• WhiteRose

    Vi som hoppas på ett plus i 2015

    Hej alla söta Familjeliv-are :) Är ny här och vill gärna följas åt med dom som påbörjat bebisverkstaden, och hoppas på ett plus i 2015. Själv är jag 26 år, slutade med p-piller i augusti. Har BIM idag, och håller ju såklart tummarna för att mensen ej kommer denna gång :)

    Någon som vill följas åt? :*

  • Svar på tråden Vi som hoppas på ett plus i 2015
  • Jossi91

    Jag hoppar gärna in här :) jag är 23 och min sambo 28. Vi har bestämt oss för att försöka bli gravida. Den här månaden vet jag inte när ÄL är eller när mensen kommer pga oregelbunden mens de senaste tre månaderna. Men om den kommer som innan så har jag BIM 18/12. 

  • WhiteRose
    Jossi91 skrev 2014-12-03 23:31:22 följande:

    Jag hoppar gärna in här :) jag är 23 och min sambo 28. Vi har bestämt oss för att försöka bli gravida. Den här månaden vet jag inte när ÄL är eller när mensen kommer pga oregelbunden mens de senaste tre månaderna. Men om den kommer som innan så har jag BIM 18/12. 


    Vad kul :) Min man är också 28. Har du alltid haft oregelbunden eller är det för att du har slutat med något preventivmedel?
  • Tigerlilja86

    Hoppar gärna in här med! Försökte starta en tråd men svårt att få folk att skriva :/..

    Jag och min kille jobbar på ett syskon till min son. Så mitt andra barn och killens första :). Så nu hoppas jag det tar dig denna månad, jag har äl 16/12 och bim 30/12 såååå jag håller tummarna! Hade precis min mens så nu håller jag tummar och tår för oss alla :)

  • WhiteRose
    Tigerlilja86 skrev 2014-12-04 08:26:40 följande:

    Hoppar gärna in här med! Försökte starta en tråd men svårt att få folk att skriva :/..

    Jag och min kille jobbar på ett syskon till min son. Så mitt andra barn och killens första :). Så nu hoppas jag det tar dig denna månad, jag har äl 16/12 och bim 30/12 såååå jag håller tummarna! Hade precis min mens så nu håller jag tummar och tår för oss alla :)


    Välkommen :) Det verkar som om du har rätt regelbunden mens, och det är ju alltid ett stort plus.
  • SugarLove

    Jag hade missfall i juni .vi har försökt skaffa barn sen dess men jag blev inte gravid än.började med KLOMIFEN igår hoppas verkligen nu :)

  • WhiteRose
    SugarLove skrev 2014-12-04 11:02:29 följande:

    Jag hade missfall i juni .vi har försökt skaffa barn sen dess men jag blev inte gravid än.började med KLOMIFEN igår hoppas verkligen nu :)


    Beklagar :( Vad är klomifen för något?
  • SugarLove
    Ägglossningsstimulerande behandlingar är oftast något som är aktuellt för kvinnor med PCO, polycystiskt ovariesyndrom, där ägglossningen inte sker av sig själv.
    Behandling med Klomifen/Pergotime
    Om det finns problem med ägglossningen brukar läkaren oftast börja med att behandla med Klomifen (Pergotime), vilket gör att det första steget i ägglossningsprocessen fungerar bättre. Klomifen gör nämligen så att hjärnan börjar producera mer av de hormoner som krävs för att signalera till kroppen att den ska förbereda en ägglossning.
    Klomifen är ett bra sätt att få igång ägglossningen för kvinnor där den inte fungerar ordentligt. Innan en sådan behandling inleds är det dock bra att både kvinnan och mannen är ordentligt undersökta. Klomifen är, precis som de flesta andra läkemedel, något som kan ha besvärliga biverkningar och många upplever att de mår illa, blir ledsna eller irriterade och känner andra symptom på hormonförändringen genom Pergotime. Därför är det bra att veta att det inte är något annat fel, t.ex. dåliga spermier eller stopp i äggledarna som orsakar problemet. Behandling med Klomifen bör inte heller fortsätta mer än några månader, eftersom majoriteten av alla där Klomifen fungerar blivit gravida efter runt 3 försök och att Pergotime eventuellt kan ge en liten riskökning för cancer om man gör för många behandlingar.
    Gonadotropiner
    Gonadotropiner används om Pergotime inte hjälper. Det heter som de gör för att de påverkar gonaderna, vilket är den medicinska benämningen på testiklarna och äggstockarna. Den här typen av läkemedel får man inte som tabletter, utan som sprutor.
    De hormoner man brukar få när man får gonadotropiner är syntetiska motsvarigheter till hCG (det hormon som graviditetstest mäter) och FSH (follikelstimulerande hormon). Gonal-f och Puregon, vilket är vanliga preparat att få i sprutform, är syntetiskt FSH och för kvinnor gör det att äggblåsorna(folliklarna) växer. Därefter får man oftast en spruta som innehåller hCG och då utnyttjas det faktum med att hCG och LH är så lika på molekylär nivå att kroppen inte märker skillnaden. LH är det hormon som orsakar att äggblåsorna spricker och att ägget kommer ut i äggledarna och det är det hormonet som ägglossningstest mäter. hCG fungerar därför likadant som LH skulle göra och orsakar därigenom att äggblåsan spricker och kommer ut i äggledaren, så att ägget kan bli befruktat.
    Eftersom man får en spruta med hCG för att få ägget att lossna kan man få felaktiga resultat av graviditetstest om man tar dem nära inpå sprutan.

    Fast jag har tagit klomifen på egen hand.jag vet att man inte få göra det men men jag mår bra faktiskt :) 
  • Tigerlilja86
    WhiteRose skrev 2014-12-04 08:56:16 följande:
    Välkommen :) Det verkar som om du har rätt regelbunden mens, och det är ju alltid ett stort plus.
    Tack :).. Ja jag tycker nog den är rätt regelbunden. Denna månad kom den dock 3 dagar sent. Men tror nog det är pga att jag varit stressad och längtar så mycket efter ett plus, då spelar kroppen en ett spratt ;).. Så nu ska jag försöka att sluta tänka på att det ska bli ett plus även fast det är svårt haha
  • Tigerlilja86

    Wow SugarLove nu fick ja lära mig något nytt idag :).. Har aldrig hört om det tidigare! Och jag beklagar verkligen! Jag vet hur det känns då jag också fått missfall (länge sen nu) men kommer ihåg den känslan

Svar på tråden Vi som hoppas på ett plus i 2015