• Susse

    Orört bo??

    Hej! Jag undrar om det finns någon som vet vad som gäller vid sk "orört bo". Mina föräldrar har mig gemensamt och utöver mig har de båda barn sedan tidigare. Mina föräldrar har skrivit papper på att den som blir kvar ska få sitta kvar i orört bo. Hur fungerar det om den förälder som är kvar säljer huset? Får den föräldern behålla pengarna eller ska de delas upp då?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Orört bo??
  • lilly

    Orört bo betyder egentligen att den efterlevande makan ärver med fri förfoganderätt dvs det H*n ärver får H*n gör allt med förutom testamentera bort eller ge bort i gåva för det är "lånat" från efterarvingarna, dvs barnen. Dina halvsyskon har rätt till att få ut sin arvslott (eller i vart fall laglotten) direkt när den föräldern dör, vilket innebär att det inte är HELT säkert att den efterlevande ärver allt eftersom testamentet kan klandras om den inskränker deras laglott (hoppas av du med "papper" menar testamente annars är det inget värt). Den efterlevande kan sälja huset och dess värde kommer ingå i dennes dödsbo som kommer delas upp mellan båda makarnas arvingar vid den efterlevandes död. Om ex din pappas barn valt att ta ut hela sitt arv vid hans död har dom ingen rätt till något efter din mamma, det är bara om de är efterarvingar.

  • Susse

    Det papper som är skrivet är skrivet hos/av jurist eller advokat. Är det giltligt då?

  • lilly

    Om det är ett testamente. Om det är skrivet hos en jurist så bör det vara rätt, en jurist ska ju veta hur det går till.

  • Olympia

    Om barnen till den först döde föräldern klandrar testamentet så har de rätt att få ut sin del av arvet oavsett vad som står i testamentet.

  • Liten till

    Om den ena dör så ärver den andra allt på det sätt som beskrivits tidigare. Så dör din pappa, har din mamma rätt att sälja huset och leva loppan för pengarna om hon skulle vilja. Eller tvärt om.

Svar på tråden Orört bo??