• Anonym (ts)

    Låter ni barnen pynta julgranen/pepparkakshuset utan att lägga er i hur det ser ut?

    Det gör jag, dom får fria händer att pynta och pyssla. Det i sin tur leder till en salig blandning av färger och influenser, men stolta blir dom.

    Hemma hos mina vänner ser det annorlunda ut dock, där pyntar dom vuxna. Klassiskt och smakfullt, men inte lika kul för barnen.

  • Svar på tråden Låter ni barnen pynta julgranen/pepparkakshuset utan att lägga er i hur det ser ut?
  • Smulan 89

    Mina barn är ännu små. 4 år och 2,5 år. De har en egen gran på sitt rum (i plast) som de får pynta som de vill. De plockar ändå av det mesta igen och sprider ut det över golvet.
    Vi vuxna pyntar den riktiga julgranen (äkta gran) och den får barnen inte röra.

  • Anonym (ts)
    Smulan 89 skrev 2014-12-15 15:20:16 följande:

    Mina barn är ännu små. 4 år och 2,5 år. De har en egen gran på sitt rum (i plast) som de får pynta som de vill. De plockar ändå av det mesta igen och sprider ut det över golvet.

    Vi vuxna pyntar den riktiga julgranen (äkta gran) och den får barnen inte röra.


    Vilken tråkig regel, varför inte?
  • 880215

    Haha, ja, jag gör faktiskt det. Men det känns så där, måste jag erkänna. Tungan ute Det blir ju inte så där perfekt som jag vill ha det. Fast, å andra sidan, hur kul är det för min son att bara få order om hur han ska göra eller kanske rentav bara få se på när jag pyntar och pysslar?

  • 880215
    880215 skrev 2014-12-15 15:26:19 följande:

    Haha, ja, jag gör faktiskt det. Men det känns så där, måste jag erkänna. Tungan ute Det blir ju inte så där perfekt som jag vill ha det. Fast, å andra sidan, hur kul är det för min son att bara få order om hur han ska göra eller kanske rentav bara få se på när jag pyntar och pysslar?


    Jag ska tillägga att varför jag väljer att sätta mig själv och mitt eget tycke och smak åt sidan i denna fråga, är för att jag förmodligen aldrig hade införskaffat vare sig julgran eller pepparkakshus om det inte vore för att jag hade ett barn.
  • Smulan 89
    Anonym (ts) skrev 2014-12-15 15:24:27 följande:
    Vilken tråkig regel, varför inte?
    Vi har haft det så hemma de åren jag kommer ihåg. Vet inte hur vi hade när vi var riktigt små, men vad jag minns så har vår gran alltid sett ordentlig ut. Vi har haft egna granar på våra rum som vi kan klä som vi vill.
    Jag gillar när det ser fint ut, så därför har barnen en egen gran och den stora granen ser ordentlig ut. I den har vi även glaskulor.
  • Anonym (sådär)

    Granen hjälps vi åt med och klär tillsammans. Barnet får ha åsikter om vilka kulor och vilket glitter vi ska köpa om vi behöver komplettera (görs nästan varje år), men vi föräldrar bestämmer i slutänden.

    Pepparkakshus gör vi alltid flera - barnet får minst ett att pynta själv.

  • Gathenhielm

    De får pynta, men jag styr dem. Om de sätter något fel så kommer jag med skarpa råd.

    Jag är julgransführern.


    Reasons... we all have them, at times.
  • taquine

    Vad jag komihåg så fick mina ungar slänga upp sina( ursäkta fula alster ) i gran m.m inte  var det vackert men vad gjorde man inte för husfriden och  jag fick sitta och dricka glögg  ifred  
    Typ ..


    Goodness me
  • lövet2

    Ja, men jag justerar jämvikten efteråt, så inte julgranen tippar för att pyntet är snedfördelat.

  • WinterDawn

    De får "fria" händer att pynta granen, men de får bara ta av julganssakerna som är i en kartong. Så jag bestämmer ju vad som ska vara i granen.
    Ibland flyttar jag någon kula i efterhand så att det är jämnt fördelat. Men jag brukar säga innan de börjar att sätta "överallt" så det brukar bli bra från början.

    Pepparkakshus får de egna och där är det helt fria händer såklart.

  • Joci

    Nej, absolut inte. Vägrar ha en en ful gran där allt pynt hänger på samma ställe. Min gran, mina regler. Däremot fick de dekorera pepparkakshuset själva


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
Svar på tråden Låter ni barnen pynta julgranen/pepparkakshuset utan att lägga er i hur det ser ut?