• LindaLarsson

    TIPS! Små barn med svåra eksem på händer.

    För små barn med svåra eksem på händerna, där du vill behandla med salva som inte bör komma i ögonen (tex. cortison)...

    Jag ville bara dela med mig av hur jag gjorde för att kunna behandla dotterns händer med cortisonhaltig salva. Hon är precis två år, och gnuggar sig i ögonen massor, särskilt nu när hon är förkyld, samt stoppar händerna i munnen hela tiden.

    Eksemen på händerna har nu till slut börjat likna sår. I detta fall är det troligen fotsvamp som spridit sig till händerna (jag vet att det är ovanligt, men detta var läkarens hypotes). Jag behövde därför smörja med cortimyk, som innehåller cortison. Detta har gått bra på fötterna, men jag har inte kunnat behandla händerna, förrän nu... (hon har tid på torsdag nu för att ev. få tabletter för händerna, men nu vet jag snart inte om det behövs...)

    JAG TOG EN NÅGOT STOR PYJAMAS (92) OCH SATTE EN ENKE RAKSÖM LÄNGST NER PÅ PYJAMASENS ÄRM. (HELPYJAMAS) så att handen inte går att få ut. Sedan en ordentlig insmörjning av händerna precis före läggdags, o direkt in i pyjamasen. Tvättning av händerna direkt efter uppstigning (och ombyte) och så sedan bara på med annan mjukgörande salva (utan cortison).

    Det kändes lite taskigt mot henne när hon försökte få ut händerna (blev inte arg) men samtidigt inte mycket annorlunda än vantar som barnet inte kan få av själv. - Och mycket taskigare att inte kunna äta mat själv (tex. apelsinbitar) utan att det svider i alla sår på fingrarna... Jag räknar med att snart kunna sprätta upp pyjamasen igen.

    Om du inte har symaskin, så gör det helt enkelt för hand, med täta stygn.

    För att försäkra att barnet inte drar in armen i pyjamasen o trasslar in sig; dra på en till tröja över, som hjälper till att fixera pyjamasen vid handlederna. (Denna pyjamas hade nämligen väldigt breda ärmar) Det funkar ju bra här, i vårt dragiga gamla hus. Barnen har ändå alltid en fleecetröja över pyjamasen här, för dom slänger av sig täcket på 5 min. Du kanske kan sänka elementen i barnets rum om du gör samma sak, och så måste det ju inte vara en fleecetröja...

    Hoppas detta kan hjälpa någon, som tex. behöver göra en cortisonbehandling på små händer för att ge huden en chans att läka.

    ps. Jag kommer troligen inte att se era svar, för jag är aldrig inne här annars. Ville bara sprida detta tips, då det hjälpt oss oerhört.

    kram!
    Linda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-14 09:18
    "EnkeL raksöm ska det ju stå!"
  • Svar på tråden TIPS! Små barn med svåra eksem på händer.
  • Vickan I

    Min mamma brukade trä tubgas i två lager över mina händer, tvinnade några varv, som hon sedan knöt runt handleden så att det blev som vantar jag inte kunde ta av. Men mer för att jag inte skulle klia sönder mig i sömnen. Men fungerar ju för båda sakerna.

  • LindaLarsson

    Låter som en bra och vettig lösning! Antar att mitt tips är det oerfarna snabbtipset för de som inte har såna bra grejer hemma (ännu). :)

  • Maddi

    Tack för att du delat med dig, behöver förhoppningsvis inte användning av detta. Men bra att ha något sådant i bakhuvudet:)

Svar på tråden TIPS! Små barn med svåra eksem på händer.