• roadstories

    Fertilitetsutredning 2014/2015

    En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

    Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • roadstories

    Jag börja väl då. :)

    Vi var på vårat första läkarbesök i fredags där jag fick göra ett vul och ta blodprover. Och man kunde se att jag har PCOS.

    Blev insatt på Primolut och Pergotime. Mannen ska få lämna spermaprov och så ska vi tillbaka om en månad igen.

  • smiley85girl

    jag ringde fertilitetsmottagningen i dag och väntar på att barnmorskan där ska ringa upp mig senast måndag sa dem :)

    Slutade med mini pillerna jag ätit ca 10 år för 1,5 år sen. (inte haft mens alls under de åren)
    Min mens är fortfarande konstig å blöder knappt något alls, å tror inte jag har ägglossning heller då ä-stickorna och clearblue monitorn inte gett utslag, fått utslag knappt 2 gg på 5 månader men då har inte monitorn och vanliga stickorna visat utslag samtidigt  :(

    Funderat på om det kan vara pco då jag även haft cysta och börjat få riktigt ont i mitten och runt mensen.

    roadstories ur fick du din diagnos? å hur känner du av det?

  • roadstories
    smiley85girl skrev 2014-12-18 18:04:33 följande:

    jag ringde fertilitetsmottagningen i dag och väntar på att barnmorskan där ska ringa upp mig senast måndag sa dem :)

    Slutade med mini pillerna jag ätit ca 10 år för 1,5 år sen. (inte haft mens alls under de åren)
    Min mens är fortfarande konstig å blöder knappt något alls, å tror inte jag har ägglossning heller då ä-stickorna och clearblue monitorn inte gett utslag, fått utslag knappt 2 gg på 5 månader men då har inte monitorn och vanliga stickorna visat utslag samtidigt  :(

    Funderat på om det kan vara pco då jag även haft cysta och börjat få riktigt ont i mitten och runt mensen.

    roadstories ur fick du din diagnos? å hur känner du av det?


    Hej! Vad kul att vi är två här i alla fall haha Flört

    Först fick jag svara på frågor och berättade då att min mens är väldigt oregelbunden. Sedan gjorde läkaren ett vul och såg då flera cystor på mina äggstockar. Han sa att jag med största sannolikhet har pcos, men att jag måste ta blodprover för att han ska kunna säga det helt säkert. Får svar på proverna när jag ska tillbaka 13/1.

    Man kan ju ha pco (endast cystor på äggstockarna) och pcos (cystor + symptom). Jag har även symtom, dvs pcos.
    Jag har bl.a akne, oregelbunden mens, väldigt ont när jag väl får mens och troligtvis ingen ägglossning. Får positivt på stickorna men de mäter ju bara LH, dvs hormonet som startar ägglossningen, men det är inte säkert att jag släpper ägg för det.

    Skönt att du ska få sätta igång! Det kan vara jobbigt när man får sin diagnos, men då vet man åtminstone hur man ska göra för att behandla det. 

    Jag kan rekommendera att söka privat. På landstinget kan väntetiderna vara väldigt långa. Jag fick tid för första besöket bara en vecka efter att jag hade ringt. Dessutom så har "min klinik" avtal med landstinget så ett besök där kostar mig lika mycket som att gå till en mottagning på sjukhuset. Glad
  • Dani84KR

    Hej
    Jag och min man påbörjade lite i somras, vanliga blodprov och sperma prov, skulle gått till sjukhuset i jan, men min mens hoppade december och man var tvungen att vara där efter mens men innan ägglossning. Och efter att aldrig haft problem så skulle det ju hända nu . 
    nu är det bara att vänta, ska ringa på måndag och prata med dem
    Kram på er

  • Dakine

    Jag hoppar in här. 

    Är 27 år , bor tillsammans med min man och vår son på 4 år. Har försökt få ett syskon i snart 1,5 år utan någon lycka. Sonen blev till på första försöket. 

    I höstas fick vi veta att jag mest troligen har PCOS. Sedan dess har jag gått ner 7 kg och ska efter jul/nyår få börja med pergotime. Vi hoppas då att detta ska ge med sig. Jag har fått utslag på ägglossningstester nästan varje månad, men mest troligt är äggen inte nog mogna att bli befruktade. Och detta beror nog mestadels för att jag är lite överviktig. Vägde 64 när sonen blev till, väger nu 76. Målet är att jag ska ner till 60, men hoppas bli gravid innan dess för viktnedgången går saaaakta. 


     


    Just nu under julen är det som extra jobbigt, då de flesta vi känner och umgås med ska ha barn till våren. Gråter

  • roadstories
    Dani84KR skrev 2014-12-21 16:25:45 följande:

    Hej
    Jag och min man påbörjade lite i somras, vanliga blodprov och sperma prov, skulle gått till sjukhuset i jan, men min mens hoppade december och man var tvungen att vara där efter mens men innan ägglossning. Och efter att aldrig haft problem så skulle det ju hända nu . 
    nu är det bara att vänta, ska ringa på måndag och prata med dem
    Kram på er


    Hej och välkommen! :)

    Självklart ska det strula när det väl gäller! Min läkare skrev ju ut primolut nor för att skynda på menscykeln med motiveringen att vi har väntat länge nog nu. Tycker fler läkare borde resonera så då varje dag känns 10 ggr längre när man försöker bli gravid.
  • roadstories
    Dakine skrev 2014-12-21 17:55:24 följande:

    Jag hoppar in här. 

    Är 27 år , bor tillsammans med min man och vår son på 4 år. Har försökt få ett syskon i snart 1,5 år utan någon lycka. Sonen blev till på första försöket. 

    I höstas fick vi veta att jag mest troligen har PCOS. Sedan dess har jag gått ner 7 kg och ska efter jul/nyår få börja med pergotime. Vi hoppas då att detta ska ge med sig. Jag har fått utslag på ägglossningstester nästan varje månad, men mest troligt är äggen inte nog mogna att bli befruktade. Och detta beror nog mestadels för att jag är lite överviktig. Vägde 64 när sonen blev till, väger nu 76. Målet är att jag ska ner till 60, men hoppas bli gravid innan dess för viktnedgången går saaaakta. 


     


    Just nu under julen är det som extra jobbigt, då de flesta vi känner och umgås med ska ha barn till våren. Gråter


    Välkommen! :)
    Vad jag har hört så är PCOS en av de "bättre" diagnoserna man kan få när man har svårt för att bli gravid. Men jag förstår att det är kämpigt med vikten då vi som har pcos har ännu svårare än "friska" människor att gå ner i vikt. Har väl något med hormonerna att göra.

    Ja usch. Det känns som att man får ultraljudsbilder slängda i ansiktet varje dag. Man blir ju glad för dem, men samtidigt ökar stressen över att man själv inte lyckas. 
    Men snart är det vår tur! Det är ju bara en tidsfråga! :)
  • Dakine
    roadstories skrev 2014-12-22 13:42:06 följande:
    Välkommen! :)
    Vad jag har hört så är PCOS en av de "bättre" diagnoserna man kan få när man har svårt för att bli gravid. Men jag förstår att det är kämpigt med vikten då vi som har pcos har ännu svårare än "friska" människor att gå ner i vikt. Har väl något med hormonerna att göra.

    Ja usch. Det känns som att man får ultraljudsbilder slängda i ansiktet varje dag. Man blir ju glad för dem, men samtidigt ökar stressen över att man själv inte lyckas. 
    Men snart är det vår tur! Det är ju bara en tidsfråga! :)
    Ja, jag hoppas verkligen det händer något snart! 
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015