• Äldre 9 Dec 12:10
    1057 visningar
    7 svar
    7
    1057

    Fortfarande trött så in i bomben!

    Jag undrar om fler känner igen sig, eller vet knep eller kan något kring detta. Jag är så förlamande trött hela tiden!

    Är i vecka 24 och det står överallt sedan några veckor att man ska vara så pigg nu osv, men inte jag. Någorlunda pigg var jag väl mellan 15/16-20 men inte som jag brukar vara. Nu senaste veckorna är jag helt orkeslös. Sover minst 9timmar, gärna mer, vaknar INTE normal tid som förr, väcker ingen mig så skulle jag nog sova ett dygn.. Nej men 12-15timmar iallafall. Jag vaknar inte överhuvudtaget om jag sovit mindre än 8-9tim, lyckas stänga av larm i sömnen. Har fått vara "sjuk" från jobbet när jag börjar 10 för att jag inte orkar. Som tur är är mitt jobb på kvällstid i största delen så vid tre kan jag pallra mig iväg, men jag är fruktansvärt trött. Jobbar jag inte så sover jag vid tre tiden istället.

    Jag studerar på distans, vilket inte alls är svårt, egentligen. Jag har lätt för att lära och det tar inte mycket tid, nu somnar jag när jag läst en halv sida, förstår inte innehållet och får läsa om och om igen, något som är raka motsatsen till det normala. Studierna kan jag inte lägga ner, det blir för krångligt att avbryta efter halva tiden.

    Jag kan omöjligt ha någon vitaminbrist eftersom jag tar 200mg järn, 1000mg omega3, en vanlig vitamintablett samt 1 vitamin c brus varje dag, detta på Bms ordination då barnet växt långsamt samt att mitt järnvärde låg still (dock inte lågt).

    Jag försöker komma ut och röra på mig för att få energi, slutar med att jag nästan somnar under promenaden, blir ännu tröttare och får sammandragningar som gör lite ont.

    Nån som vet vad man kan göra??

    Har ångest för imorn ska vi iväg med jobbet och bo på hotell, ut och äta osv. Jag orkar inte! Men har ju betalt så följer jag inte med får jag jobba istället och det kanske är värre.

  • Svar på tråden Fortfarande trött så in i bomben!
  • Äldre 9 Dec 12:22
    #1

    Usch det där låter väldigt jobbigt... Har aldrig hört att man är så trött när man är så långt gången... Men det är säker vanligt... Själv har jag aldrig haft den tröttheten förrän nu när jag gick in i V.33. Är i V.37 nu. Nu har jag börjat få vila mig på em.

  • Äldre 16 Dec 08:56
    #2

    Jag har tyvärr inget knep att dela med mig av, men du är inte ensam om denna enorma trötthet. Jag blev något piggare runt v18 (väldigt kort period dock) men nu i v27 är jag så enormt trött konstant! Och jag läser också överallt där det står att "nu borde mamman känna sig mycket piggare.. passa på att hitta på saker".. Önskar det var så för oss alla.

    Himla jobbigt är det i alla fall när man ser/hör andra gravida vara så himla pigga.

  • Äldre 16 Dec 23:43
    #3

    Prova att ta ren d-vitamin, då vi i Skandinavien har så få soltimmar så blir man jätte trött & seg! Jag har ätit de nu två vintrar ut ad & känner en enorm skillnad äter de nu även som gravid & är inte ens hälften så trött

  • Anonym­9004
    Äldre 18 Dec 23:56
    #4

    Sover också jättemycket och är orkeslös! Är i vecka 32 (31+3) nu..

  • Äldre 19 Dec 00:00
    #5

    Folsyra ska ha uppiggande effekt tydligen, även om det inte gör något för barnet när du är så långt gången så kan det ju vara värt ett försök. Fast d-vitamin hade jag provat först :)

  • Äldre 19 Dec 05:45
    #6

    Hur är ditt järnvärde? Om du har lågt järnvärde så kan det självklart göra att du känner dig orkeslös och svag.

  • Äldre 31 Dec 00:26
    #7

    Jag tar alla vitaminer som finns och järnvärdet är bra, äter ändå 200mg järn/dag +diverse andra vitaminer däribland d eftersom jag bor i Norrbotten. Bm sa att man får stå ut, att jag har så många bollar i luften och att det är därför, jag sa att jag alltid haft det men att det aldrig varit ett problem. Påpekade att gravid inte är en sjukdom eller anledning till stöttes lägga ner studier, vem ersätter det för mig. Jag sa att hade nån mått såhär och inte varit gravid hade man ju fått nån hjälp direkt, som gravid ska man bara acceptera det...

    Jag är inte biter, bara trött

Svar på tråden Fortfarande trött så in i bomben!