• Anonym (Tre)

    Kan bra färgade bli drabbade av rasism?

    Kan bra färgade bli drabbade av rasism? Vad tycker du?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

    Ursprunglig innebörd enl.
    NE. Nationalencyklopedin

    Rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:


    1)?uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);


    2)?antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;


    3)?antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;


    4)?övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;


    5)?föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och till och med förinta medlemmar av förment underlägsna raser.


    De tre första förutsättningarna är utbredda folkliga uppfattningar som dock har visat sig vara vetenskapligt felaktiga. Den fjärde och femte är etiska och politiska konsekvenser som har dragits av dessa förlegade uppfattningar (se ras Människan).

  • Svar på tråden Kan bra färgade bli drabbade av rasism?
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Tre) skrev 2014-12-15 12:27:18 följande:

    Kan bra färgade bli drabbade av rasism? Vad tycker du?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

    Ursprunglig innebörd enl.
    NE. Nationalencyklopedin

    Rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:


    1)?uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);


    2)?antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;


    3)?antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;


    4)?övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;


    5)?föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och till och med förinta medlemmar av förment underlägsna raser.


    De tre första förutsättningarna är utbredda folkliga uppfattningar som dock har visat sig vara vetenskapligt felaktiga. Den fjärde och femte är etiska och politiska konsekvenser som har dragits av dessa förlegade uppfattningar (se ras Människan).


    Kan bara färgade bli drabbade av rasism skulle det vara.
  • Anonym (InFuturum)

    Jag är en av dom som anser att vita oxå kan bli utsatta för rasism. Tyvärr fungerar det inte så ute i samhället, det har PK och vänstern sett till.

  • Anonym (Fia)

    Klart alla kan drabbas av rasism. Grejen är att vissa drabbas oftare än andra...

  • Dr Nail

    En bra färgad kan absolut bli drabbad av rasism. Det finns ett litet antal dåliga färgade som trots sin minoritet representerar alla färgade i rasisternas ögon. Det är så rasister/lantisar fungerar: en enorm grupp människor kan bete sig hur bra som helst, men det är just de få som är dåliga som man väljer fokusera på och dömer resten av gruppen efter. Så det är synd om bra färgade, jävligt synd mådte jag säga...

  • Anonym (Tre)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-15 12:29:28 följande:

    Ställde du inte den här frågan i din andra tråd?


    Stämmer, indirekt gjorde jag då det. Och det efter att jag ville få med något som jag även de som led av rasism fick och kunde få utstå. Jag valde därför det som jag ansågs vara det mest förnedrade och kränkande en människa kunde råka ut för, nämligen slaveri. Varav därför frågeformuleringen blev som den nu blev dvs. Har det någon gång funnits vita slavar?
    Detta missförstods dock, varför jag helt enkelt kände mig tvungen att förtydliga mig i all hast vilket tyvärr innebar att jag skrev fel.
  • Anonym (Tre)

    Men varför, varför säger en del att inte färgade "svarta, mörka" kan bli detta?

    Vad innebär detta med att vara utsatt av rasism som inte även "vit blekfis kan råka ut för"? Kan inte en färgad ex "svart" även hävda sin överlägsenhet jämt emot en "vit"?

    Idéer om vissa folks överlägsenhet har ju funnits genom hela mänsklighetens historia. Om vi nu ser till det mänskliga lidandet, är det någon skillnad om en vit eller svart eller någon nyans däremellan blir drabbad?

    Varför gör nu vissa gällande att det bara är färgade som kan bli drabbade? Lidandet är väll detsamma vilken hudfärg man har? Eller?

  • Anonym (SFADFDSFDDF)

    Japaneser och kineser kan även drabbas. 

Svar på tråden Kan bra färgade bli drabbade av rasism?