• Laura egensson

    är det ok att ge sin 9 åring rumsarrest.?

    Jag är en ensamstående mamma. Min man dog för 1 årsen. Jag har två barn min älsra dotter på 9 år slår altid min yngsta son. Jag ger hon utegångsförbud. Men det hjälper inte. Sen har jag hört talas om ordet rumsarrest. Jag har aldrig prövat på det på mina barn. Men min fråga är är det ok att ge dom rumsarrest ?

  • Svar på tråden är det ok att ge sin 9 åring rumsarrest.?
  • Flizus

    Nej, det är inte okej. Det hjälper inte heller mot problemet.

  • Filiplopp

    Nej det är inte ok. Släpp ut 9-åringen istället, så hon springer av sig och inte retar sig på sin lillebror.

  • Butterscotch

    Jag tycker att rumsarrest kan ses som en konsekvens istället för som straff. Om man slåss vill övriga i familjen inte umgås med den som slåss och då kan man gå in på sitt rum tills man lugnat ner sig och klarar av att bete sig igen. I vissa fall kan det förstås ligga andra saker bakom beteendet och då får man jobba på dem också.

  • Flizus
    Butterscotch skrev 2014-12-22 18:36:05 följande:

    Jag tycker att rumsarrest kan ses som en konsekvens istället för som straff. Om man slåss vill övriga i familjen inte umgås med den som slåss och då kan man gå in på sitt rum tills man lugnat ner sig och klarar av att bete sig igen. I vissa fall kan det förstås ligga andra saker bakom beteendet och då får man jobba på dem också.


    Barns hjärna påverkas av rumsarrest på liknande sätt som vid fysisk misshandel. Det är inget bra sätt. Barn kan på samma sätt som vid fysisk misshandel verka anpassa sig positivt av behandlingen, men i det långa loppet har det enbart negativa konsekvenser, av både beteendet och barnets utveckling.
  • Laura egonsson

    Försöker göra så gott jag kan.

    Jag har fått en massa tips nu jag hoppas det hjälper.

    Jag pratar med hon frågar hur hon känner sig för allt detta bråket sen min man dog.

  • Filiplopp

    Nyfiken bara. Säger ni själva ordet rumsarrest till barnet? Spöke

  • Laura egonsson
    Filiplopp skrev 2014-12-24 12:34:46 följande:

    Nyfiken bara. Säger ni själva ordet rumsarrest till barnet? 


    Nej det gör jag inte.
  • Venne

    Tror du själv att du hjälper barnet lösa problemet genom att låsa in henne? Det tror inte jag.

  • Venne

    Vad vill du åstadkomma? Att hon känner dig straffad och arg/ledsen, eller att hon får insikt i vad hennes beteende orsakar för konsekvenser på riktigt? Konsekvensen av att hon slår sitt syskon är inte på riktigt att hon blir inlåst. Konsekvensen är att lillebror tappar förtroende och respekt för henne och att du blir förtvivlad. Det är det du måste prata med henne om. För att du ska komma någonstans så måste du antagligen få fram varför hon gör det. Vad fyller det för funktion hon henne? I vilka situationer slåss hon? Garanterar att hon inte slåss för skojs skull.

  • Venne

    Btw om hon har svårt med konsekvenstänk och att sätta sig in i andras känslor kan det underlätta om du ritar det du vill förklara. Behöver inte va snyggt, streckgubbar duger utmärkt.

  • scanmia

    Som jag ser det så kan det fungera som första "plåsterlösning" för att sätta ett effektivt stopp. Alla ska få vara säkra i hemmet och inte behöva bli slagna. Dottern kan vara på sitt rum om hon inte kan hålla händerna från lillebror och behöver lugna ner sig innan hon kan kontrollera sig så pass. Hon är givetvis mer än välkommen tillbaka när hon kan låta bli att slå sin bror och när du har tid att passa dem (som man får göra med småbarn). Sedan är det fullt möjligt att din dotter behöver lite coaching i hur man hantera ilska, frustration och tetiga småsyskon - i vad som är lämpliga (och effektiva) sätt att visa att man är arg på och vad som inte är det.
    Jag tror att det kommer att vara mer effektivt för dig att lägga energi på att förstärka deras band när de är snälla mot varandra än att försöka straffa bort aggressioner. Kan du göra rummet till en neutral, vilsam, rolig plats som är bra att vara i allmänhet och när man vill lugna ner sig i synnerhet så tror jag att du vinner mer på det.

    Alternativ till rummet kan vara att hon måste vara i samma rum som du är i om hon är elak mot lillebror så att du kan se till att hon inte slår honom eller att hon tex tar ett bad.

  • Amanda84

    Din dotter mår uppenbarligen dåligt. Kan du söka kontakt med exempelvis kuratorn på skolan så att hon kan få prata av sig?

    Utegångsförbud eller inlåsning hjälper knappast mot att man slåss. Istället bör du ta varje situation för sig och skapa konsekvenser utefter varför hon slåss. Bjud in henne i alla lekar och situationer, men börjar hon att slåss så får hon gå ifrån och göra någonting annat.

    Exempel: Lillebror och storasyster spelar spel. Storasyster slår lillebror för att han råkar hoppa över ett steg på spelplanen. Förklara att lillebror inte lär sig av att hon slår till honom och säg att om hon slåss så får hon inte spela spel, utan får gå iväg och göra någonting annat. (men nästa gång ni spelar spel så får hon vara med. Påminn då innan ni börjar spela om att man inte slåss och förvarna om att om hon slåss så får hon leka med något annat)

    Exempel 2: Lillebror råkar springa in i storasyster. Hon blir arg och slår till honom. Förklara att man inte får lov att slåss men säg att du förstår att det gjorde ont på henne med, eftersom han sprang in i henne. Ge henne en kram.

    Exempel 3: Lillebror stör storasyster i hennes rum eller tar storasysters saker. Storasyster slår lillebror. Förklara för storasyster att hon inte ska slåss utan att hon ska ropa på dig istället så att du kan ta ut lillebror från hennes rum/ta ifrån honom saken som han har tagit. Säg åt lillebror att han inte får störa storasyster i hennes rum eller ta hennes saker.

    Exempel 4: Storasyster slåss utan synbar anledning. Sära på storasyster och lillebror och när lillebror är tröstad så försöker du att gå undan tillsammans med storasyster och fråga VARFÖR hon slog honom. Försök lära henne att sätta ord på sina känslor. Gjorde han något dumt? Tog han hennes grejer? Eller kände hon sig bara arg och ledsen och då råkade lillebror vara nära till hands? Försök att få henne själv att förklara så mycket som möjligt utan att lägga ord i munnen på henne, för då kanske hon bara hittar på något för att du ska sluta tjata. Ge henne kramar, kramar och återigen kramar. Bekräfta att du ser henne och förstår hennes känslor men acceptera inte att hon slåss.

  • Laura  egonsson

    Jag gör så gott jag kan. Jag hoppas det fungerar.

    Ja om jag ser lillebron slåss så säger jag så klart till honom också. Jag har pratat med hon.

    Hoppas det hjälper.

Svar på tråden är det ok att ge sin 9 åring rumsarrest.?