• Äldre 11 Dec 14:19
    4798 visningar
    25 svar
    25
    4798

    Tips på BÄSTA uppiggande medlet!

    Jag har under en längre tid (ja, så länge jag kan minnas till och med) haft problem med min trötthet. Jag är 27 år, sover gott om nätterna i ca 6-7 h och äter hälsosamt men kan ändå somna stående framför datorn, på möten, ja även när jag som nu ska bli upplärd på ett nytt jobb och blir instruerad om vissa saker. Jag har tidigare levt ett stressigt liv men jag blev inte piggare när jag nu har en lugnare tillvaro. Jag har inte narkolepsi och jag har testat min sömn under en natt via sjukhuset för att se att allt stämmer och det gör det. Det har ingen effekt varken att jag motionerar eller inte gör det.

    Nu vill jag ha era tips på de bästa medlen/tabletterna som ni känner till som kan hjälpa mig att bli piggare! Jag orkar inte vara såhär trött längre, framförallt inte när det påverkar mitt arbete (och även mitt privatliv) i så stor utsträckning.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-11 14:21
    Nämnas bör kanske att jag har ett kontorsarbete med många timmar framför datorn samt på möten.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 13:47
    Jag har nu tagit blodprov på vårdcentralen som jag väntar besked på imorrn. Däremot har jag nu, efter en hel del googlande och funderingar, kommit fram till att jag förmodligen har problem med just sömnen om nätterna. Jag drömmer ofantligt mycket varje natt och har gjort det så länge jag kan minnas. Det är mycket mardrömmar och dessa blir mer frekventa och mer "allvarliga" ju mer stressad eller orolig jag är i vardagen. Jag har under hela mitt liv varit väldigt känslig för just press och stress och har lidit av både utmattning och depression, vilket jag nu kanske inser hänger ihop med att jag inte får den sömn jag behöver. För att drömma mycket (eller rättare sagt att komma ihåg vad man har drömt) hänger tydligen ihop med att man inte får tillräckligt mycket djupsömn och att man sover oroligt och vaknar ofta. Men hur ska man råda bot på detta? De tips och råd jag hittills har stött på på diverse sidor vänder sig mer till personer som har svårt att somna in eller som vaknar och inte kan somna om på en lång stund om nätterna. I mitt fall är ju problemet tvärtom - att jag somnar alltför lätt hela tiden om dagarna och jag har absolut inga problem med att somna på kvällar och nätter heller. Så är det någon som har några konkreta tips att ge mig? Eller som vet vart man kan vända sig för att få hjälp med mina problem???

  • Svar på tråden Tips på BÄSTA uppiggande medlet!
  • Äldre 11 Dec 14:24
    #1

    kaffe kaffe kaffe. Utan kaffe sover jag dygnet runt. med kaffe har jag ett liv. Måste dock ha mjölk i för annars blir det för starkt för magen.

  • Äldre 11 Dec 14:31
    #2
    Morkullan skrev 2014-12-11 14:24:16 följande:

    kaffe kaffe kaffe. Utan kaffe sover jag dygnet runt. med kaffe har jag ett liv. Måste dock ha mjölk i för annars blir det för starkt för magen.


    Dessvärre avskyr jag kaffe. Har försökt många gånger, men det går bort. Testade koffeintabletter dock. Vet inte om de funkade så jättebra, men jag slutade iaf när jag fick lite av en överdos en gång :P
  • lindal­icious
    Äldre 11 Dec 15:17
    #3

    Har du kollat upp vitaminbrist o sådant?

    Jag blev ganska mycket piggare när jag tog flytande järntillskott. Kunde dock inte ta det senare än typ 16-17 för då kunde jag inte sova istället.


    Don't get mad, get even.
  • Äldre 11 Dec 15:18
    #4

    Har du kollat upp ditt blodtryck?

  • Äldre 11 Dec 15:20
    #5

    Sen prova att ta pauser under arbetstid när du gör lite träningsövningar, ta en kort promenad på lunchen, vädra ut rummet ibland.
    Koffeintabletter är bra om du inte gillar kaffe men jag skulle inte rekommendera att ta dem varje dag.

    Tycker du ska ta en hälsakontroll och se om du har nån brist av något slag.

    Själv blir jag bara så där trött under vintertid när ljuset försvinner, då kan jag bli som du.

  • Äldre 11 Dec 15:24
    #6

    Red Bull zero calories.

  • Äldre 11 Dec 15:37
    #7

    Man kan bli trött av många olika orsaker. Sök vård för det låter inte som att du är färdigutredd!

    I övrigt finns det väl inga genvägar till god hälsa och välmående utan kräver god kost, regelbunden träning och att du vistas utomhus helst varje dag (speciellt nu när det är så mörkt). Uteslut alkohol och ha regelbundna tider för sänggående varje dag. Tobak är nog också bra att skippa om du nyttjar det.

  • Äldre 11 Dec 15:50
    #8

    Dextrozol

  • Äldre 11 Dec 15:52
    #9
    lindalicious skrev 2014-12-11 15:17:21 följande:

    Har du kollat upp vitaminbrist o sådant?

    Jag blev ganska mycket piggare när jag tog flytande järntillskott. Kunde dock inte ta det senare än typ 16-17 för då kunde jag inte sova istället.


    Jag tror att de har kollat mina värden, dock utan att hitta något. (Jag skriver "tror" eftersom jag har sökt hjälp för detta flera gånger under åren. Dessutom har det tagits mkt prover på mig när jag fick proppar i ben och lungor för ett par år sedan, men de kanske inte direkt testade om jag hade någon sorts ämnesbrist då.)

    Jag ska kolla upp det där om flytande järntillskott, tack för tipset!
    Maria 434 skrev 2014-12-11 15:18:47 följande:

    Har du kollat upp ditt blodtryck?


    Inga problem med det.
    Maria 434 skrev 2014-12-11 15:20:58 följande:

    Sen prova att ta pauser under arbetstid när du gör lite träningsövningar, ta en kort promenad på lunchen, vädra ut rummet ibland.
    Koffeintabletter är bra om du inte gillar kaffe men jag skulle inte rekommendera att ta dem varje dag.

    Tycker du ska ta en hälsakontroll och se om du har nån brist av något slag.

    Själv blir jag bara så där trött under vintertid när ljuset försvinner, då kan jag bli som du.


    Har testat allt detta men ingenting verkar hjälpa :P Men en hälsokontroll kanske man skulle göra. Finns det "allmänna", så att säga, som man får göra? Betalar man extra för det, dvs utöver de 100 kr som det alltid kostar att gå till vårdcentralen?
    Johan70 skrev 2014-12-11 15:24:30 följande:

    Red Bull zero calories.


    Avskyr Red Bull och tror inte att det är jättehälsosamt.
    enannanmaria skrev 2014-12-11 15:37:09 följande:

    Man kan bli trött av många olika orsaker. Sök vård för det låter inte som att du är färdigutredd!

    I övrigt finns det väl inga genvägar till god hälsa och välmående utan kräver god kost, regelbunden träning och att du vistas utomhus helst varje dag (speciellt nu när det är så mörkt). Uteslut alkohol och ha regelbundna tider för sänggående varje dag. Tobak är nog också bra att skippa om du nyttjar det.


    Kanske får göra det. Jag äter dock redan bra, jag tränar flera ggr i veckan och får frisk luft varje dag tack vare djuren. Tobak nyttjar jag inte och jag sover som sagt 6-7 timmar varje natt (lägger mig vid kl 22-23). Jag tar ett par glas vin på fredag och lördag kväll men ser inte att det skulle ge så stor inverkan på min trötthet resten av veckan? :/




  • Äldre 11 Dec 15:55
    #10

    Du får kolla upp på din vårdcentral hur mycket de tar för en hälsokontroll

Svar på tråden Tips på BÄSTA uppiggande medlet!