• Sommaren12

    2-åring med ständigt krånglande tarmar - ska jag oroa mig?

    Min dotter, som är 2 år 4 mån, har enda sen hon kom varit väldigt krånglig med tarmarna. Tills hon var knappt året var hon i princip hela tiden extremt förstoppad och bajsade kanske 1-3 gånger i månaden stenhård avföring. Sedan började det växla mellan att hon var superlös i magen (blöjorna svämmade över av helt flytande avföring) och förstoppning. Det är rätt sällan under de här åren som avföringen har varit normal. Just nu är hon förstoppad igen och hon kvider ofta och säger att hon har "ont i rumpan". Det säger hon flera gånger om dagen och ibland vill hon inte sitta ner för att det gör ont. 

    Vi har varit på VC med henne när hon var knappt året och då kände de på magen och tyckte att den var mjuk och fin och sa bara att många barn är sådär och att de växer ifrån det. Vi nöjde oss med det då. Nu börjar jag känna en oro över att vi kanske tar för lätt på detta och kanske borde försöka trycka på om att få henne till sjukhuset för en ordentlig undersökning. Hon har också vansinnigt dålig aptit och är väldigt kräsen. Det är dock inte säkert att det hör ihop med de krånglande tarmarna. Vi har redan testat allt i receptfri medicinsk väg (typ minidroppar och laktulos) och vi undviker förstoppande mat och hon får mycket vatten osv men det hjälper alltså inte alls eller bara tillfälligt. 

    Är det någon som känner igen sig i problematiken?! 

  • Svar på tråden 2-åring med ständigt krånglande tarmar - ska jag oroa mig?
  • Annen81

    Ja jag känner igen problemet till viss del. Vår dotter hade stora problem med bl. a förstoppning sina första 2,5 år och det berodde på allergi. Så mitt råd är att din dotter får en allergiutredning.

  • Sommaren12
    Annen81 skrev 2014-12-15 10:39:56 följande:

    Ja jag känner igen problemet till viss del. Vår dotter hade stora problem med bl. a förstoppning sina första 2,5 år och det berodde på allergi. Så mitt råd är att din dotter får en allergiutredning.


    Kerubmamman skrev 2014-12-15 10:42:54 följande:

    Är hon utredd för matallergier? 


    Nej det är hon inte. Tanken har inte ens slagit mig. Vi är själva inte allergiska mot någonting så vet mycket lite om hur allergier ger uttryck. Men det kanske är något vi borde fråga om då. 

    Annen81: Vad visade det sig vara för allergi för en tjej? Blev det bättre sen?

  • Stjärnebo

    Min dotter är lite likadan och är idag 1 1/2 år. 


    Oftast är hon hård och får mycket gaser, trots att hon inte får någon stoppande mat och dricker som en häst på dagarna. 


    Vi fick remiss till barnläkare på sjukhuset från BVC och dom tog blodprov och tog sedan emot ett avföringsprov. 
    Allt såg normalt ut, ingen inflammation i tarmarna, ingen glutenintolerans.. 
    Så nu är vi tillbaka på ruta 1. Svårt att sova VARJE NATT sedan födseln, pruttar säkert 50 gånger om dagen och magen bubblar JÄMNT! 
    Men allt ser ju bra ut och hon är smal men inte tillräckligt underviktig för att dom ska tro att något är fel..
    Lactulos gav ännu mer smärta i magen och gjorde att hon väckte mig 5-10 gånger per natt för att hon behövde prutta innan hon kunde somna om. (brukar hjälpa henne att cykla med benen).


    Hon har börjat lära sig vart hon har ont. Slår hon i knät när hon snubblar så pekar hon och säger "ont dää". Varje dag vid något tillfälle så pekar hon på magen och säger "ont dää".. Man känner sig så hjälplös :/


    Men jag tycker att du ska trycka på och få henne undersökt. Att hon inte ens kan sitta ned och säger att hon har ont, så ska det ju inte behöva vara! :(

  • Stjärnebo

    Min dotter är lite likadan och är idag 1 1/2 år. 


    Oftast är hon hård och får mycket gaser, trots att hon inte får någon stoppande mat och dricker som en häst på dagarna. 


    Vi fick remiss till barnläkare på sjukhuset från BVC och dom tog blodprov och tog sedan emot ett avföringsprov. 
    Allt såg normalt ut, ingen inflammation i tarmarna, ingen glutenintolerans.. 
    Så nu är vi tillbaka på ruta 1. Svårt att sova VARJE NATT sedan födseln, pruttar säkert 50 gånger om dagen och magen bubblar JÄMNT! 
    Men allt ser ju bra ut och hon är smal men inte tillräckligt underviktig för att dom ska tro att något är fel..
    Lactulos gav ännu mer smärta i magen och gjorde att hon väckte mig 5-10 gånger per natt för att hon behövde prutta innan hon kunde somna om. (brukar hjälpa henne att cykla med benen).


    Hon har börjat lära sig vart hon har ont. Slår hon i knät när hon snubblar så pekar hon och säger "ont dää". Varje dag vid något tillfälle så pekar hon på magen och säger "ont dää".. Man känner sig så hjälplös :/


    Men jag tycker att du ska trycka på och få henne undersökt. Att hon inte ens kan sitta ned och säger att hon har ont, så ska det ju inte behöva vara! :(

  • Annen81
    Sommaren12 skrev 2014-12-15 10:56:22 följande:
    Kerubmamman skrev 2014-12-15 10:42:54 följande:

    Är hon utredd för matallergier? 


    Nej det är hon inte. Tanken har inte ens slagit mig. Vi är själva inte allergiska mot någonting så vet mycket lite om hur allergier ger uttryck. Men det kanske är något vi borde fråga om då. 

    Annen81: Vad visade det sig vara för allergi för en tjej? Blev det bättre sen?

    Hon hade allergi mot det mesta; mjölk, ägg, spannmål + nästan alla frukter och några andra saker.

    Idag tål hon det mesta utom spannmål och det är underbart skönt att hon har blivit av med en del av sina allergier.
  • Toodiloo

    Vår lilla tjej har haft stora problem med förstoppning, hon är 1 1/2 nu.
    Visste inte riktigt vad vi skulle göra men till sist fick vi via bvc tag på en fantastisk barnläkare sån både lyssnar, förstår och hjälper till.
    Vi testade med allt möjligt men han förklarade att en del barn, relativt många har en form av överaktiv tjocktarm och suger uppför mycket vatten, det är det anligaste, nån gång om året fick han in något fall där symptomen berodde på allergi.
    Han sa även att när det är så krävs det mer rejäla grejjor så vi fick 3*klyx och sedan movicol utskrivet att ta två gånger om dagen tills dess hon bajsar ganska mjukt varje eller varannan dag. Movicolen kan vi behövs använda i ett år eller fram till skolåldern.
    Barnska bajsa minst var tredje dag (helst varje/varannan) annars blir de så förstoppade att de långsiktigt kan bli lösa o hårda i magen samtidigt o i värsta fall kräkas.
    Stor skillnad på barn sedan vi började för ett par veckor sedan, gör ju ont att vara förstoppad, även om vi försöker hitta optimal dos fortfarande.
    Bor du i Stockholm så hör gärna av dig så får du hans telefonnummer. Är viktigt att ni får rätt hjälp.
    Lycka till!

  • sheepdog23

    Min dotter har varit så hela sitt li och det ända som har fungerat är att äta gluten och mjölkfritt. Hon har en fantastisk fungerande mage nu men problemet syns inte på proverna. Det var bara att kämpa på med barnläkare och visa resultat. De håller med nu att hon inte mår bra av mjölk och gluten. Lycka till!

Svar på tråden 2-åring med ständigt krånglande tarmar - ska jag oroa mig?