• Anonym (The "smeller")

    Personal på fsk SNIFFAR på mej!!

    Jag är en ganska känslig person och tar lätt åt mej av saker och det är möjligt att jag bara inbillar mej men, nu har jag märkt vid flertalet tillfällen att personalen på mina barns respektive platser sniffar på mig vid lämning och hämtning. Detta händer minst en gång per vecka och jag tycker att det börjar bli obehagligt. Jag förstår att det är deras jobb att måna om barnen men det är inte särskilt roligt att  bli misstänkt för att vara alkoholist eller rökare när jag inte är något av det. Finns det någon här som jobbar på förskola/fritids som kan förklara för mej varför ni sniffar på föräldrar och gör ni det i så fall på alla? 

    Jag vet egentligen inte vad som är värst. Att bli misstänkt som ett fyllo eller att man eventuellt ser ut som ett (hur man nu kan göra det). Jag är medveten om att jag kan se trött ut många gånger och det är för att jag är totalt sönderstressad och får väldigt lite sömn, fast jag har inga mörka ringar runt ögonen eller påsar heller för den delen. Jag sminkar mig inte men det ska jag väl inte behöva göra för att slippa bli misstänkt?  

  • Svar på tråden Personal på fsk SNIFFAR på mej!!
  • Anonym (1-1)

    Ta mod till dig nästa gång och fråga vad de sysslar med! Sen säger du att det luktar illa om dem och att du helst inte har dem så nära inpå dig.

  • nuharjagbytt

    Jag tänkte också parfym men ur ett annat perspektiv. Något barn kan vara allergisk och de försöker komma på efter vilken förälder det luktar parfym i hallen.

    Och det är definitivt inte samma sak som att det inte luktar gott. Jag kan mycket väl reagera på en parfym som jag tycker luktar gott.

  • Anonym (The "smeller")

    Jo jag använder lite parfym (två olika till vardags) och jag tänkte att det kanske är dom som luktar alkohol på något vis och att det är därför personalen sniffar på mig. Jag tror jämt att jag luktar illa så det är därför jag använder parfym. Men är det i så fall normalt att bli sniffad på bara för att de tycker att jag luktar gott? Jag märker att det sker ganska ofta och på två olika platser dessutom. 

    Om de misstänker något så är det väl bättre att försöka prata med mej istället? Det hade jag nog hanterat mycket bättre. Nu skäms jag bara.

  • Kpax

    Jag tänker också att det kan vara så att du luktar gott. Att de pratat om att du påminner om någon god doft, och nu ska de hjälpas åt att komma på vad det är. De tror att de är så smidiga att du inte märker något. Schampo, hudcreme, parfym - kan ju vara mycket!

    För mig känns det troligare än att de skulle försöka lukta sig till alkoholism (där tittar man nog på beteende) eller rök (säger inget om lämplighet, och känns tydligt).

    Skulle vara mögel då, men det känner de isf mycket lättare på ditt barn, och förhoppningsvis skulle de säga rakt ut om de var oroliga för en sån sak, det är inte säkert man känner själv.

  • viseversa

    Oj det har jag aldrig råkat ut för. Dom har aldrig sniffat på mig. Fråga vad dom sysslar med nästa gång detta händer och påpeka att det inte är okej och att du känner dig obekväm och misstänkt för något.

  • Hedebris

    Vi har parfymförbud även förbud att komma i ridkläder med tanke på allergier. Som någon sa kanske de försöker ta reda på var det kommer ifrån. Eller kanske mögeldoft i kläder. Har varit med om det på flera barn

  • skyus

    Fast oavsett anledning ställer man sig väl inte och sniffar på någon? Väldigt skumt beteende!

  • Anonym (The "smeller")
    Flygfotogen skrev 2014-12-04 20:57:35 följande:

    Men vad? Går de fram och sniffar på dig? I ansiktet eller vad?


    Nej men de "gör sig besvär" och håller upp dörrar och sånt så att jag ska gå förbi dem. Och det är då jag liksom hör hur de riktigt vädrar med näsan efter mig. På mitt ena barns ställe så är det alltid en och samma ur personalen som gärna tränger sig förbi mig där jag står, så att hon kommer mig riktigt nära jämt. Det känns riktigt obehagligt faktiskt!
  • Anonym (The "smeller")

    Några har pratat om mögel i tråden men jag tror inte det gäller mig eller oss. Jag är medveten om att det kan vara svårt att upptäcka den doften själv, men jag har gjort det tidigare då vi bodde i hus. Då mådde jag riktigt dåligt av hur vi gick runt och luktade hela familjen. Men nu bor vi i lägenhet sedan 3,5 år och det är inte mycket av dom kläder som vi hade då som finns kvar hos oss i dagsläget. Jag tycker att våra kläder luktar ganska fräscht faktiskt. Men det är svårt att avgöra fullt ut själv så klart eftersom man lätt blir "hemmablind" för sin egen doft.

    Jag hoppas de vågar ta upp detta med mig för det är riktigt jobbigt att behöva lämna och hämta barnen när jag vet att jag blir "granskad" så på det viset. 

  • Anonym (m)
    Anonym (The "smeller") skrev 2014-12-04 23:36:22 följande:
    Nej men de "gör sig besvär" och håller upp dörrar och sånt så att jag ska gå förbi dem. Och det är då jag liksom hör hur de riktigt vädrar med näsan efter mig. På mitt ena barns ställe så är det alltid en och samma ur personalen som gärna tränger sig förbi mig där jag står, så att hon kommer mig riktigt nära jämt. Det känns riktigt obehagligt faktiskt!
    Du får väl passa på då att säga i stil med:
    "nej,det är inte mig det luktar rök om eftersom att jag röker nämligen inte"
  • Litet My
    Anonym (The "smeller") skrev 2014-12-03 08:39:49 följande:

    Jag är en ganska känslig person och tar lätt åt mej av saker och det är möjligt att jag bara inbillar mej men, nu har jag märkt vid flertalet tillfällen att personalen på mina barns respektive platser sniffar på mig vid lämning och hämtning. Detta händer minst en gång per vecka och jag tycker att det börjar bli obehagligt. Jag förstår att det är deras jobb att måna om barnen men det är inte särskilt roligt att  bli misstänkt för att vara alkoholist eller rökare när jag inte är något av det. Finns det någon här som jobbar på förskola/fritids som kan förklara för mej varför ni sniffar på föräldrar och gör ni det i så fall på alla? 

    Jag vet egentligen inte vad som är värst. Att bli misstänkt som ett fyllo eller att man eventuellt ser ut som ett (hur man nu kan göra det). Jag är medveten om att jag kan se trött ut många gånger och det är för att jag är totalt sönderstressad och får väldigt lite sömn, fast jag har inga mörka ringar runt ögonen eller påsar heller för den delen. Jag sminkar mig inte men det ska jag väl inte behöva göra för att slippa bli misstänkt?  


    Fråga dem rakt ut/konfrontera. Känns enormt oproffsigt att stå och sniffa på föräldrar som dessutom märker det.
Svar på tråden Personal på fsk SNIFFAR på mej!!