• JosefineBo

    Vi unga som planerar bebis!

    Hej!


    Jag och min sambo har börjat prata och planera barn lite smått, jag är endast 19 och han 23 år. Trots min unga ålder känner jag mig redo och vi har haft ett stadigt förhållande i år nu. Vi börjar prata och planera lite och ska ta och försöka i februari, alltså då barn på hösten 2015! 


    Är det någon annan ung tjej som har barn eller planerar barn som vill dela lite tankar med mig och berätta lite hur ni har de och funderar på. Längtar efter en liten Hjärta

  • Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!
  • cassibassi

    Hej!
    Jag är 21 år och min sambo är 24 år och vi försöker skaffa barn. Jag slutade att skydda mig när jag skulle fylla 20 år. Alltså var vi nästan lika gamla som du och din sambo är nu när vi började :) Nu har det inte gått som planerat för oss då vi ännu inte har fått något barn, det visade sig vara mer komplecerat än vi visste det skulle bli. Hade jag visst tidigare att det skulle vara svårt för oss hade jag börjat tidigare... MEN, nu är det inte det vi ska diskutera här.

    Har ni haft barnlängtan länge?

  • FiaFalk

    Hej! Vad roligt att ni har börjat prata om det! Jag är 21, vet inte om du räknar mig som ung haha, (min pojkvän är lika gammal) & vi har nyss börjat prata om att skaffa barn. Men som det ser ut nu så börjar vi nog inte försöka förrän tidigast nästa december, alltså om ett år, eftersom min pojkvän förhoppningsvis börjar plugga till hösten :)

    Ingen av mina vänner känner sig redo för barn så jag har ingen att prata med om min längtan...

    Vad gör ni för något, pluggar/jobbar? :)

  • JosefineBo

    Åh va mysigt hörni!
    Haha, jodå ni är fortfarande unga Flört Kanske inte går som planerat för oss heller så kanske blir mamma först när jag är 20-21 år. Men har sån fruktansvärd längtan, och visste inte om att min pojkvän kände desamma. Svårt att sluta tänka på något annat haha.. Så i februari slutar jag skydda mig så får vi se vad som händer! 


    Nej inga utav mina vänner är nog redo heller, ingen har någonsin nämnt de än osv, kanske inte är så konstigt eftersom jag är så ung och mina vänner är i ungefär samma. Känner inte heller att ja riktigt kan prata med någon om detta, men känns så roligt att man kan skriva såhär!

    Min pojkvän jobbar på en stor elektronikfirma och jag pluggar, men får se hur de blir efter sommaren då! Oskyldig

  • FiaFalk

    cassibassi: Hoppas att det tar sig för er snart! :)

    JosefineBo: Haha vad skönt ;) Jag visste inte heller om min pojkvän ville ha barn så här "tidigt", men jag tänkte det är lika bra att fråga. & jag blev positivt överraskad för han kände precis som jag! Jag ska hålla tummarna för er!
    Nej, det är ju egentligen inte så konstigt :) Jag hade sådan barnlängtan när jag var 19 också, men det var först när jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän som det blev "värre" :) Ja, det är skönt att kunna prata med människor som också vill prata om det!
    Okej! Jag studerar just nu, men är klar till sommaren. Min pojkvän jobbar i ett familjeföretag, men börjar förhoppningsvis plugga till brandman till hösten :)

  • cassibassi

    Min barnlängtan började nog redan när jag var 17 år, men av praktiska skäl så som ekonomi, utbildning,körkort och jobb så väntade vi. Och sedan då när jag var närmare 20 år så ville vi inte vänta längre! Alla "kraven" var i stort sätt uppfyllda förutom körkort men det skulle jag börja på under det året. 

    Min sambo är egenföretagare och jag arbetar som stödassistent inom LSS verksamheten och har gjort det sedan jag tog studenten 2012 :) Har dock planer på att läsa till sjuksköterska och sedan vidareutbilda mig till barnmorska så vid sidan av jobbet läser jag in de ämnen som krävs för behörighet till sjuksköterskeprogrammet.

  • JosefineBo

    Det var faktiskt han som tog upp det med mig och jag vart glatt överraskad. Jag undrar hur folk i min omgivning kommer att reagera, om allt går som de ska och de går fort blir jag ju 19 årig mamma i höst. (Fyller 19 i januari, därför skriver ja att jag är 19 nu). Kommer säkerligen förlora en del vänner på de, men då får men även se vilka ens riktiga vänner är. Kan inte sluta tänka på det och skulle kolla runt på barnkläder, tillbehör, barnvagnar osv. Är lite smått nervös och rädd på samma gång, en barn. Jag var nyss själv ett barn, haha. Men jag hoppas att allt går som planerat och att jag nästa jul sitter där med min sambo och en liten bebis OskyldigTomte

  • JosefineBo

    Flyttade ihop med min sambo i somras, bor i en 2a i Stockholm. Det jag tänker på ekonomiskt, är mer.. Han har körkort och bil och fast tjänst. Som ni kanske förstår så tar jag studenten i juni nu, så så ung är jag! Jag extrajobbar en del på 7eleven, och får in okej med pengar, vi klarar oss fint. Vi lever inte något lyxliv men har pratat igenom detta och jag vet fortfarande inte vad jag vill studera efter studenten så det kan vänta. Vi har räknat ut så att allt ska flyta på ekonomiskt, kanske flytta till en större när bebisen är lite äldre, men de tar vi då! Men jag hoppas allt fungerar som jag tänkt, det är ett stort ansvar och mycket som krävs Skäms

  • cassibassi

    Det är så spännande med allt planerandet kring att skaffa barn. Jag kommer ihåg hur pirrigt och nervöst men samtidigt spännande det var när jag var hos barnmorskan och tog ut min p-stav och talade om att jag minsann inte skulle ha något annat skydd Skrattande Det var i maj förra året. 

    Så länge en i förhållandet har en fast inkomst så klarar man sig bra, så länge man är inställd på att inte leva något lyxliv. Då när vi började så var jag bara timanställd och min sambo anställd för ett företag. Idag är jag månadsanställd med schema och min sambo som tidigare nämnt företagare. 

    Det med kompisar löser sig alltid. Jag har några vänner som har barn och andra inte. Dock är majoriteten av mitt umgänge äldre än vad jag är också... Skulle vänner försvinna så finner man alltid nya i samma situation på t.ex mammaträffar inbillar jag mig Glad

    Vi bor i en hyreslägenhet på 4 rok, markplan i Skåne Glad Vi har varit sambos i 4 år och varit ett par i 5,5 år

  • FiaFalk
    cassibassi: Ja, alla mina "krav" (körkort, färdig med utbildning, jobb) är nästan uppfyllda (blir det nu till sommaren förhoppningsvis!). Jag läser butikchefsprogrammet :) Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, i Varberg, men flyttar i sommar ihop med min pojkvän som bor norr om Göteborg :)

    JosefineBo: Ja, det förstår jag! Jag har också funderat på det, hur folk ska reagera. Men min mamma sa för ett par månader sedan att om jag sa att jag var gravid nu så skulle hon tycka att det var spännande. Och känner jag min mamma rätt så kommer hon storböla av lycka när den dagen kommer haha :)

    Men det är precis som du säger, man märker vilka som är ens äkta kompisar!

    Åh vad mysigt det låter! Håller verkligen tummarna för att det ska gå bra för er! :)
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!