• Anonym (Jenny)

    knipkula, gör jag något fel?

    Jag funderar på hur det ska fungera med knipkula. Jag har en i normalstorlek 3,5 cm med en liten kula innuti. Men jag förstår inte hur den ska hjälpa att träna bäcken? Jag har den i hela dagarna, tränar, städat, ja allt med den, märker inte ens att den är i. Men inte känner jag att det tränas nåt i bäcken? Jag läste att det skulle vara så tungt så man kanske inte ens skulle orka ha i den 10 min eller ens kunna ställa sig upp med deb för att bäcken musklerna inte orkar hålla upp den. vet att lilla kulan ska stimulera musklerna så de tvingas att knipa, men det känner jag inte att dom gör?

    Jag trodde att man skulle bli tvungen att knipa för att den inte ska ramla ut men den är ju så stor så den sitter ju fast där inne. Knipövningar brukar jag göra men det behöver jag ju ingen knipkula till. Då var den ju helt onödig. Gör jag något fel? Är det meningen att kulan ska sitta fast inne i slidan? Även fast jag trycker ut så sitter den fast stenhårt.

  • Svar på tråden knipkula, gör jag något fel?
  • Lis Alm

    Knipkulor är inte onödiga, utan de gör att du alltid kniper med rätt muskler (undersökningar har visat sig att det är vanligt att man kniper fel och då ger träningen igen effekt) samt att de ger större effekt åt träningen än om du inte har kulor. Själva kulan och dess storlek ger ett motstånd i knipet som gör det extra effektivt. 
    Det är bra att du kan hålla kvar kulan utan problem (då har du börjat träna i tid) Glöm inte att man behöver glidmedel när man för in kulorna. Så att man inte irriterar slemhinnorna. 


    Har du inte svårt att hålla kvar kulan, så ger den bara minimal träning när du går runt med dem. När man har kulor inne lång tid, så irriterar det slemhinnorna vilket är negativt. För istället in kulorna och gör knipövningar aktivt under någon/några minuter så får du störst effekt av träningen. (knip 10 sekunder, slappna av 10 sekunder, knip igen osv....På några minuter så är du klar). =) 


    Håll knipet så länge du kan, samt knip snabbt och så hårt du kan också. Då tränar du både snabbheten, styrkan och uthålligheten. (olika inkontinensproblem som kan drabba oss)
    Kika gärna på www.knipkulor.se för mer info och träningsprogram mm. 

    Lycka till med träningen och knip på tjejer =) 

  • Lis Alm

    Knipkulor är inte onödiga, utan de gör att du alltid kniper med rätt muskler (undersökningar har visat sig att det är vanligt att man kniper fel och då ger träningen igen effekt) samt att de ger större effekt åt träningen än om du inte har kulor. Själva kulan och dess storlek ger ett motstånd i knipet som gör det extra effektivt. 
    Det är bra att du kan hålla kvar kulan utan problem (då har du börjat träna i tid) Glöm inte att man behöver glidmedel när man för in kulorna. Så att man inte irriterar slemhinnorna. 


    Har du inte svårt att hålla kvar kulan, så ger den bara minimal träning när du går runt med dem. När man har kulor inne lång tid, så irriterar det slemhinnorna vilket är negativt. För istället in kulorna och gör knipövningar aktivt under någon/några minuter så får du störst effekt av träningen. (knip 10 sekunder, slappna av 10 sekunder, knip igen osv....På några minuter så är du klar). =) 


    Håll knipet så länge du kan, samt knip snabbt och så hårt du kan också. Då tränar du både snabbheten, styrkan och uthålligheten. (olika inkontinensproblem som kan drabba oss)
    Kika gärna på www.knipkulor.se för mer info och träningsprogram mm. 

    Lycka till med träningen och knip på tjejer =) 

  • Celines Essence

    Jag tycker kulan låter väldigt stor. Jag tror du behöver ha mindre kulor som är tyngre. Att hoppa samtidigt brukar vara en utmaning, men de kulor jag använder är nog hälften så stora som din. Jag har större också, men de fastnar mer och håller sig kvar. Tyngden påverkar ju också. De får inte vara för lätta.


    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Lis Alm

    Storleken är faktiskt ett plus i och med att kulan ger motstånd när du gör knipövningar (jag brukar jämföra med när man tränar benen, du får träning av att trycka båda knäna mot varandra men sätter du en boll mellan dina knä så får du ut ännu mer av benövningarna) lite så är det med knipkulorna också, lite svårare att knipa ordentligt runt små kulor. Enligt mig är det bättre med en kula som är ca 3 cm i diameter.Hoppas ni förstod min förklaring ;) =D 

  • Celines Essence
    Lis Alm skrev 2015-01-02 15:46:50 följande:

    Storleken är faktiskt ett plus i och med att kulan ger motstånd när du gör knipövningar (jag brukar jämföra med när man tränar benen, du får träning av att trycka båda knäna mot varandra men sätter du en boll mellan dina knä så får du ut ännu mer av benövningarna) lite så är det med knipkulorna också, lite svårare att knipa ordentligt runt små kulor. Enligt mig är det bättre med en kula som är ca 3 cm i diameter.Hoppas ni förstod min förklaring ;) =D 


    Jag förstår inte hur du menar.

    Det är svårare att knipa runt små och tunga kulor. Man måste jobba mer med musklerna. En stor och lätt kula blir mer likt en tampong och bara "sitter där". Om man jämför en liten och en stor kula av samma vikt, är den mindre kulan mer ansträngande att knipa runt.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Lis Alm

    Ja om du har svårt att hålla den lilla kulan så är det mer ansträngande. Men inte i annat fall.


    Den stora kulan ger mer motstånd mot muskulaturen när du kniper. En liten kula så får musklerna knipa ihop en bra bit innan den når den lilla kulan och då blir det inte så stort motstånd mot kulan. 

  • Celines Essence
    Lis Alm skrev 2015-01-05 16:42:04 följande:

    Ja om du har svårt att hålla den lilla kulan så är det mer ansträngande. Men inte i annat fall.

    Den stora kulan ger mer motstånd mot muskulaturen när du kniper. En liten kula så får musklerna knipa ihop en bra bit innan den når den lilla kulan och då blir det inte så stort motstånd mot kulan. 


    Alla knipkulor hjälper, men ju tyngre och ju mindre desto effektivare.

    Se tex nedan som jag hämtar från försäljare av olika knipkulor (sinful) :

     

    Hur kan man veta precis om man ska välja kulorna med en diameter på 2,9 centimeter eller dem på 3,6 centimeter? Och hur vet man om man ska välja kulor som väger 28 gram eller 65 gram? Det finns det tyvärr inget entydigt svar på för alla kvinnor är olika. Det viktigaste är bara att kulorna har en effekt. Och det kommer de stort sett alltid ha oavsett vilka du väljer. Även om du känner att du inte ska anstränga dig speciellt med kulorna ? ja kanske kan du inte ens känna dem ? så kommer de alltid att ha en effekt. Så helt fel kan det aldrig bli.

     

    Det finns dock ett par fakta kring knipkulor som du med fördel kan använda dig av i jakten på dina knipkulor.

     

    Ju tyngre kulorna är, ju svårare.

    När du ska välja dina knipkulor är det viktigt att lägga märke till vikten. För ju tyngre de är, ju svårare är de att hålla uppe. De tyngre kulorna sätter naturligt nog större krav till dina bäckenbottenmuskler, så är du nybörjare eller har mycket svaga bäckenbottenmuskler ska du nog inte börja med de allra tyngsta.

     

     

    Ju mindre kulorna är, ju svårare

    Du tänker säkert att du ska gå efter några små kulor till att börja med då de bör vara lättare att hålla uppe. Men faktiskt är det så att ju mindre diameter kulorna har, ju större krav ställer de till din bäckenbotten. Fast du är nybörjare kan de kulor med den största diameter kanske verka för stora för dig. Om du känner att de irriterar dig och du allra mest har lust att ta ut dem, då är de för stora. Inte alla har lust med att börja med de största kulorna och det kan lätt vara fallet med dig.

     

    Ju lenare yta, ju svårare

    Kulornas yta har också något att säga när du ska välja dina knipkulor. Det gäller både materialet men också själva formen; har den räfflor, knoppar eller är den helt len. Generellt är kulor i plast och stål lenare än silikon och är därför svårare att hålla uppe. Å andra sidan är en kula som är lite ojämn i ytan, till exempel Smartballs Teneo Duo från Fun Factory, lättare att hålla uppe än en kula som är len.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Lis Alm

    Nej, helt fel kan det aldrig bli med kulor det håller jag med om, men - det är själva knipövningarna med knipkulor som ger bäst effekt.
    Sedan kan man utveckla träningen genom att lyfta samtidigt som man har kulorna inne. 

    Visst är det svårare att hålla ett par tyngre kulor, men det är inte alltid det som ger bästa träningen. Har man svårt för att hålla kvar kulorna, så är det negativt för träningen. Har man inte svårt att hålla kvar dem - hur mycket tror du att din muskulatur behöver jobba då? inte speciellt mycket. 


    Vill man ha snabbast och störst effekt av bäckenbottenträningen så bör man göra knipövningar när man har kulorna. Aktiv träning med kulor ger störst effekt.
    De kulor som har ca 3 cm i diameter är de kulor som har en ergonomisk storlek som ger den allra bästa träningen vid knipövningar. 


    (Jag har jobbat med detta sedan 2001, så jag rycker inte något ur luften bara.)


     

  • Celines Essence
    Lis Alm skrev 2015-01-05 17:54:48 följande:

    Nej, helt fel kan det aldrig bli med kulor det håller jag med om, men - det är själva knipövningarna med knipkulor som ger bäst effekt.

    Sedan kan man utveckla träningen genom att lyfta samtidigt som man har kulorna inne. 

    Visst är det svårare att hålla ett par tyngre kulor, men det är inte alltid det som ger bästa träningen. Har man svårt för att hålla kvar kulorna, så är det negativt för träningen. Har man inte svårt att hålla kvar dem - hur mycket tror du att din muskulatur behöver jobba då? inte speciellt mycket. 

    Vill man ha snabbast och störst effekt av bäckenbottenträningen så bör man göra knipövningar när man har kulorna. Aktiv träning med kulor ger störst effekt.

    De kulor som har ca 3 cm i diameter är de kulor som har en ergonomisk storlek som ger den allra bästa träningen vid knipövningar. 

    (Jag har jobbat med detta sedan 2001, så jag rycker inte något ur luften bara.)

     


    Jag håller med om att olika kulor kan passa olika kvinnor, men du fortsätter hävda att en speciell storlek är bäst. Det tycker jag är märkligt och felaktigt.

    Jag brukar ha 1-2 små kulor i. Först känner jag ingenting. Jag brukar gå omkring med två små kulor ibland. Efter ca 30-40minuter börjar jag känna av dem och då måste jag aktivt knipa för att de ska hållas kvar. En stor kula fastnar ju bara där inne hur avslappnad jag än är. Att ha två stora kulor känns för fullt och obehagligt. De kommer för långt ner då

    Jag håller med om att medvetna klippningar ger mycket mer än att bara "bära en kula",

    Om du nu jobbar med detta undrar jag över vad du har för andra tips för bäckenbotten förutom att använda knipkulor?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Lis Alm

    Många som köper små kulor, blir väldigt besvikna för de inte klarar av att hålla kvar dem alls. 


    Samt att många som köper stora kulor klarar heller inte av att hålla kvar dem, inte helt ovanligt. Då måste man ligga ner för att kunna göra sin bäckenbottenträning. Man hittar också enklare sin bäckenbottenmuskulaturen när man ligger på rygg med lätt böjda knän. 


    Är man otränad så känner man inte ens av sina knipövningar, utan det kommer med tiden när bäckenbottenmuskulaturen blir bättre. 


    Det viktigaste är att man gör knipövningar. Tycker du, Celine­s Essenc­e att dina små kulor fungerar så ska du givetvis fortsätta träna med dem. - Det viktigaste är att man gör sina knipövningar.


    Jag tycker inte att trådstartaren ska känna att hon har fel kulor, de kulor hon har kommer att fungera perfekt bara hon gör knipövningar och är envis och fortsätter att träna. Det tar tid innan man märker av knipövningar, hur lång tid beror på hur just din bäckenbottenmuskulatur är vid start. Men man kan räkna med 10-20 veckor med daglig träning. Har man väldiga besvär och svårt att hålla tätt när man börjar träna så kan man behöva träna 2 gånger/dag. 


    Har du inte märkt någon effekt efter dagliga knipövningar efter 20 veckor så är det viktigt att man söker hjälp hos sjukvården. 


    Lycka till Anonym (Jenny­)


     

  • Celines Essence
    Lis Alm skrev 2015-01-05 19:24:16 följande:

    Många som köper små kulor, blir väldigt besvikna för de inte klarar av att hålla kvar dem alls. 

    Samt att många som köper stora kulor klarar heller inte av att hålla kvar dem, inte helt ovanligt. Då måste man ligga ner för att kunna göra sin bäckenbottenträning. Man hittar också enklare sin bäckenbottenmuskulaturen när man ligger på rygg med lätt böjda knän. 

    Är man otränad så känner man inte ens av sina knipövningar, utan det kommer med tiden när bäckenbottenmuskulaturen blir bättre. 

    Det viktigaste är att man gör knipövningar. Tycker du, Celine­s Essenc­e att dina små kulor fungerar så ska du givetvis fortsätta träna med dem. - Det viktigaste är att man gör sina knipövningar.

    Jag tycker inte att trådstartaren ska känna att hon har fel kulor, de kulor hon har kommer att fungera perfekt bara hon gör knipövningar och är envis och fortsätter att träna. Det tar tid innan man märker av knipövningar, hur lång tid beror på hur just din bäckenbottenmuskulatur är vid start. Men man kan räkna med 10-20 veckor med daglig träning. Har man väldiga besvär och svårt att hålla tätt när man börjar träna så kan man behöva träna 2 gånger/dag. 

    Har du inte märkt någon effekt efter dagliga knipövningar efter 20 veckor så är det viktigt att man söker hjälp hos sjukvården. 

    Lycka till Anonym (Jenny­)

     


    Jag utgick från TS beskrivning att kulan, likt min erfarenhet, bara sitter där. Då kan en mindre kännas mer effektiv och rolig att träna med.

    Min väninna, som hjälper kvinnor att träna bäckenbotten efter förlossning, tycker att det allra mest effektiva är att träna med en pilatesring samtidigt som man kniper. Finns olika övningar som hon har visat mig och det kan vara ett mycket bra alternativ eller komplement till knipkulor.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Knip)
    Lis Alm skrev 2015-01-05 19:24:16 följande:

    Många som köper små kulor, blir väldigt besvikna för de inte klarar av att hålla kvar dem alls. 


    Samt att många som köper stora kulor klarar heller inte av att hålla kvar dem, inte helt ovanligt. Då måste man ligga ner för att kunna göra sin bäckenbottenträning. Man hittar också enklare sin bäckenbottenmuskulaturen när man ligger på rygg med lätt böjda knän. 


    Är man otränad så känner man inte ens av sina knipövningar, utan det kommer med tiden när bäckenbottenmuskulaturen blir bättre. 


    Det viktigaste är att man gör knipövningar. Tycker du, Celine­s Essenc­e att dina små kulor fungerar så ska du givetvis fortsätta träna med dem. - Det viktigaste är att man gör sina knipövningar.


    Jag tycker inte att trådstartaren ska känna att hon har fel kulor, de kulor hon har kommer att fungera perfekt bara hon gör knipövningar och är envis och fortsätter att träna. Det tar tid innan man märker av knipövningar, hur lång tid beror på hur just din bäckenbottenmuskulatur är vid start. Men man kan räkna med 10-20 veckor med daglig träning. Har man väldiga besvär och svårt att hålla tätt när man börjar träna så kan man behöva träna 2 gånger/dag. 


    Har du inte märkt någon effekt efter dagliga knipövningar efter 20 veckor så är det viktigt att man söker hjälp hos sjukvården. 


    Lycka till Anonym (Jenny­)


     


    En dum fråga men hur vet man när de gett effekt? Jag har inga problem att hålla tätt men är inte så trång jag skulle vilja vara vid sex. Jag är 40+ och har fött två barn genom planerade snitt. Trots att jag inte förr vaginalt tycker jag att det är stor skillnad på hur trång jag är jämfört med när jag var yngre, innan barnen. Jag kan knipa så att det känns om mitt finger men jag är klart större inuti.
  • Celines Essence
    Anonym (Knip) skrev 2015-01-05 21:40:35 följande:

    En dum fråga men hur vet man när de gett effekt? Jag har inga problem att hålla tätt men är inte så trång jag skulle vilja vara vid sex. Jag är 40+ och har fött två barn genom planerade snitt. Trots att jag inte förr vaginalt tycker jag att det är stor skillnad på hur trång jag är jämfört med när jag var yngre, innan barnen. Jag kan knipa så att det känns om mitt finger men jag är klart större inuti.


    Sexet blir skönare för dig när du kniptränar...Och det blir skönare för mannen.

    Jag brukar räkna hur länge jag kan göra en serie av knip eller hur länge jag kan hålla ett maxknip när jag tränar, på så vis har jag koll på styrkan och underhåller den. . . Ungefär samma som vid annan muskelträning.

    Kan få igång sexlusten för övrigt
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Knip)
    Celines Essence skrev 2015-01-05 22:01:21 följande:
    Sexet blir skönare för dig när du kniptränar...Och det blir skönare för mannen.

    Jag brukar räkna hur länge jag kan göra en serie av knip eller hur länge jag kan hålla ett maxknip när jag tränar, på så vis har jag koll på styrkan och underhåller den. . . Ungefär samma som vid annan muskelträning.

    Kan få igång sexlusten för övrigt
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
    Ok, tack
  • Lis Alm
    Anonym (Knip) skrev 2015-01-05 21:40:35 följande:
    En dum fråga men hur vet man när de gett effekt? Jag har inga problem att hålla tätt men är inte så trång jag skulle vilja vara vid sex. Jag är 40+ och har fött två barn genom planerade snitt. Trots att jag inte förr vaginalt tycker jag att det är stor skillnad på hur trång jag är jämfört med när jag var yngre, innan barnen. Jag kan knipa så att det känns om mitt finger men jag är klart större inuti.

    Bäckenbottenmuskulaturen påverkas negativt även om man inte föder vaginalt. Ålder påverkar också, även om vi aldrig fött några barn, samt genetiska anlag, om vi dricker mycket, tränar lite mm. 

    Ett tips kan vara att prova med lite extra styrketräning för bäckenbotten, det är framför allt denna träning som stärker om man inte har något problem med att hålla tätt. (Vid denna träning gäller det att du kniper med din maximala styrka.)


    Gör så här:
    ? Hitta rätt muskulatur och knip så hårt du kan i 5?6 sekunder.
    Slappna av minst lika länge.
    Upprepa 3 gånger.
    När du känner dig redo att öka träningsgraden ökar du till högst 10 knipningar med
    maximal styrka.
    ? Kom ihåg! För att stärka din bäckenbotten måste du hålla kvar knipet med full kraft i 5?6 sekunder. Det är meningslöst att öka antalet knipningar om du inte orkar ta i på rätt sätt. 
    Du kan också knipa samtidigt som du går (ex mellan denna lyktstolpen och nästa)
    Du kan också knipa när du gör sit-ups, hoppar eller lyfter tyngder. 

    Gör övningar minst 1 gång per dag och håll på i 10 veckor, utvärdera sedan med att känna med fingret igen. 

    Hoppas att det ger bra effekt för dig - Lycka till! 


  • Anonym (A)

    Jag har väldigt svårt att knipa rätt. Tar liksom i med hela underkroppen när jag försöker  .
    Köpte kulor i tre olika storlekar för att underlätta och försöker mig på att hitta rätt knip den vägen, men inte vet jag om jag gör rätt ändå.

  • Lis Alm
    Anonym (A) skrev 2015-01-07 15:30:37 följande:

    Jag har väldigt svårt att knipa rätt. Tar liksom i med hela underkroppen när jag försöker  .
    Köpte kulor i tre olika storlekar för att underlätta och försöker mig på att hitta rätt knip den vägen, men inte vet jag om jag gör rätt ändå.


    Inte helt lätt att lära sig knipa, men det kommer med träning så ge inte upp.
    * Ligg på rygg med lätt böjda (ev på en kudde) och något särade ben .Var noggrann med att slappna av i rygg, skinkor, mage, fötter, tår, kinder (man spänner det mesta när man är ovan ;) ) . 


    Ibland kan man känna att något ?lyfts upp? inuti dig.


    Du kan också testa om du kniper rätt genom att ?knipa av? strålen när du kissar.    - Där har du rätt muskulatur (gör det inte ofta bara, så att du bryter kroppens "egna kissmönster"


    Du kan också föra in ett finger i slidan och när du kniper känner du en uppåtgående rörelse så är det rätt. 


    Knipkulor gör också att man alltid kniper rätt. 

  • Anonym (A)

    Liggandes kan jag inte knipa alls!! Knipa strålen funkar (om jag inte är alltför nödig. Lätt inkontinent). Med kulorna står jag upp. Får kämpa på.

  • Anonym (Knip)
    Lis Alm skrev 2015-01-07 15:23:56 följande:

    Bäckenbottenmuskulaturen påverkas negativt även om man inte föder vaginalt. Ålder påverkar också, även om vi aldrig fött några barn, samt genetiska anlag, om vi dricker mycket, tränar lite mm. 

    Ett tips kan vara att prova med lite extra styrketräning för bäckenbotten, det är framför allt denna träning som stärker om man inte har något problem med att hålla tätt. (Vid denna träning gäller det att du kniper med din maximala styrka.)


    Gör så här:
    ? Hitta rätt muskulatur och knip så hårt du kan i 5?6 sekunder.
    Slappna av minst lika länge.
    Upprepa 3 gånger.
    När du känner dig redo att öka träningsgraden ökar du till högst 10 knipningar med
    maximal styrka.
    ? Kom ihåg! För att stärka din bäckenbotten måste du hålla kvar knipet med full kraft i 5?6 sekunder. Det är meningslöst att öka antalet knipningar om du inte orkar ta i på rätt sätt. 
    Du kan också knipa samtidigt som du går (ex mellan denna lyktstolpen och nästa)
    Du kan också knipa när du gör sit-ups, hoppar eller lyfter tyngder. 

    Gör övningar minst 1 gång per dag och håll på i 10 veckor, utvärdera sedan med att känna med fingret igen. 

    Hoppas att det ger bra effekt för dig - Lycka till! 
    Tack så mycket för dina råd! Jag ska börja NU
Svar på tråden knipkula, gör jag något fel?