• Äldre 8 Dec 15:25
    2849 visningar
    5 svar
    5
    2849

    Hatar min kropp efter graviditet och amning

    Ursäkta negativt och gnälligt inlägg men är det bara jag eller?

    Som hatar min äckliga mammakropp. Fick barn för 1.5 år sedan. Gick upp 20 kilo som var skitsega att få bort. Men det gick med mycket vilja. Gick dessutom ner ytterligare 10 kilo. Siffrorna på vågen visar nu vad jag tycker det är okej att väga med min längd 178 lång och 68 kilo. Kanske mycket i andras ögon men när jag vägde 68 kilo sist var min kropp fin. Det är ju just vikten som är så central efter att man fått barn, hur man ska bli av med överflödigt fett och blablabla. Ingen sa något om att den kan se ut som sju svåra år även efter att fettet bränts. 

    Mina bröst har alltid varit små, men snygga.. Nu är de stripiga tomma skinnpåsar som hänger dagarna i ända. De är så mjuka att de glider ur vilken push up bh som helst. Magen är det värsta. Förutom bristningarna (som jag kan leva med) så är magen som en deg. Jag är så besviken på att detta är hur jag ska se ut nu. Kan inte förstå att min man tycker jag är attraktiv som han säger. Men jag är säker på att han aldrig skulle se åt mig om vi inte kände varandra, var gifta och hade ett barn tillsammans. Svårt att motivera sig att gå till gymmet för magen och brösten lär ju inte ändras för att jag står på ett motionsband eller lyfter vikter eller annat. 

    Är det bara jag? Hur finner man acceptans för det här? Jag är så tacksam för mitt fina barn men hatar och äcklas av min mage och hängiga bröst. Blir deppig av att se mig själv och saknar känslan av en fast och sexig kropp. Eller finns det något sätt att bli av med degmagen? Funkar det att gå på någon diet eller deffa eller vad som helst? Eller ska jag satsa på att gå ner ännu mer och hoppas att magen tänker ge sig av?

  • Svar på tråden Hatar min kropp efter graviditet och amning
  • Anonym (ammar­)
    Äldre 8 Dec 15:56
    #1

    Jag ammar nu och har alltid trott att styrketräning hjälper mot degen men jag kanske har fel.

  • Äldre 8 Dec 16:19
    #2

    Du har säkert rätt.. Gymmet eller degmage bara att välja.. 

    Så tråkigt bara att man inte bara kan banta bort den.. 

  • dirty8­8
    Äldre 8 Dec 22:22
    #3

    Varför skulle gym hjälpa mot degmage?

  • Äldre 11 Dec 05:26
    #4
    dirty88 skrev 2014-12-08 22:22:13 följande:

    Varför skulle gym hjälpa mot degmage?


    Googla mammamage. Magträning hjälper.
  • Anonym (C)
    Äldre 18 Dec 08:46
    #5

    Det är så här som du beskriver som många mammor ser ut. Media förmedlar en annan bild, de visar aldrig din typ av figur i badmodereportage. Tyvärr. Hade de gjort det så hade fler varit nöjda. Det är nog få förunnat att vara nöjda efter graviditet. Man får göra det man kan, dvs träna upp bålmusklerna och hela kroppen så man blir stark, det gör nog skillnad. Även jag som inte gått upp så mycket får slappare hud på rumpa och bröst. Herregud, rumpan är som en 80-årig gubbes. Skäms. Men vi är kvinnor, mammor. Det är bara att gilla läget. 

Svar på tråden Hatar min kropp efter graviditet och amning