• Aniiee

    Utmana mig!

    Jag behöver ett break i julstöket, så om någon har lust kanske jag kan få en utmaning? I princip vad som helst i matlagningsväg skulle vara uppskattat. "Använd ingrediens X" eller "laga X rätter för max Y kr" eller "laga mat från land X" eller... 

    Bah. Jag har idétorka, inspirationssvacka och långtråkigt.

    Bilder och recept lovas när jag har antagit utmaningen.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Svar på tråden Utmana mig!
  • aeae

    Använda saffran i matlagning! Passar så otroligt med kyckling. Saffranmarinerade kycklingfilespett med klyftpotatis, sås, sallad eller saffranmarinerad kyckling i ugn med ris mums!

  • Aniiee
    aeae skrev 2014-12-10 01:26:45 följande:

    Använda saffran i matlagning! Passar så otroligt med kyckling. Saffranmarinerade kycklingfilespett med klyftpotatis, sås, sallad eller saffranmarinerad kyckling i ugn med ris mums!


    Nja, för nära allt annat jag gör i matväg så här till jul. Men annars var det en bra idé!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Brunhilde skrev 2014-12-10 01:51:29 följande:

    Laga åtta av de här rätterna under en dag:
    en.wikipedia.org/wiki/National_dish

    Blunda och välj.


    Lite väl överambitiöst med 8 rätter på en dag. Men 8 rätter på 4 dagar ska nog gå =P 

    Du måste tänka på min plånbok.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2014-12-10 01:54:00 följande:
    Lite väl överambitiöst med 8 rätter på en dag. Men 8 rätter på 4 dagar ska nog gå =P 

    Du måste tänka på min plånbok.
    Fast åtta rätter på bordet betyder tur.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Aniiee skrev 2014-12-10 00:29:16 följande:

    Jag behöver ett break i julstöket, så om någon har lust kanske jag kan få en utmaning? I princip vad som helst i matlagningsväg skulle vara uppskattat. "Använd ingrediens X" eller "laga X rätter för max Y kr" eller "laga mat från land X" eller... 

    Bah. Jag har idétorka, inspirationssvacka och långtråkigt.

    Bilder och recept lovas när jag har antagit utmaningen.


    Vad sägs om att använda 7 olika sorters djur, men som exempel vända på traditionella rätter och byta ut renen från renskavsgryta mot att göra den på anka? Eller
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-12-10 01:59:10 följande:

    Vad sägs om att använda 7 olika sorters djur, men som exempel vända på traditionella rätter och byta ut renen från renskavsgryta mot att göra den på anka? Eller


    Typiskt halvsover och slinter... Nåja du fattar. :-P

    Ja köttfärslimpa på häst? Korv på lax osv...
  • Aniiee
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-12-10 01:59:10 följande:
    Vad sägs om att använda 7 olika sorters djur, men som exempel vända på traditionella rätter och byta ut renen från renskavsgryta mot att göra den på anka? Eller
    Oh, bra idé! Fusion food älskar jag, så det ligger väldigt bra!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2014-12-10 02:18:41 följande:

    Baka svenskt tunnbröd i vanlig ugn. Och sen tala om hur man gör.


    Den är bra! Men.. jag brukar göra tunnbröd på spisen. Fast jag gör ju alltid mjukt tunbrö, inte hårt. Men det ska jag absolut testa!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    fyrkantigboll skrev 2014-12-10 02:48:51 följande:

    Vaaad sägs om att inte använda några djur alls?


    Absolut. Tänkt dig något särskilt, eller bara "gör vegetariskt"?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • fyrkantigboll
    Aniiee skrev 2014-12-10 02:51:51 följande:
    Absolut. Tänkt dig något särskilt, eller bara "gör vegetariskt"?
    Hm, vet inte. Något vegetariskt bara. Kanske tabbouleh? Har alltid velat veta hur man gör en äkta tabbouleh.
  • Aniiee
    fyrkantigboll skrev 2014-12-10 02:53:19 följande:
    Hm, vet inte. Något vegetariskt bara. Kanske tabbouleh? Har alltid velat veta hur man gör en äkta tabbouleh.
    Jag skriver upp det på listan =P
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Anna74a skrev 2014-12-10 07:45:30 följande:

    Gör en julgran i maräng


    Oh, det lät läskigt. Men varför inte!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2014-12-10 02:34:21 följande:
    Den är bra! Men.. jag brukar göra tunnbröd på spisen.
    Visste inte man kunde gora det. Om inte Ikea har fryst tunnbrod, måste jag prova det.
  • kallebakom

    gör Mannerströms surströmmingslåda och tala om om den passar att ha på julbordet ( tror jag ska göra den på julafton  då den firas ensam av mig  år )

  • enannanmaria

    Bygg något oväntat av pepparkakshus-degen.

    Grilla utomhus. Servera med potatissallad och lura smaklökarna att det är sommar.

    Gör egen pasta, kanske någon fylld variant du inte har hört talas om förut (renskav och lingon eller något annat du gillar).

    Gör en enkel maträtt lyxig, t ex löjrom på plättar.

    Gör en vardagsrätt extremt god, hur blir t ex pasta och köttfärssås några snäpp bättre än vanligt?

  • kallebakom

    detta då ? gör en SMAKRIK soppa som ska vara grymt billig ,få ingedienser,vegetarisk, gärna med ketchup i för gör själv ofta "tomatsoppa" med ketchup som bas

Svar på tråden Utmana mig!