• AnonymPappa1234

    Mitt barns mamma är adopterad - nationalitet?

    Hej Familjeliv!


    Min flickvän, tillika modern till mitt barn, är adopterad. Hon är svensk medborgare och har inte kvar sitt medborgarskap i landet hon är född i.


    Nu har vi fått en liten son och sportnörd som jag är funderar jag - kan han i framtiden välja vilket land han ska tävla för, om han skulle bli duktig i någon idrott? Eller är han enbart svensk?


    Tycker man läser hela tiden om folk som har en farmor/mormor/brylling från land X och därmed har rätt att själv välja landslag, men vet inte alls hur det funkar i praktiken.


    Vet inte om jag är i rätt forum men vi testar. :)

  • Svar på tråden Mitt barns mamma är adopterad - nationalitet?
  • Ful Anka

    Han är nog "bara" svensk. Om man nu kan kalla det bara.


    This is my life and I don't care
  • lilly

    Är inte alls sportinsatt men ska man tävla för sitt land måste man väl göra det i det land man är medborgare? Och han är ju svensk medborgare så det måste väl bli för Sverige då?

  • AnonymPappa1234

    Han är ju såklart 100% svensk så där är det inga konstigheter. Men säg att han blir jätteduktig i handboll men inte bra nog att spela i sveriges landslag och så vill han hellre spela för moderns hemland, går det då?


    Tar vi t.ex. fotboll, finns det gott om spelare som har möjlighet att själva välja landslag då de har en blandad bakgrund.

    Adnan Januzaj, spelare i Manchester United:


    Januzaj was eligible to represent Belgium (through being born there and having a Belgian passport), Albania (through his ethnic Albanian heritage) and Turkey (through his mother's family deported to Turkey). He is also eligible to represent Kosovo in international football; although Kosovo does not have a FIFA-affiliated senior team, it does have a FIFA-sanctioned youth team that plays in non-FIFA and non-confederation tournaments and exhibition games against full FIFA members. In October 2013, England manager Roy Hodgson stated that The Football Association were monitoring the player with a view to calling him up after he had attained residency status in the United Kingdom.[

  • MF1972

    En kille adopterad från Korea antog nyligen till Sydkoreas landslag i innebandy. Dock vet jag inte om han har dubbelt medborgarskap, men jag skulle tro att han inte har det, då man som man då riskerar att bli inkallad till militärtjänst i Korea. 

Svar på tråden Mitt barns mamma är adopterad - nationalitet?