• X_Girl

    Vill jobba i Norge

    Ge mig tips vad jag ska ansöka om innan jag kan söka jobb i Norge?
    Behöver jag skriva mig i Norge efter 6 månader?
    Skattar jag bara 10%

    Behöver all hjälp jag kan få.....

  • Svar på tråden Vill jobba i Norge
  • daimstrut

    Kolla in norden.org angående praktiska råd. Kolla in finn.no för jobb och bostad.

    Och nej, du skattar inte 10%, däremot finns ett avdrag på skatten kallat standardfradrag som du kan göra de två första åren i Norge som utlänning. Det är 10% av årslönen eller max 40 000.

  • daimstrut

    Om du ska hyra bostad behöver du nästan alltid tre månaders hyra i deposition vilket är en ganska stor summa för många ungdomar. Så bra att veta om det och ha det fixat innan man börjar leta boende.

  • vsmamma

    Du skattar mycket mindre om du inte jobbar så länge.
    Det är väl generelt lägre skatt än i sverige och det är olika skatteprocent beroende på hur mycket du tjänar. ( I sverige skattar man väl oftast 32 % + oavsett men här skattar man mindre om man tjänar lite)

  • vsmamma

    altså normalt skattar jag av 400000 ca 30% men jobbar jag 50 % så skattar jag typ15-20 %. jobbar man bara halva året så blir det typ det samma

  • X_Girl

    Tack för all hjälp men det jag behöver hjälp med är vad är det jag skall fylla för papper och i vilken ordning? Skall jag först hitta en arbetsgivare eller kan jag göra allt innan jag hittar ett jobb? Jag tänker bo i Norrland och pendla till Norge... Inte bo i norge

  • daimstrut

    Om du ska bo i Sverige så är ju det vettigaste att du hittar en arbetsgivare först. Därefter tar du det praktiska, du behöver inte fylla i några papper före det. När du har fått ett jobb så kan arbetsgivare och skatteetaten (norska Skatteverket) hjälpa dig med resten.

  • Ellonbellon

    Sök jobb på finn.no

    Om du inte ska uppehålla dig i Norge så behöver du inte norskt personnummer, men det kanske kan vara bra att ha det så att du kan öppna ett norskt konto för att få in lönen där. Du kan få ett tillfälligt D-nummer också.

    Skatten ligger generellt på 36% men det beror på vad du tjänar, du får ett skattekort varje år, det första året ordnar du det själv när du vet hur mycket du kommer tjäna, och så drar arbetsgivaren av riktig skatt. Du har halvskatt i december och i juni utbetalas feriepengar istället för lön (men det skiljer också åt beroende på jobb, detta är generellt. Vissa får utbetalade feriepengar den månad de har sin semester).

    Du får standardfråndraget som är på 10% "extra", varje år, som någon nämnde är det dock max 40 000 du får tillbaka (på skatten). Du kan också få pendlarpengar om spar kvitton etc. och bevisligen pendlar till och från jobbet.

  • vsmamma
    Ellonbellon skrev 2014-12-13 19:55:35 följande:

    Sök jobb på finn.no

    Om du inte ska uppehålla dig i Norge så behöver du inte norskt personnummer, men det kanske kan vara bra att ha det så att du kan öppna ett norskt konto för att få in lönen där. Du kan få ett tillfälligt D-nummer också.

    Skatten ligger generellt på 36% men det beror på vad du tjänar, du får ett skattekort varje år, det första året ordnar du det själv när du vet hur mycket du kommer tjäna, och så drar arbetsgivaren av riktig skatt. Du har halvskatt i december och i juni utbetalas feriepengar istället för lön (men det skiljer också åt beroende på jobb, detta är generellt. Vissa får utbetalade feriepengar den månad de har sin semester).

    Du får standardfråndraget som är på 10% "extra", varje år, som någon nämnde är det dock max 40 000 du får tillbaka (på skatten). Du kan också få pendlarpengar om spar kvitton etc. och bevisligen pendlar till och från jobbet.


    Det stämmer inte alls att man skattar 36 % generellt. Har man lån får man också mycket mindre skatt.
  • Ellonbellon

    Jo, det gör det. Men som jag skrev ganska tydligt så beror det på vad man tjänar och att man får ett skattekort med riktig skatt...

  • vsmamma

    Om man tjänar mycket över 600000 så har man nog 36 % men annars så nej. genomsnitt intekt är  ca 450000  gjenomsnitt skatt är 32% (minus renteintekter så blir det ca 29%)  

Svar på tråden Vill jobba i Norge