• jossanso

    Rätt att häva fodervärdsavtal?

    behöver lite tips och råd Gråter
    För ett par månader sedan skaffade jag en foderponny, ponnyn har varit sjuk sedan första veckan sedan så klickar det verkligen inte mellan mig och hästen, den sparkas och är en riktig mardröm. Jag har kontrakt fram tills Augusti nästa år, men ingen uppsägningstid står i avtalet. Det står att jag står för hästens vård och omsorg. men iomed att hästen hann bli sjuk Innan jag han skaffa en försäkring så kan jag inte försäkra den och då inte ta hästen till någon veterinär. Plus att hästen saknar hästpass så då känns det för risktabelt att ta den till en veterinär..
    Ägarna vägrar ta tillbaka hästen.. och här står jag med en häst jag inte vill ha kvar!
    Vad ska jag göra? tips någon??
       

  • Svar på tråden Rätt att häva fodervärdsavtal?
  • Långbenopluto

    Ring en advokat!

    Jävligt klantigt att inte fixa en försäkring, det ska inte hästen lida av. Du MÅSTE ta den till en veterinär den är sjuk, annars ska du anmälas för djurmisshandel.

  • lilly

    Du ska ta hästen till en veterinär så får det kosta vad det kosta vill. Djur är värda samma villkor som människor. Om din son/dotter blivit jättesjuk, hade du inte tagit h*non/ne till läkaren då? Det är brottsligt att "genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år."

    För övrigt kan du inte häva avtalet, avtal ska hållas är huvudregeln. Om du däremot förutsatte att hästen skulle vara frisk (för jag hoppas jag att du gjorde) när du fick den och att den inte var det och säljaren VISSTE detta men underlät att informera dig om det så kan du hävda att avtalet är ogiltigt pga svek eller i sista hand "lilla generalklausulen" (att avtalet strider mot tro och heder). Passar inte dessa ogiltighetsregler in och avtalet löper till en viss tid får du tyvärr bita i det sura äpplet och ta hand om hästen tills tiden löpt ut.

  • viseversa

    Menar du att du låtit hästen var sjuk i ett HALVÅR?! Helt jävla sjukt isåfall och du borde anmälas för djurplågeri. Vad är problemet? Har den ont? Eller vad är det för sjukdom? Om den har ont och mår dåligt(eftersom DU låter det pågå) är det väl knappast konstigt att den är svår att ha att göra med. Ingen är glad när man har smärta eller mål skit allmänt.

  • viseversa
    viseversa skrev 2014-12-04 08:32:43 följande:

    Menar du att du låtit hästen var sjuk i ett HALVÅR?! Helt jävla sjukt isåfall och du borde anmälas för djurplågeri. Vad är problemet? Har den ont? Eller vad är det för sjukdom? Om den har ont och mår dåligt(eftersom DU låter det pågå) är det väl knappast konstigt att den är svår att ha att göra med. Ingen är glad när man har smärta eller mål skit allmänt.


    Sorry ett par månader inte ett halvår. Spelar dock ingen roll. Det är illa nog ändå.
  • Kjell2
    jossanso skrev 2014-12-03 22:00:34 följande:

    behöver lite tips och råd Gråter
    För ett par månader sedan skaffade jag en foderponny, ponnyn har varit sjuk sedan första veckan sedan så klickar det verkligen inte mellan mig och hästen, den sparkas och är en riktig mardröm. Jag har kontrakt fram tills Augusti nästa år, men ingen uppsägningstid står i avtalet. Det står att jag står för hästens vård och omsorg. men iomed att hästen hann bli sjuk Innan jag han skaffa en försäkring så kan jag inte försäkra den och då inte ta hästen till någon veterinär. Plus att hästen saknar hästpass så då känns det för risktabelt att ta den till en veterinär..
    Ägarna vägrar ta tillbaka hästen.. och här står jag med en häst jag inte vill ha kvar!
    Vad ska jag göra? tips någon??
       


    Du läser kontraktet noga. Troligtvis är det som du skriver, fram till augusti ansvarar du för hästen, oavsett om du vill ha den eller inte.

    Du kan be någon duktig, med erfarenhet från foderavtal, läsa igenom kontrakten och ge dig råd kring de legala delarna. Eventuellt kan det  finnas öppningar.


  • Royalle

    Min spontana tanke är, vilken ägare lånar ut sin häst utan att ha försäkring? Jag har drivit stall i många år och aldrig lånat ut en häst oförsäkrad.

    Gjorde ni ingen veterinärbesiktning innan ni tog emot hästen?

    Likaså hästpasset. Vad menar du med att hästen inte har pass? Hur gammal är den?

    Har du kontaktat ägaren? Vad säger de om situationen? Kan de tänka sig att ta tillbaka hästen?

    Tyvärr är ju hästnäringen och många hästägare sjukt oseriösa varför man alltid ska försöka ha sitt på det torra så fort man ingår avtal. Det låter som att kontraktet skrevs för att säkra upp för ägaren och inte för fodervärden i ditt fall.

  • Maria 434

    Varför skrev du på att avtal att bli fodervärd under de där premisserna?
    Träffade och provred du inte hästen innan du skrev på avtalet?? Kollade du inte själv har hästen är att hantera på marken?

    Om hästen varit sjuk i flera månader är det inte konstigt att den sparkas och är otrevlig.
    Vad är din ursäkt till att inte se till att en veterinär tittar på den?

Svar på tråden Rätt att häva fodervärdsavtal?