• Äldre 11 Dec 21:11
    1215 visningar
    5 svar
    5
    1215

    Hur rengörs arbetsbänkar på restauranger och bagerier?

    Kanske en konstig fråga men jag har funderat på hur (med vilka hjälpmedel, medel, trasor osv) man rengör de arbetsbänkar man har i kök och bagerier som man lagar mat direkt på? Dvs hur man rengör för att hålla den höga kraven på hygien? Jag kan ju inte tänka mig att de återanvänder en disktrasa eller använder ajax eller så.

    Tittar på bakprogram på tv och där arbetar de ju ofta med ingredienserna direkt på bänken, tex vid temperering av choklad.

  • Svar på tråden Hur rengörs arbetsbänkar på restauranger och bagerier?
  • Äldre 21 Dec 18:09
    #1

    I en hink har man varmt vatten och diskmedel, man använder sig av en stor svamp och rengör ytan med. Sen häller man nytt vatten över ytan så att allt skum är borta, sen tar man en gummiskrapa och skrapar ner vattnet på golvet.. Detta är det vanligaste sättet..

  • Äldre 21 Dec 18:19
    #2

    Ok tack! Och det räcker med diskmedel som medel för att möta hygienkraven?

    Varför skrapa ner vattnet på golvet för övrigt?

  • Äldre 22 Dec 08:26
    #3

    Jo jag skulle gissa på det.. 

    När man städar ett kök så börjar man alltid uppifrån och jobbar sig neråt, så efter att man gjort bänkarna så tar man eventuella hyllor under och till sist golvet.. Är det ett ordentligt kök kan man göra detta några ggr om dagen, mer vanligt är att man gör efter sitt arbetspass. Så det ska gå fort och det ska vara smidigt.. 

  • Äldre 22 Dec 08:35
    #4

    Nja, när jag arbetade i kök använde vi varken diskmedel eller trasor. Vi hade ett medel vi sprayade över bänkarna och använde papper istället för trasor.

  • Äldre 22 Dec 13:38
    #5

    Jo det e väll rätt olika, på några av de restauranger jag jobbat på har det ju funnits en lång slang som man kunde använda som sprutade ut antingen vanligt vatten eller någon blandning av nått slag.. Kommer inte ihåg vad det va för nått.. 

Svar på tråden Hur rengörs arbetsbänkar på restauranger och bagerier?