• Äldre 15 Dec 23:12
    2913 visningar
    20 svar
    20
    2913

    Slutade du bry dig om ditt utseende när du blev förälder?

    Inspirerad av denna tråd.
    www.familjeliv.se/forum/thread/74513167-skabbiga-mammor
    Är det verkligen så vanligt att föräldrar gör en helomvändning efter att de har blivit föräldrar?
    Berätta gärna orsaken till er förändring om så är.


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Slutade du bry dig om ditt utseende när du blev förälder?
  • Äldre 15 Dec 23:20
    #1

    Jag har aldrig brytt mig, annat än under en kort period under tonåren. Den enda orsaken till att jag överhuvudtaget gör någon liten ansträngning (kammar mig och ser till att kläderna är hela och fläckfria) är för att min familj inte ska bryta i hop.

  • Äldre 15 Dec 23:38
    #2

    Ingen skillnad. Har alltid brytt mig sådär lite grann för skojs skull. Typ.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 15 Dec 23:44
    #3

    Jag vill inte skrämma mitt barn så jag försöker att se någorlunda ut.

  • Anonym (Fia)
    Äldre 16 Dec 00:05
    #4

    För mig är det lika viktigt att se bra ut sedan jag blev förälder. Sminkar mig och fixar håret varje dag, går på gymmet flera ggr i veckan. Jag vill känna mig fin och fräsch helt enkelt. Hur andra gör bryr jag mig inte om :)

  • Äldre 16 Dec 00:16
    #5

    Jag röstade "annat". Är hemma just nu med min 6-månaders och de dagar jag inte har något möte inbokat så går jag osminkad i mjukiskar och t-skirt hela dagen med håret i en slarvig tofs på huvudet. Jag rakar mig inte varje vecka heller.. Har en kräkbebis så det är liksom ingen poäng att ta på sig finkläder på vardagarna. Allt hamnar ändå i tvätten efter en liten stund.

    Däremot är träningen nästan viktigare för mig nu än innan jag fick barn. Jag vill ha en stark och vältränad kropp så att jag orkar vara en bra mamma. Sen skulle jag nog inte må bra i mig själv om jag degade ihop fullständigt. Jag vill fortfarande känna mig attraktiv, även fast jag fött barn.

  • Äldre 16 Dec 00:18
    #6

    Nej, jag slutade att ha tid till att bry mig om mitt utseende när jag blev förälder.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 16 Dec 12:30
    #7

    Jämfört med innan jag blev förälder (vilket jag blev vid 20, nu är jag 29) så bryr jag mig mycket mindre om mitt utseende. Inte i bemärkelsen att jag slutat sminka mig och klä mig snyggt - det gör jag fortfarande för det mesta - men det tar inte längre upp min energi på samma sätt som tidigare och jag fokuserar idag betydligt mer på andra egenskaper hos mig själv. Det är nog delvis pga att jag är mamma, men framför allt beror det nog på att jag blivit äldre.

  • Äldre 16 Dec 12:55
    #8

    Nix pix, ingen förändring på den fronten alls.

  • Äldre 16 Dec 14:26
    #9

    Jag har aldrig varit så brydd om ett stylat utseende eller vad man ska säga.

    Jag vill ha en fin vältränad kropp, det är typ det. Sen är jag personligen inte brydd om jag har på mig mjukisbyxor eller jeans ovanpå för att handla på Ica. Det kvittar mig lika. Använder heller nästan aldrig smink.

    När jag varit föräldraledig har jag bott mycket i mjukiskläder, alltid varit hel och ren när jag gått ut (ja iaf tills bebisen hittat av med en kräka) men inte så mycket mer. Riktigt tighta och välsittande kläder har ju precis efter barnafödsel inte suttit så himla välsittande :)

    Nu när yngsta är 4.5 tycker jag nog att jag är lika som innan barnen. D v s vill ha en snygg vältränad kropp och köper gärna kläder som framhäver det. Ff handlar jag gärna i mjukisbyxor men på jobbet där jag ändå inte har mjukisar är det ju roligare med kläder som sitter riktigt snyggt igen :)

  • Äldre 16 Dec 17:33
    #10
    Duckan skrev 2014-12-16 12:55:33 följande:

    Nix pix, ingen förändring på den fronten alls.


    Jag säger samma sak, jag gick dock igenom den "fas" som Mascaraklumpar beskriver men det var långt innan jag fick barn, efter tonåren nån gång. Just barnen och föräldraskapet har inte förändrat något där.
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 16 Dec 18:17
    #11

    Jag har aldrig varit en snygging men är alltid noga med att vara hel och ren och fräsch. Men jag sminkar mig bara lite, har ganska vanliga kläder (aldrig kjol/klänning till vardags) och oftast håret i en tofs bara.

  • Äldre 16 Dec 18:38
    #12

    En följdfråga, känner ni att ni har haft eller har den tid ni behöver att bry er så mycket som ni vill?


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 16 Dec 18:42
    #13
    Penida skrev 2014-12-16 18:38:33 följande:
    En följdfråga, känner ni att ni har haft eller har den tid ni behöver att bry er så mycket som ni vill?
    Första halvåret fanns väl tiden, men inte orken. Men nu när ungen är tre år har jag massa tid att bry mig mer än vad jag gör.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 16 Dec 18:46
    #14
    JazzKermit skrev 2014-12-16 00:18:41 följande:

    Nej, jag slutade att ha tid till att bry mig om mitt utseende när jag blev förälder.


    Hur mycket tid la du innan då? Har gammalt är barnet eller barnen?
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 16 Dec 18:46
    #15

    Jag har aldrig brytt mig, jag går liksom upp på morgonen å kollar mig i spegeln å tänker att jag är nöjd med det jag ser Jag har aldrig upplevt att någon annan misstycker heller.

  • Mamori
    Äldre 20 Dec 23:22
    #16

    Jag bryr mig mer nu.

  • Äldre 20 Dec 23:34
    #17

    Förut jade kag tid och ork att stå framför spegeln i timmar för smink och perfekt hår-när det bara var skoldag. Jag kan väl säga att jag försöker finna tiden fortfarande, men den finns ju definitivt ingen tid i överflöd som tvåbarnsförälder. Så nej, jag brur mig väl inte riktigt lila mycket längre, men jag har inte tappat det helt.

  • Äldre 20 Dec 23:51
    #18

    Jag har aldrig ägnat mycket tid åt mitt utseende, men det har gått utför efter barnen. Jag menar när blev den dagliga duschen valbar? Och stryka kläder har jag väl inte gjort sedan senaste begravningen vi gick till. Samma sak med smink.

    Jag jobbar i ett slabbigt labb så jobbkläder har alltid varit av den oömma sorten. Skillnaden är väl att jag inte har några som inte hamnar i den kategorin, när jag brukade ha andra kläder för fritiden.

    Jag tränar mycket mindre, men jag har en sådan där kropp som inte förändras nämnvärt och det lilla jag tränar nu är väldigt effektivt så jag håller styrkan och flåset på en acceptabel nivå.

    Jag äter nog bättre och mer regelbundet, men har väl inte sovit en hel natt på typ nio år. Sådant påverkar förstås. Och så blir man äldre förstås...

  • Äldre 21 Dec 10:14
    #19

    Jag brydde mig ju mera när jag var yngre (25) och barnlös än nu när jag är 40+ och har barn. Men det har ju inget med barnet att göra, utan handlar mer om att jag har blivit lite klokare...

    Men jag har aldrig varit den som står och hårdsminkar mig i 3 timmar och fixar håret för att gå till ICA.
    Däremot har jag alltid tränat för att hålla kroppen i trim, snabbsminkat mig innan jobb och när jag ska träffa folk i största allmänhet, och ser alltid till att vara ren och ha fräscha kläder. Och det har inte skett någon förändring på den fronten efter att vi fick barn.

  • Äldre 21 Dec 10:15
    #20
    Penida skrev 2014-12-16 18:38:33 följande:

    En följdfråga, känner ni att ni har haft eller har den tid ni behöver att bry er så mycket som ni vill?


    Ja, det har jag. Vi är ju två vuxna och ett barn, så vi har tid att göra det mesta vi vill...
Svar på tråden Slutade du bry dig om ditt utseende när du blev förälder?