• Anonym (Amortera?)

    Nya amorteringkraven. Ni som letar efter hus. Tror ni ni blir påverkade?

    Ni som letar efter hus. Tror ni att ni kommer att klara av de nya amorteringskraven? Eller behöver ni sänka ert tak för vad huset får kosta? Vi letar efter hus, men tror att vi kommer att klara av det. Kollar på hus i 3 milj klassen ( vårt tak) Man kanske ska upp i högre summor för att påverkas...så jag vill veta: Vilken prisklass tittar ni på? Och kommer amorteringskraven att påverka ert beslut på vad huset får kosta? Vad är ert tak på vad huset får kosta? Och Vad får ert boende kosta er max per månad?

  • Svar på tråden Nya amorteringkraven. Ni som letar efter hus. Tror ni ni blir påverkade?
  • Linnez

    Jag bor i Norrland så billigt här. en miljon är mitt tak, jag är ensamstående med två barn på heltid, ett litet hus är min dröm för oss. 
    När det gäller amorteringskraven, har jag sett det som en självklarhet att man ska betala av sitt bolån, allt annat är idiotiskt, skulle man inte ha råd att göra det ska man inte ta bolån.

  • EnGladPingvin

    Vi tittar efter nytt hus, men ser inte amorteringskraven som  något konstigt. Vi amorterar redan en hel del (7500 kr/mån + klumpsummor då och då) och kommer fortsätta göra det oavsett vad lånet hamnar på. Vi tittar på hus i prisklassen 5-6 miljoner. Räknar med att sälja vårt nuvarande hus för runt 3.5 miljoner, lånen ligger på ca 2.3 miljoner.

  • Mrs Moneybags

    Lika bra att tänka att man ska amortera, så slipper man bli överraskad. Ett lån ska ju ändå betalas tillbaka förr eller senare. Så mitt råd är att räkna med amortering i budgeten.

  • Anonym (Amortera?)

    Ja, de flesta verkar ju amortera och är rätt så kloka. Men samtidigt så spås det ju att påverka huspriserna och marknaden...Så undrar var alla är som inte klarar av det? Eller som måste sänka sitt tak. Finns det några sådana?

  • Linnez
    Anonym (Amortera?) skrev 2014-12-14 22:18:28 följande:

    Ja, de flesta verkar ju amortera och är rätt så kloka. Men samtidigt så spås det ju att påverka huspriserna och marknaden...Så undrar var alla är som inte klarar av det? Eller som måste sänka sitt tak. Finns det några sådana?


    Det vore ju klokt att inte dra på sig lån som man inte kan betala om man går på A-kassa/föräldrapenning. Känner en person och han amorterar inte. han och hans sambo tycker väl att det inte behövs 
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Amortera?) skrev 2014-12-14 22:18:28 följande:

    Ja, de flesta verkar ju amortera och är rätt så kloka. Men samtidigt så spås det ju att påverka huspriserna och marknaden...Så undrar var alla är som inte klarar av det? Eller som måste sänka sitt tak. Finns det några sådana?


    Jag tror det är vanligast i Stockholm där prisstegringarna under lång tid varit så kraftiga att varje typ av amortering som köpare haft råd med bleknat jämfört med värdeökningen. Tänk lån i storleksklassen 4Mkr och uppåt. Det har helt enkelt fungerat att låna 100% till bostaden, vänta två år och plötsligt bara ha 75% belåning jämfört med det nya marknadsvärdet.

    En annan variant (som jag själv kört med tidigare) är att man inte amorterar om man redan ligger väl under 75% belåning. Särskilt i kombination med kraftig värdeökning, då.
  • Anonym (gambler)
    Anonym (Sthlm) skrev 2014-12-17 11:15:03 följande:
    Jag tror det är vanligast i Stockholm där prisstegringarna under lång tid varit så kraftiga att varje typ av amortering som köpare haft råd med bleknat jämfört med värdeökningen. Tänk lån i storleksklassen 4Mkr och uppåt. Det har helt enkelt fungerat att låna 100% till bostaden, vänta två år och plötsligt bara ha 75% belåning jämfört med det nya marknadsvärdet.

    En annan variant (som jag själv kört med tidigare) är att man inte amorterar om man redan ligger väl under 75% belåning. Särskilt i kombination med kraftig värdeökning, då.
    Jag amorterar inte heller. Har lån på 75% och räknar med att kunna sälja om 4-5 år till minimum nuvarande värdering - antagligen mer pga renovering.
    Jag har insett, att jag i min ålder ändå aldrig kommer att kunna amortera färdigt, så jag har valt att se räntorna som hyra.
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (gambler) skrev 2014-12-17 13:20:24 följande:
    Jag amorterar inte heller. Har lån på 75% och räknar med att kunna sälja om 4-5 år till minimum nuvarande värdering - antagligen mer pga renovering.
    Jag har insett, att jag i min ålder ändå aldrig kommer att kunna amortera färdigt, så jag har valt att se räntorna som hyra.
    Intressant. Tänkte du köpa något betydligt billigare då? De kommande amorteringskraven kan ställa till det för dig...

    Vi kommer inte att flytta igen. Oavsett amorteringskrav, förvisso. Kostnaderna för lagfart och pantbrev för ett annat hus hamnar i halvmiljonsklassen, vilket känns som lite väl drygt...
  • Anonym (gambler)
    Anonym (Sthlm) skrev 2014-12-17 21:55:23 följande:
    Intressant. Tänkte du köpa något betydligt billigare då? De kommande amorteringskraven kan ställa till det för dig...

    Vi kommer inte att flytta igen. Oavsett amorteringskrav, förvisso. Kostnaderna för lagfart och pantbrev för ett annat hus hamnar i halvmiljonsklassen, vilket känns som lite väl drygt...
    Jag har kanske inte kommit till livets höst ännu, men åtminstone till livets sensommar. Så min nästa bostad blir knappast större och kanske blir det bättre för mig att hyra. Kanske flyttar jag tillbaka till Sverige. Kanske köper jag en bostadsrätt istället.

    Med så många osäkra parametrar, har jag valt att "gambla". Har bundit (den superlåga) räntan i fem år. De pengar jag sparar...sparar jag till den dag om fyra-fem år, när jag kanske behöver dem.

    Absolut inte en strategi jag hade följt, eller ens kunnat följa,  för 20-25 år sedan!
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (gambler) skrev 2014-12-18 15:00:08 följande:
    Jag har kanske inte kommit till livets höst ännu, men åtminstone till livets sensommar. Så min nästa bostad blir knappast större och kanske blir det bättre för mig att hyra. Kanske flyttar jag tillbaka till Sverige. Kanske köper jag en bostadsrätt istället.

    Med så många osäkra parametrar, har jag valt att "gambla". Har bundit (den superlåga) räntan i fem år. De pengar jag sparar...sparar jag till den dag om fyra-fem år, när jag kanske behöver dem.

    Absolut inte en strategi jag hade följt, eller ens kunnat följa,  för 20-25 år sedan!
    Nå, bor du inte i Sverige är omständigheterna knappast jämförbara hursomhelst.
  • Anonym (Nej)

    Letar hus men tänker stoppa in mer än 50% om vi hittar något vi vill ha.

  • Anonym (Tora)

    Vi har nyligen köpt hus. Det kostade ca 5 miljoner och vi lade in 3 själva. Vi kommer att försöka betala av huset på 20 år så amortering kommer det att bli, men då av eget val inte för att banken kräver det.

    Jag tycker amorteringskrav är bra. Det retar mig oerhört att folk inte vill betala tillbaka sina skulder och det är också därför som vi får betala så mycket för våra hus. Det är inte den som har mest pengar som får köpa huset, utan den som är mest villig att låna (och inte betala tillbaka). Om folk blev tvugna att betala av sina lån skulle de inte ha råd att låna så mycket.

    Jag tror många idag inte är påverkade av amorteringskravet. Men den dagen de flyttar så blir de det ändå. Alla kommer vi den vägen vandra (om vi inte lägger in väldigt mycket själva).

Svar på tråden Nya amorteringkraven. Ni som letar efter hus. Tror ni ni blir påverkade?