• Rafael90

    Stickning av tröja! Snälla hjälp!

    Jag har tidigare stickat strumpor och vantar och kände att jag ville sticka en tröja nu, men jag är rädd att jag tagit mig vatten över huvudet. Fattar ärligt talat inte så mycket av beskrivningen.

    Det är en tröja till en bebis, rätt liten alltså. Jag började sticka med en rundsticka eftersom det står "sticka slätstickning runt i ca 5 cm". Sen ska man sticka ett mönster (som jag inte heller vet hur man gör) innan man stickar vidare i 13 cm upp till halsen. Nu kommer det jag verkligen inte fattar.

    Efter detta ska man sticka bakstycket. Jag får det inte att gå ihop. Jag stickar ju på en rundsticka, då borde väl HELA tröjan stickas på den och inte bara framstycket? För om det är bara framstycket jag stickar på rundstickan så kommer hela tröjan bli enormt stor. Hur får man ihop det sen? Var börjar jag med bakstycket? Det står "fortsätt med mönster A", men VARIFRÅN ska jag fortsätta? Obestämd

    Jag hoppas nån kan hjälpa mig! Kan lägga upp en bild på beskrivningen om det gör det lättare att fatta.

  • Svar på tråden Stickning av tröja! Snälla hjälp!
  • Annelie 76
    Rafael90 skrev 2014-12-09 15:43:44 följande:

    Jag har tidigare stickat strumpor och vantar och kände att jag ville sticka en tröja nu, men jag är rädd att jag tagit mig vatten över huvudet. Fattar ärligt talat inte så mycket av beskrivningen.

    Det är en tröja till en bebis, rätt liten alltså. Jag började sticka med en rundsticka eftersom det står "sticka slätstickning runt i ca 5 cm". Sen ska man sticka ett mönster (som jag inte heller vet hur man gör) innan man stickar vidare i 13 cm upp till halsen. Nu kommer det jag verkligen inte fattar.

    Efter detta ska man sticka bakstycket. Jag får det inte att gå ihop. Jag stickar ju på en rundsticka, då borde väl HELA tröjan stickas på den och inte bara framstycket? För om det är bara framstycket jag stickar på rundstickan så kommer hela tröjan bli enormt stor. Hur får man ihop det sen? Var börjar jag med bakstycket? Det står "fortsätt med mönster A", men VARIFRÅN ska jag fortsätta? Obestämd

    Jag hoppas nån kan hjälpa mig! Kan lägga upp en bild på beskrivningen om det gör det lättare att fatta.


    Stickar du runt på rundsticka stickar du fram och bakstycke samtidigt. Men då går det troligtvis inte att sticka mönster då man ofta behöver sticka fram och tillbaka för det.

    Sticka fram och tillbaka kan du göra på rundstickor också (som man gör på vanliga stickor). Men jag tror du behöver lite mer hjälp än du kan få här. Gå till biblioteket och låna böcker om stickning till att börja med. Gå sen till en handarbetsaffär om du har en sån i närheten (där man kan köpa garn) och be om hjälp med det du inte förstått från böckerna.
  • Rafael90

    Jag tror faktiskt jag fattat en del men det verkar vara en hel del bitar som ska stickas "ensamma" och sen sys ihop till en tröja.

    Jag hoppas du kan se vad det står. Har markerat gult den storleken som är "min".

  • malda1974

    Du stickar hela tröjan på en gång så ska du dela där armarna ska sitta och fortsätta med fram och bak var för sig. 

  • malda1974

    Mönstret till tröjan har du som rutmönster, men det där är nog ingen tröja man ska ge sig på om man inte är så van att sticka. 

  • Rafael90

    Mönstret tror jag jag lyckades förstå så det tog jag inte med i bilderna. Men jag har fattat att det är typ såhär:

    1) sticka nästan hela tröjan som en "tub" fram till där spännena ska sitta, där det är som en liten slits.
    2) Dela upp skiten på nåt sätt så det blir hål för armar och hals.
    3) Fortsätt sticka på tuben så att baksidan blir klar.
    4) Sticka färdigt framsidan på var sida om "slitsen", en kant ska visst stickas ensam och läggas på efteråt (där det står "höger framkant").
    5) Sticka ärmarna separat.
    6) Sticka halskanten och sy ihop tröjan med ärmarna, framkanterna och spännen.

    Och så stickar man mönster där det ska vara det och så vidare.

  • malda1974

    Känner att jag är kass på att förklara :( en jag gör ett försök :) markera så att du har maskorna till fram och bak, när du har 13 cm maskar du av de 15 maskorna så det blir delat för halsen på framstycket, sen fortsätter du sticka på dom 63 som är till bakstycket.

  • Rafael90
    malda1974 skrev 2014-12-09 17:05:07 följande:

    Du stickar början på framkanterna för sig själv och stickar sen ihop med kanten på koftan.


    Så ska framkanterna stickas helt separat eller ska de hänga med som flörpar på tröjan innan de stickas ihop?
    malda1974 skrev 2014-12-09 17:00:59 följande:

    Känner att jag är kass på att förklara :( en jag gör ett försök :) markera så att du har maskorna till fram och bak, när du har 13 cm maskar du av de 15 maskorna så det blir delat för halsen på framstycket, sen fortsätter du sticka på dom 63 som är till bakstycket.


    Det här tror jag att jag förstod Skrattande

  • malda1974
    Rafael90 skrev 2014-12-09 17:31:05 följande:
    Så ska framkanterna stickas helt separat eller ska de hänga med som flörpar på tröjan innan de stickas ihop?
    malda1974 skrev 2014-12-09 17:00:59 följande:

    Känner att jag är kass på att förklara :( en jag gör ett försök :) markera så att du har maskorna till fram och bak, när du har 13 cm maskar du av de 15 maskorna så det blir delat för halsen på framstycket, sen fortsätter du sticka på dom 63 som är till bakstycket.


    Det här tror jag att jag förstod Skrattande

    De ska stickas separat till sista varvet om jag fattat rätt, sen ska de stickas ihop när du gör halskanten på tröjan. " flärpen "som blir ska du sy fast på koftans kant när du monterar ihop den. 
Svar på tråden Stickning av tröja! Snälla hjälp!