• Anonym (TS!)

    Fel att outa graviditet på julafton??

    Är det fel att vilja outa sin härliga graviditet på julafton? Min väninna anser det, men hon är ofrivilligt barnlös. Jag tycker att det är ett strålande tillfälle eftersom alla är samlade. Hon menar att man kan ta hänsyn till de som ev inte har barn, medan jag tänker att en viss graviditet inte påverkar andras chanser att få barn. Alla har vi ju våra problem. Jag som varit arbetslös blir ju inte ledsen om någon berättar om sitt jobb..?

  • Svar på tråden Fel att outa graviditet på julafton??
  • frökenelisabeth

    Tja. Om man vet att det är någon i sällskapet som är ofrivilligt barnlös och man riskerar att riva upp jobbiga känslor i och med det, så kan man ju välja ett annat tillfälle, tycker jag. Självklart påverkar det inte deras förmåga att bli gravida, men känslor är inte alltid så logiska, och jag kan förstå att det kan kännas som salt i såren. 

    Ofta firar man ju jul med närmsta familjen och då vet man ju om någon riskerar att ta illa upp, det mest sannolika är väl att alla blir glada

  • nozpa

    Beror på vilka man firar med såklart. Men vi berättade om våran första graviditet på julafton. Fast då var det endast mina föräldrar, min makes föräldrar mitt syskon + respektive som också var gravida. Så i det läget kändes det okej.

  • Anonym (TS!)

    Jag kan ju inte VETA till hundra att mina kusiner inte kan få barn etc. Är det så mkt jobbigare att höra det julafton än nyår? Påsk? Vi vill ju lämna ett roligt besked under middagen, ställa oss upp och klinga i glasen! Min väninna menar att det bara är pinsamt.

  • Flickan och kråkan
    Anonym (TS!) skrev 2014-12-04 21:51:06 följande:

    Jag kan ju inte VETA till hundra att mina kusiner inte kan få barn etc. Är det så mkt jobbigare att höra det julafton än nyår? Påsk? Vi vill ju lämna ett roligt besked under middagen, ställa oss upp och klinga i glasen! Min väninna menar att det bara är pinsamt.


    Men det beror väl på hur man är lagd. Det är det absolut sista sätt jag skulle välja att berätta att vi väntar barn. Men jag är inte du . Jag hade tyckt att det var ett rätt märkligt tillfälle och sätt att annonsera graviditet, giftemål, flytt till andra sidan jordklotet etc.
  • frökenelisabeth
    Anonym (TS!) skrev 2014-12-04 21:51:06 följande:

    Jag kan ju inte VETA till hundra att mina kusiner inte kan få barn etc. Är det så mkt jobbigare att höra det julafton än nyår? Påsk? Vi vill ju lämna ett roligt besked under middagen, ställa oss upp och klinga i glasen! Min väninna menar att det bara är pinsamt.


    Det man inte vet kan man förstås inte ta hänsyn till, hade varit skillnad om du vetat tycker jag. Då kan man välja finkänslighet. 

    Att ställa sig upp och klinga i glaset är inte pinsamt, så gjorde vi också. 
  • eslah

    Är väl bara de blivande far o morföräldrarna som blir exalterade, väldigt krasst men faktiskt sant. Ska ni ha en stor julfest är det bättre att ta sådant vid ett bättre tillfälle.

  • Anonym (Hmm...)

    Tja, jag gick till mitt kontor och storgrät när en kollega berättade att hon var gravid. Och sjölv hade jag inte blivit gravid på ett halvårs försök... Jag var glad för hennes skull, men det var en ganska smärtsam påminnelse om att jag själv inte var det. Att jag blivit "omsprungen" om man kan säga så... löjligt, jag vet, men där och då var känslan starkare än förnuftet. (Några veckor senare plussade jag, så det blev ingen långvarig smärta).

    Men med deti åtanke var jag litet försiktig när jag berättade om min egen graviditet för mina kompisar då jag visste att en där gärna ville bli gravid, men inte verkar ha lyckats. Jag berättade min glada nyhet mot slutet av kvällen, så att tiden för henne att behöva hålla masken inte skulle bli så lång. Så det är väl mitt tips, om du tror att det kan finnas någon där som inte har lyckats bli gravid. Berätta, men gör det så sent som möjligt under firandet.

    Visst, vi har alla våra bekymmer. Men jag tycker man kan försöka visa så pass hänsyn till andra att man undviker att sätta dem i en position där de känner sig nedstämda under hela julfirandet...

  • Magnolia10

    Jag har själv tillhört gruppen ofrivilligt barnlös och fått vara med om massa tillkännagivande om bebis på diverse olika sätt! Oavsett hur våra vänner och familj valt att berätta så klart att vi har blivit ledsna men samtidigt måste man ju förstå deras lycka och inte ta ifrån dem det pga vår situation! Nu har vi äntligen plussat själva och vi kommer också att berätta för de i familj och släkt som inte vet på julafton! Känner ni att det är på julafton ni vill dela era nyheter så ska ni självklart göra det!

  • Anonym (Ouch!)

    Svår fråga...
    Jag förstår att ni gärna vill dela med er av er glädje, när hela släkten är samlad, under en sådan mysig högtid som julafton.
    Dock kan jag känna medlidande med det eventuellt ofrivilligt barnlösa paret, då denna, - för er, - glada nyhet, kan innebära att hela julen blir förstörd för det ofrivilligt barnlösa paret.
    Som sagt, svår fråga.

Svar på tråden Fel att outa graviditet på julafton??