• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 10 Dec 07:21
    12418 visningar
    75 svar
    75
    12418

    Samla urin?? Hur gör jag??

    Ska samla urin i två dagar. Så jag kommer att kissa i en mugg och sedan hälla över i flaskor som jag fått för detta av vården.

    Men hur viktigt är det att ALLT kiss under dygnen kommer med? Någon som vet?

    När jag exempelvis bajsar så kommer det ju någon skvätt då och då, kommer ju inte att hinna det med mugg om jag bajsar samtidigt.

    Någon som vet??

    Anledningen till samlingen är nått prov som hette H-IIAA5 eller nått. Tumörmarkör fatta jag det som.

  • Svar på tråden Samla urin?? Hur gör jag??
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 07:42
    #1

    Ingen?

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 10 Dec 07:43
    #2

    Samla så mycket som möjligt. Allt går ju inte men så nära du kan. Hade det varit jättenoga med exakt volym hade du nog blivit inlagd och fått kateter.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 10 Dec 07:44
    #3

    Det är jätteviktigt! Tar du inte med allt blir det ju fel mängd i slutändan och då riskerar du också att få ett felaktigt svar på testet. Försök att tömma blåsan helt innan du bajsar.

  • Anonym (vikti­gt)
    Äldre 10 Dec 07:50
    #4

    Det är jätteviktigt.
    Handlar det om någon droppe så går det nog bra, men dom måste få med 99,9%
    Ta och köp halvliters plastölglas och använd, mindre muggar blir jobbigt då du kanske måste knipa av för att tömma.
    Kom ihåg att det är saltsyra i dunken så du inte sållar med innehållet.
    Har du sett vad du inte ska äta 12 timmar innan du börjar?
    Tomat, ädelost och något mer är det.
    Jag har hunnit med ett antal sådana samlingar, så är det något du undrar över så kan nog hända att jag har svaret. 

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 07:57
    #5

    Tack! Då ska jag försöka få med det mesta.

    Fick lapp om vad jag inte fick äta och dricka innan, och hittade plastglas som tar 4 dl så jag hoppas det räcker.

    Du som gjort detta; förvarade du dunken i rumstemperatur eller kylskåp. De visste inte men kom fram till att eftersom det inte stod nått på labsidan skulle det gå bra med rumstemperatur.

    Har rejäl ångest inför detta, rädd att det ska vara cancer :(

  • Anonym (vikti­gt)
    Äldre 10 Dec 07:58
    #6

    Egentligen är det nog inte mängden urin i sig som är det viktiga, men eftersom dom söker en viss hormon i urinen, och så som jag förstått vill ha mängden hormon, så blir det viktigt att få med allt.

  • Anonym (vikti­gt)
    Äldre 10 Dec 08:05
    #7

    Den bör förvaras svalt.
    Jag har gjort som så att jag använt mig av kylklampar som jag har lagt bredvid dunken och sen haft den ståendes i ett svalt hörn någonstans.
    Kanske en tidning som isolerar också.

    Om det skulle visa sig att det är cancer så ska du veta att ju tidigare dom hittar den så desto större chans är det att du får relevant behandling som gör att du har stora chanser att leva ett hyfsat normalt liv.
    Det är en väldigt ovanlig form av tumör, och oftast ganska långsam.
    Man kan gå massor av år utan att den ens märks.
    Var glad att dom tar prover så du får chansen att fixa den i tid om det skulle vara så.
    Den här varianten av tumör missas nämligen väldigt ofta av allmänvården eftersom kunskapen inte är så stor och det är väldigt luddiga symptom.

  • Anonym (ja)
    Äldre 10 Dec 08:11
    #8

    Jag hade det i rumstemp, det gick bra.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 08:17
    #9

    Läkaren gick på att jag har diarre och blir röd i ansiktet.

    Har du cancer?

    Vilka symtom hade du?

    Hur mår du idag?

    Är såklart jättetacksam att de kollar. Cancer får ju aldrig en bra prognos om den får härja fritt. Men ångesten inför detta. Usch. Tänk om...

  • Anonym (vikti­gt)
    Äldre 10 Dec 08:20
    #10

    Klippt från nätet:

    "Urinsamlingen börjar med att patienten tömmer blåsan. Denna urin kasseras. Klockslaget antecknas på remissen. Därefter samlas alla urinportioner i uppsamlingskärl. Urindunken förvaras i kyla, 2-8 ºC, under insamlingen.

Svar på tråden Samla urin?? Hur gör jag??