" om barnuppfostran osv. Ni gör ju som ni vill ändå.

    Men seriöst om min svärmor skulle häva ur sig såna grejer hade min man gått i taket. Och ärligt om din mamma gjorde så mot din man, hade du låtit det passera?


    Håller med. Min svärmor har aldrig varit trevlig mot mig på tu man hand. Så jag är aldrig med henne ensam. Det är hennes val och bollen är hennes om hon vill ha en relation med mig.
  • BengtH
    Tuss 1 skrev 2014-12-03 23:32:14 följande:

    Det är din man som ska säga ifrån. 


    Ovanstående mening sammanfattar den här tråden. Veliga mesar till män låter sin mor styra över dem och deras familjer. Om mannen hade fräst ifrån ordentligt till svärmor, så hade hon lagt av med sin nedlåtande attityd, men mannen är för feg och tydligen hårt hållen under uppväxten. Frun ska ställa ultimatum till mannen angående svärmor låt honom inte slippa undan. Han bryr sig inte om frun blir mobbad av svärmor då det inte drabbar honom.
  • asta66
    BengtH skrev 2015-01-03 20:36:52 följande:
    Ovanstående mening sammanfattar den här tråden. Veliga mesar till män låter sin mor styra över dem och deras familjer. Om mannen hade fräst ifrån ordentligt till svärmor, så hade hon lagt av med sin nedlåtande attityd, men mannen är för feg och tydligen hårt hållen under uppväxten. Frun ska ställa ultimatum till mannen angående svärmor låt honom inte slippa undan. Han bryr sig inte om frun blir mobbad av svärmor då det inte drabbar honom.
    Klokt inlägg.
Svar på tråden Svärmor som går mig på nerverna