• Äldre 11 Dec 22:46
    3470 visningar
    12 svar
    12
    3470

    ofrivillig pappa - ångest

    Hej, jag är en kille på 26 år och snart ofrivillig pappa - vet inte vad jag ska göra.


    Jag fick nyligen veta att jag ska bli pappa. Tjejen är en person jag känner sedan 7 år tillbaka och träffat i omgångar, först som dejt och sen som mera ( ja jag är ett svin som bara vill ligga) kk/tillfälligt sex. Vi har känt varandra länge och jag tycker om att umgås med henne som vän, men absolut inte mer än så. Vi har väldigt olika åsikter om det mesta i livet, hon jobbar soctant och jag är en partyknarkare som röker gräs regelbundet, dessutom är hon lite äldre en mig (32 osäker).


    Jag fick för ca en vecka sedan veta att hon är gravid och tänker behålla barnet, jag vill inte det., men jag har inget att säga till om här. Hon sa typ: jag behåller barnet du får välja om du vill vara med eller inte. Samtidigt vill jag ha barn, nån gång. Men inte nu, utan med rätt person när allt stämmer (man har ju sina drömmar). 


    Nu till problemet: hon bor i min "hem"stad och kommer med all största sannolikhet bo kvar där, medans jag flyttat 60 mil bort.

    Om jag och ungen ska få en bra relation till varandra behöver jag vara nära,dvs flytta "hem" men jag kan inte det. Jag kanske kan, men jag vill inte, jag mår dåligt av att vara där, pallar inte med staden och allt som finns där. Så jag har funderat på en del saker, bla flytta till australien, flytta "hem" iaf, bli alkoholist (kanske är nära) eller bara försöka ignorera ungen.


    Jag är uppväxt med en dålig kontakt med min pappa och har lovat mig själv att inte bli/vara lika kass som honom, jag vill gärna ha barn, men i "rätt" tid. Nu känns det som att allt faller, o jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Tirps? 


    Alla tankar/åsikter förutom "du borde använt kondom" välkomnas.

  • Svar på tråden ofrivillig pappa - ångest
  • Äldre 11 Dec 23:28
    #1

    Tycker du ska försöka skapa en relation till ungen, det mår både du o barnet bra av på sikt. Första året/2åren blir säkert jobbiga, men på sikt kommer du växa in i rollen och även lära känna barnet. Mamman behöver du ju inte ha så mycket att göra med förutom att hålla en god ton så att ni kan hämta/lämna utan dramatik. Sen kommer du med all säkerhet hitta en tjej du VILL skaffa barn med längre fram. Men som sagt gör vad du kan för att ta ansvar över det kommande barnet, det vinner både du och ungen på.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 11 Dec 23:31
    #2

    Mankan alltid få en fin kontakt med sitt barn även om man bor långt ifrån. Man kan använda Skype när barnet blir äldre och både du och barnet kan hälsa på Ohios varandra. Man måste inte bo med sin förälder för att få ett kärleksfullt och nära förhållande.

    Men sluta röka på och var en god förebild.

  • FIame
    Äldre 11 Dec 23:33
    #3
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-11 23:31:30 följande:
    Mankan alltid få en fin kontakt med sitt barn även om man bor långt ifrån. Man kan använda Skype när barnet blir äldre och både du och barnet kan hälsa på Ohios varandra. Man måste inte bo med sin förälder för att få ett kärleksfullt och nära förhållande.

    Men sluta röka på och var en god förebild.
    HAha använda Skype .. "bra kontakt" hahaha.
  • Äldre 11 Dec 23:58
    #4

    Precis, skype lär ju inte funka. Jag vill verkligen vara en bra farsa, göra det rätta lixom. Det uppenbara är att flytta dit och vara med till 100%, men jag trivs så jävla bra där .jag är nu, och alternativen är väldigt blandade.


    Så kan jag lyckas bli en bra farsa även fast jag bor långt bort ? Hur mycket tid behöver jag vara hos den när den är liten? 

  • Äldre 12 Dec 00:05
    #5

    Ett stort grattis.
    Barn är det bäst asom finns
    Självklart är du livrädd för detta för det är ju utom din kontroll.
    Första gången jag fick barn var jag livrädd. Hur skulla jag kunna fixa detta.
    Jag var inte klar med KK festa , träna resa mm.

    men det blir man aldrig.

    Njut av papparollen och se det som en utmaning.
    Du kommer växa in i det och efter några månader vill du skjuta di i huvudet för att du hade de tankarna som du har nu

    Kör

  • jenny9­9
    Äldre 12 Dec 08:32
    #6

    Det är skrämmande att bli förälder,ännu mer när man inte vill.Jag tycker inte du ska ta några beslut nu,och du måste heller inte flytta till staden du inte trivs i.Pendla,hyra rum eller hotell/vandrarhem när det blir dax för umgänge.Om du och mamman kan prata med varandra så kommer det säkert inte bli några problem.Och kom ihåg att du växer in i papparollen,det tar tid.Och du måste inte sluta leva eller sluta uppfylla dina drömmar bara för att du får barn.

  • Äldre 10 Jan 14:24
    #7

    Den viktigaste tiden för att knyta an är när barnet är litet.

    Du måste inte flytta tillbaka till staden men var beredd på att hälsa på ofta, speciellt första tiden....för att även du ska få knyta an till barnet...även om det är mamman som ger mat och spenderar den mesta tiden med barnet så är första tiden jätteviktig för pappan. För känslor, kärlek och kontakt med barnet.

    Åk dit när du kan, bo hos föräldrar eller kompisar och umgås med ditt barn, hålla, mata, mysa osv.

    Resten kommer av sig självt...början är viktigast i en fortsatt relation för barn och förälder.

  • Steven­Diese
    Äldre 10 Jan 14:39
    #8

    Du kommer bli pappa vare sig du vill eller inte. Då är det lika bra att göra det bästa av situationen.

    Nån skrattade åt Skype men jag tror att det är bättre än inget. I början kan du ringa och låta mamman ha högtalaren på så barnet känner igen din röst. Besök är så klart viktigt med, men det blir ju inte så ofta när man har det avståndet.

    Ett annat alternativ är att inte umgås med ungen. Det kommer du nog ångra när du blir äldre. Så jag tycker att var så delaktig du kan, älska ungen så får du vilken kärlek du får tillbaka. Jag blev pappa vid 26. Perfekt ålder!

  • Äldre 20 May 18:04
    #9

    Hej du ofrivilliga pappa, mitt namn är Linnea Carlén och jag är reporter på Metro. Jag håller på och letar efter en man som blivit pappa mot sin vilja/utan att vara med på det från början. Hittade då ditt inlägg. Skulle gärna komma i kontakt med dig, ställa lite frågor och kanske intervjua dig för en artikel. Ser du (eller någon annan i den här tråden som varit med om samma sak) detta så får du gärna ringa mig på 070-748 48 51 eller mejla till linnea.carlen@metro.se.


    Vänligen, 


    Linnea

  • Äldre 17 Feb 05:29
    #10

    Hej jag är i en liknande situation, skulle gärna vilja veta hur det gick för dig och om du har några tips?

  • Äldre 22 Feb 17:47
    #11

    Ja det där är inte kul men det kan hända. Min äldsta dotter föddes 2004 månaden efter jag fyllde 18. Mamman var en mycket tillfällig kk jag knappt kände alls... Inte hur jag hade tänkt starta vuxenlivet precis. Det var ett helvete (milt uttryckt) i början. Idag har min äldsta dotter och jag bra kontakt. Mamman har jag inte pratat med på flera år...

  • Sommar­skugga­n
    Äldre 22 Feb 19:14
    #12

    Så går det när man har oskyddat sex med äldre kvinnor med tickande biologisk klocka. Hur gick det? Flyttade du hem?

Svar på tråden ofrivillig pappa - ångest