• Karin78

    Hur ser en morgon ut hos er?

    Vi börjar morgonen med att värma Vällingen.
    medan den står på bänken så tvättar jag av barnen och sätter på dem en ny blöja.
    Sen så sätter vi dem framför julkalendern med Vällingen.
    Medan jag själv spolar av mig.
    Sen är det dags för barnen att borsta tänder och klä på sig.
    sen åker vi till Dagis.

  • Svar på tråden Hur ser en morgon ut hos er?
  • Malima

    Vaknar och ligger en stund i sängen med båda barnen(3,5 år och 5 månader). Vi går till badrummet där lillen får ny blöja och jag klär på mig. Vi äter frukost, byter kläder på barnen framför tv:n. Tandborstning. Sen ammar jag och klär på lillen. Efter det klär jag på storebror och sen går vi till fsk.

  • fjällräven lady

    klockan ringer, snooz en gång, pussas under tiden, säga hur mys de är å att vi önskar vi slapp stiga upp. Upp tvätta av mig/duscha, borsta håret, sminka bort tröttheten under ögonen, in i köket, äta frukost med sambon, ge hundarna mat å borsta tänder samtidigt, gå en prommis med vilddjuren å sen slänga in dom i hundgården, hämta matlåda, in i bilen å bränna till jobbet :) tar ungefär 30 min till 45 min, plus promenad då.

    i stort sett likadant varje dag. Har inga barn än.

  • äpplejuice

    Jag har mindre barn 3år & 1år gammla barn o fru.

    Vaknar! Stänger av klockan smyger på mig alla kläder sedan telefon ipod glassögon.

    Till toa. Sen till köket gröt sen skor jacka väska går. 5 på morgonen.

  • Juno

    När mina barn var så små såg det ut ungefär så här

    Barnen vaknade runt halv 6 och väckte oss. Vi gick upp och klädde på barnen. De tittade på TV medan vi tog en snabb frukost. Tandborstning och hårfix sen lååång tid i hallen för att få strumpor, skor och vantar att sitta rätt. Klockan sju var de på förskolan och fick frukost där.

  • Natulcien

    Vår son är 4 år. Det ser ju såklart olika ut beroende på om det är helg eller förskola, och vem som lämnar honom på förskolan (jag eller sambon) eftersom vi inte gör exakt likadant.

    Men om det är förskoledag, och jag lämnar honom så ser det oftast ut så här:
    Jag kliver upp och gör mig i ordning (tar 10-15 min), sen väcker jag sonen och vi gosar en stund i hans säng. Därefter äter vi frukost (oftast havregrynsgröt). Sen borstar vi tänderna ihop och han klär på sig. Sen brukar han hinna leka eller rita i 10-15 min medan jag bäddar och plockar lite. Sen går vi iväg... Glad
    Idag lämnade jag honom kl.10, och då klev vi upp 8.30. Men tidena varierar lite.

  • nozpa

    Här hemma har vi varit föräldralediga i 3½ år. Och har 3 barn. Så det har sett väldigt olika ut. Just nu är vi hemma bägge 2. Äldsta går på förskola 3 dagar/veckan.

    Men vi vaknar. Oftast av att 3½ åringen väcker oss och vill ha frukost. Så då går en av oss upp med henne, bebisen vaknar oftast runt samma tid. Antningen går den andra upp också eller så tar den som är vaken bebisen också.

    Sedan borstas tänder, tvättas av eller duschas (beroende på vad klockan är, om det är hemmadag, förskola eller om vi ska iväg), kläs på. Mellanbarnet vaknar 9-10 ungefär. Frukost, görs iordning. Ungefär så.

    När bara en är föräldraledig så kommer ju alla 3 få gå upp samtidigt och så får dom ju följa med och lämna på förskolan 3 dagar/veckan.

  • Ragnar

    Väcker barnen kl. 7. Går ner och gör mig själv färdig på 10 min. Går upp igen och gör ett andra försök att väcka barnen. Börjar klä på den yngre (5 år) som fortfarande sover. Bär ner henne och hon vaknar oftast på vägen. Kallar ett par gånger till innan 9-åringen kommer ner, förhoppningsvis påklädd. Om allt går bra börjar alla äta frukost kl. 7:30. 7:45 är det tandsborstning för barnen och sen på med ytterkläderna. Kl. 8:00 går vi ut, om allt gått bra. Mannen vaknar strax före kl. 7 och går hemmifrån 7:10. Oftast samtidigt som jag gör ett andra fösök att väcka barnen.
    Under sommarhalvåret, när det är ljust, vaknar barnen före kl. 7 och kommer oftast in och väcker oss innan klockan ringer.

  • Sagolina

    Vaknar endera av att min kropp säger att den inte vill ligga ner mer(höggravid), eller av sonen någon gång mellan 6 och 7.

    Myser med sonen och så stiger vi upp. Sonen får sina paket från julkalendrarna och sina muminfigurer i soffan medan jag fixar frukost åt oss. Äter frukost tillsammans och flyttar sen tillbaka till soffan och läser/tittar på mumin(jepp, sonen gillar mumin!). Sen tvättar vi av oss lite, klär på oss och börjar med dagen.

    Är mannen ledig/har kvällstur ligger han och sonen oftast kvar i sängen och gosar medan jag går ner och fixar frukost. Sen äter vi och efter det öppnar vi julkalendrarna.


  • Alexi

    En av oss går upp kl 06 och hemifrån typ 06.20. Den andre och barnen går upp 06.30. Barnen sätts vid frukostbordet och äter frukost medan jag duschar och klär på mig. När de ätit klart klär de på sig, kläderna ligger framme i vardagsrummet. Jag borstar tänder och hår på dem. När de är helt klara leker de, ritar eller ser på tv och jag äter frukost snabbt och gör mig helt klar. 07.20 går vi hemifrån. Barnen är 4 och 6 år.

  • fluu

    Ungen vaknar när det behagar henne, vi går upp och klär på henne, äter sedan frukost, jag läser min tidning medan ungen pysslar med sitt.
    Sedan leker vi/går ut och leker/pysslar eller vad vi har lust med tills det är dags att gå till dagis. Hon börjar allt från 07.30 - 11.00. Precis innan det bär av till dagis så borstas tänder och hår och ytterkläderna kläs på.
    Hon är snart tre år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-12-10 21:00:31 följande:
    Ungen vaknar när det behagar henne, vi går upp och klär på henne, äter sedan frukost, jag läser min tidning medan ungen pysslar med sitt.
    Sedan leker vi/går ut och leker/pysslar eller vad vi har lust med tills det är dags att gå till dagis. Hon börjar allt från 07.30 - 11.00. Precis innan det bär av till dagis så borstas tänder och hår och ytterkläderna kläs på.
    Hon är snart tre år.
    Är det helgmorgon gäller samma procedur minus dagis då ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • emliuled

    Är det vardag går jag och hämtar dottern från hennes säng när hon ropar på mig, brukar vara vid 09:00. Sen ligger vi i makens o min säng och tittar på tv och myser tills 10:00 oftast. Ner, ny blöja, frukost i soffan framför nått inspelat. Sen leker vi. Ska vi inte iväg kan vi gå i pyjamas tills hon sovit middag.

    Är det helg ringer klockan 06:00 och jag smyger upp, klär på mig, drar en mascara lite snabbt och åker till jobbet.

    Dottern är snart 1 1/2 år.

  • emliuled

    Är det vardag går jag och hämtar dottern från hennes säng när hon ropar på mig, brukar vara vid 09:00. Sen ligger vi i makens o min säng och tittar på tv och myser tills 10:00 oftast. Ner, ny blöja, frukost i soffan framför nått inspelat. Sen leker vi. Ska vi inte iväg kan vi gå i pyjamas tills hon sovit middag.

    Är det helg ringer klockan 06:00 och jag smyger upp, klär på mig, drar en mascara lite snabbt och åker till jobbet.

    Dottern är snart 1 1/2 år.

  • 880215

    Klockan på 06:30.
    Dusch, kläder, smink, tandborstning till ungefär klockan 07:00.
    Sonen vaknar av sig själv mellan typ 07:00-07:30.
    Frukost till sonen, kaffe till mig. Klara efter max en halvtimma.
    Upp och borsta tänderna på sonen, samt klä honom. Det tar väl typ tjugo minuter (då räknar jag in alla "jag ska bara..."). Flört
    Ibland hinns det med lite lek innan det är dags att klä på oss ytterkläderna och gå till förskolan. Det tar kanske tio minuter- en kvart att gå till förskolan, men då går jag ganska snabbt.
    Förskolan börjar klockan 09:00.
    Sonen har nyss fyllt fyra år.

  • essemia

    Min klocka ringer 6.20. Jag smyger upp och tar med mig kläder som jag lagt fram dagen innan. Gör mig själv i ordning och äter frukost. Kl 07 går jag in och väcker sambon och sedan dottern (som är 5 år). Jag tänder mysbelysning i hennes rum och kryper sen ner i hennes säng, vi ligger och gosar och hon får morna sig en 10 minuter eller så. Sen vill hon oftast bli buren ut till soffan. Där bäddar jag ner henne framför barnkanalen med filt och snutte medan jag går och hämtar hennes kläder (som vi tillsammans valt kvällen innan). Jag klär på henne frmaför tv'n, hon borstar sina tänder och jag fixar hennes långa hår, direkt efter klädracet springer hon och stänger av tv'n och så går vi mot dagis. Overall är ett måste så här års, men skor och mössa/vantar får hon välja själv. Kl 08 är vi framme på dagis där de börjar med frukost.

    Är supernöjd med mornarna, att vi hittat en rutin som fungerar och vi har det riktigt mysigt!

  • Mascaraklumpar

    Vi vaknar vid 8 alla tre. Jag klär på mig, borstar tänderna och åker iväg. Sonen klär på sig, äter frukost, borstar tänderna och går till skolan. Mannen klär på sig och går med sonen till skolan. Vid 8.30 är alla på plats. Jag har aldrig fattat det där med att gå upp flera timmar innan dagen börjar, speciellt inte nu på vintern när det är så mörkt och tråkigt.

  • 880215
    Mascaraklumpar skrev 2014-12-20 00:33:40 följande:

    Vi vaknar vid 8 alla tre. Jag klär på mig, borstar tänderna och åker iväg. Sonen klär på sig, äter frukost, borstar tänderna och går till skolan. Mannen klär på sig och går med sonen till skolan. Vid 8.30 är alla på plats. Jag har aldrig fattat det där med att gå upp flera timmar innan dagen börjar, speciellt inte nu på vintern när det är så mörkt och tråkigt.


    Jag tycker det är skönt med gott om tid på morgonen. Jag skulle kunna fixa alla morgonbestyr samt gå från punkt a till punkt b på cirka 50 minuter, men väljer hellre att ta allt med ro. - Hinna mysa och prata lite med sonen och ge tid för sonen att ev. vill stanna och leka på vägen till förskolan.

    Sonen vaknar av sig själv mellan 07:00-07:30, då är det skönt för mig att vara klar med mitt och bara fokusera på sonens morgonbestyr utan en massa stress. För hur kul är det för sonen att sitta själv vid frukostbordet medan jag fixar iordning mig!? Nä, jag ser hellre att ta till vara på tiden. Jag har mer än gärna väckarklockan på 06:30, om det resulterar i mindre stress och mer mystid. :)

    Men alla är olika och alla gör så som det passar sig bäst.
    880215 skrev 2014-12-10 21:13:51 följande:

    Klockan på 06:30.

    Dusch, kläder, smink, tandborstning till ungefär klockan 07:00.

    Sonen vaknar av sig själv mellan typ 07:00-07:30.

    Frukost till sonen, kaffe till mig. Klara efter max en halvtimma.

    Upp och borsta tänderna på sonen, samt klä honom. Det tar väl typ tjugo minuter (då räknar jag in alla "jag ska bara...").

    Ibland hinns det med lite lek innan det är dags att klä på oss ytterkläderna och gå till förskolan. Det tar kanske tio minuter- en kvart att gå till förskolan, men då går jag ganska snabbt.

    Förskolan börjar klockan 09:00.

    Sonen har nyss fyllt fyra år.


  • Tångräkan

    Har två barn (6 & 4 år) + bonus (5år) hemma. Klockan ringer strax innan 6, då går vi upp och barnen sätter sig i soffan och ser på barnkanalen och äter lite frukt medans de vaknar till. Under tiden gör jag mig klar. Sedan klär de på sig, borstar tänderna och kissar. Kollar en stund till på tv tills det är dags att åka, åker hemifrån vid 7 ungefär sen äter de frukost på förskolan/fritids.

Svar på tråden Hur ser en morgon ut hos er?