• jaksu

    Vi som har PCO

    Hej hörrni!


    Ni som har PCO, hur har det påverkat er chans och tidsperiod att bli gravid?

  • Svar på tråden Vi som har PCO
  • Gweny

    När jag var ung, gav det inga problem. Men nu som äldre(33 år) och några kg tyngre, så har mina cykler blivit oregelbundna och väldigt få egna äl. Så tar pergotime och väntar på ivf.

    Försökt i 1,5 år nu.

  • Anonym (EK)

    Jag har haft oerhört oregelbunden mens sedan jag slutade med ppiller för 2 år sedan.

    Har ätit ppiller sedan jag var 12 år och slutade vid 21. Vi har inte sökt hjälp än eftersom jag vill gå ner mer i vikt. Har hitills gått ner 16 kg och har börjat få mens varje månad.

    Jag hoppas att jag kommer kunna bli gravid på ett naturligt sätt då jag nått min målvikt! :)

  • jaksu

    Okej, vikten är inget problem i mitt fall, är 180 och väger 72-73 kg.


    Vet ni någon med PCO som har lyckats bli gravida på egen hand eller är det väldigt svårt?

  • jaksu
    Gweny skrev 2014-12-05 12:58:57 följande:

    När jag var ung, gav det inga problem. Men nu som äldre(33 år) och några kg tyngre, så har mina cykler blivit oregelbundna och väldigt få egna äl. Så tar pergotime och väntar på ivf.

    Försökt i 1,5 år nu.


    Okej, är 180 och väger ca 73 kg. Har du några barn sen tidigare?


    Vet du någon som har blivit gravid på egen hand med PCO?


    (Tror det blev dubbel svar i kommentarsfältet nu, sorry)

  • Jasmin Karlsson

    Fick konstaterat PCO som 24-åring, tog 1,5 år att bli gravid som lyckades mha IVF. Försöker nu igen och det går inte så bra, men har ändå förhoppning om att det ska gå förr eller senare på ett eller annat sätt.

  • MammaEmma89

    Jag blev gravid med sonen för 3 år sedan på första försöket och vägde då 83 och är 180 lång. Lillasyster däremot va inte alls lika lätt och då vägde jag 95 kg, vi försökte i 1½ år och fick sedan Pergotime och hon blev till på andra försöket. Efter två graviditeter blev min pco bättre och nu har jag äl som jag känner av regelbundet. :) 

  • lolsing

    Är 22 år, normalviktig och har försökt bli gravid i 2 år och 3 månader. Har dock PCOS och inte "bara" pco.

  • Gweny

    Jo jag har fått 2 barn utan problem. haft regelbundna cykler osv. Fast då var jag 10 år yngre och vägde mindre. Det påverkar ju tyvärr mycket. så väldigt frustrerande nu, när det har gått. Min livmoder och äggledare ser bra ut och inget stopp, utan "bara" detta med att äggen inte vill släppa iväg.... 

    min sambo har bra simmare, så där är det ok med.

    Har läst andra som det gått för också, fast större del som behövt hjälp på ena eller andra sättet...  En fördel är ju att vi ofta är mer fertila i högre ålder och har en liten högre procent att lyckas vid IVF.

  • MammaEmma89
    lolsing skrev 2014-12-05 19:53:18 följande:

    Är 22 år, normalviktig och har försökt bli gravid i 2 år och 3 månader. Har dock PCOS och inte "bara" pco.


    Jag har också PCOS och det behöver inte innebära att det är svårare än för nån med bara pco. Oj nu lät jag otrevlig, va inte menat så :) Jag har ju både haft lätt och svårt och nu ska jag försöka med barn nr 3,blir spännande att se om det bir nått :)
  • Stiffin

    Hej!
    Det finns hopp för oss PCOS:are också. Jag och min man hade bestämt oss för att söka hjälp i januari 2015 (jag slängde mina p-piller i januari i år), men i augusti blev jag gravid på egen hand (eller ja, min man hjälpte ju till ;) ). Jag har ganska svår PCOS: har 25 kilos övervikt, hårig som en karl och vann på lotto oftare än vad jag hade mens. På fredag går vi in i vecka 18. Så, JA - det är möjligt för oss också att bli spontant gravida. Lycka till, tjejer!

Svar på tråden Vi som har PCO