• Anonym (bollen)

    Vilka bidrag/ vilken hjälp kan jag få som ensamstående student med två barn och hus?

    Jag ska nu separera med han jag bor med (inte barnens pappa).
    Jag studerar på heltid och har mina barn (2 st) varannan vecka.

    Vilka bidrag har jag möjlighet att få?

    Jag har sökt från CSN studiebidrag och studielån.
    Från försäkringskassan kommer jag att söka bostadsbidrag och ska även se över om det går att få nån sorts underhåll.

    Finns det nånting jag har missat?

    Jag vill så gärna behålla huset som vi bor i, för barnens skull, och jag räknar och räknar men dessvärre ser det inte ljust ut..

  • Svar på tråden Vilka bidrag/ vilken hjälp kan jag få som ensamstående student med två barn och hus?
  • Alexi

    Du kan söka "underhållsstöd vid växelvist boende" om din ekonomi är dålig nog för det bidraget. Kolla på fk.se

  • Anonym (C)

    Vem ska du få underhåll från?

    Jag pluggat och har två barn, får inget mer än vad du nämnt. Eller barnbidrag oxå såklart.

  • Anonym (C)
    Alexi skrev 2014-12-16 07:02:24 följande:

    Du kan söka "underhållsstöd vid växelvist boende" om din ekonomi är dålig nog för det bidraget. Kolla på fk.se


    Har jag aldrig hört talas om, tack för tipset :)
  • Anonym (bollen)

    Min tanke är att försöka jobba extra, men jag vill att ekonomin ska fungera utan att jag jobbar och att allt som jag jobbar blir "guldkanten" i vardagen.

    Just nu när jag har räknat på det så har jag 4000 kr över när alla räkningar och huset är betalt. 4000 kr till mat och nöjen fungerar, även om det inte är fett.. Men jag vill inte känna att jag måste arbeta för att kunna betala allt då jag är rädd att studierna blir lidande av det och vill hellre ha en ekonomi som går ihop de perioderna det är mycket i skolan. Det händer att jag ibland sitter uppe sena kvällar och hela helgerna och pluggar, och jag vill inte att behöva väga studier och räkningar mot varandra, om du förstår hur jag menar? :)

  • Anonym (bollen)
    Anonym (C) skrev 2014-12-16 07:06:46 följande:
    Har jag aldrig hört talas om, tack för tipset :)
    Jag har pratat med försäkringskassan och det lät som om jag kan få nån krona iaf, kanske typ 200 kr/mån, vilket är bättre än ingenting. Men jag ska ringa dem idag och kolla närmare.
  • Anonym (bollen)
    Alexi skrev 2014-12-16 07:07:42 följande:

    Hur långt har du kvar på studierna?


    Dessvärre har jag precis börjat och har 4,5 år kvar...
  • Anonym (bollen)
    Anonym (C) skrev 2014-12-16 07:04:03 följande:

    Vem ska du få underhåll från?

    Jag pluggat och har två barn, får inget mer än vad du nämnt. Eller barnbidrag oxå såklart.


    Vet du förresten om man har rätt till att stämpla på sommaren när man studerar? (går ett program som är totalt 5 år)
  • Anonym (C)
    Anonym (bollen) skrev 2014-12-16 07:11:21 följande:

    Vet du förresten om man har rätt till att stämpla på sommaren när man studerar? (går ett program som är totalt 5 år)


    Ingen aning faktiskt. Jag har alltid sommarjobbat på mitt gamla jobb där jag även jobbar extra.
  • Anonym (bollen)
    Anonym (C) skrev 2014-12-16 07:22:09 följande:
    Ingen aning faktiskt. Jag har alltid sommarjobbat på mitt gamla jobb där jag även jobbar extra.
    Jag är som lur på att man inte kan stämpla då. Eftersom jag har barnen varannan vecka och vill hinna använda upp mina föräldradagar innebär det att jag bara kan jobba varannan vecka under sommaren, och vem söker en sån personal..?
  • jenny99

    Man kan inte stämpla på sommaren när man studerar,även om man har studieuppehåll just då.Det bästa du kan göra är att jobba på sommaren och bara ta föräldrarledigt tex fredagar och helger.Så mycket bidrag finns det inte att söka,utan det är ofta att jobba helger som gäller när man studerar eller vara sambo och hjälpa varann.

  • Anonym (bollen)
    jenny99 skrev 2014-12-16 08:46:08 följande:

    Man kan inte stämpla på sommaren när man studerar,även om man har studieuppehåll just då.Det bästa du kan göra är att jobba på sommaren och bara ta föräldrarledigt tex fredagar och helger.Så mycket bidrag finns det inte att söka,utan det är ofta att jobba helger som gäller när man studerar eller vara sambo och hjälpa varann.


    Jag tänkte att det mest troligt var så..Ska försöoka räkna ut om det finns nån möjlighet att få dagarna att räcka och sparkontot att öka så vi klarar sommaren..
  • Anonym (Pepina)

    Hur ser huset ut? Finns det möjlighet att hyra ut ett rum till en annan student?

  • jenny99

    Ja hyra ut rum har flera av mina vänner gjort.Vissa har till och med bott på landet eller vara haft mycket litet rum eller "gjort" ett rum att hyra ut billigt.

  • Anonym (topas)
    Anonym (bollen) skrev 2014-12-16 07:08:29 följande:
    Jag har pratat med försäkringskassan och det lät som om jag kan få nån krona iaf, kanske typ 200 kr/mån, vilket är bättre än ingenting. Men jag ska ringa dem idag och kolla närmare.
    Om du menar underhållsstöd vid växelvis boende så får du inte "nån krona" och inte typ 200 kr heller utan du får 636 kr/barn helt enkelt, alltså 1.272 kr. Du har ingen inkomst och det bidraget är inkomstbaserat. Studiemedel är till största delen ingen inkomst, därför får du högsta.

    Har du i dina uträkningar räknat rätt? jag frågar för att många många räknar helt tokigt både på underhållsstöd, bostadsbidrag, dagis-/fritidsavgift.

    Jag ser detta väldigt ofta i mitt arbete. Folk vet helt enkelt inte vad som gäller eller vad som räknas som inkomst i olika sammanhang.
  • Anonym (Studentmamman)

    Jag tar ett extralån hos csn som man bara får ha om man tidigare jobbat och tjänat pengar. Det är väl tänkt att täcka de extra kostnader man kan ha om man är lite äldre och tidigare jobbat. Jag brukar få 12-13 000 per månad inkl studiebidraget. Har du sökt sånt extralån?

  • Anonym (bollen)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-16 10:49:01 följande:

    Hur ser huset ut? Finns det möjlighet att hyra ut ett rum till en annan student?


    Tyvärr finns det inte det och jag bor dessutom 1 timme från skolan. :)
    Anonym (topas) skrev 2014-12-16 19:38:04 följande:

    Om du menar underhållsstöd vid växelvis boende så får du inte "nån krona" och inte typ 200 kr heller utan du får 636 kr/barn helt enkelt, alltså 1.272 kr. Du har ingen inkomst och det bidraget är inkomstbaserat. Studiemedel är till största delen ingen inkomst, därför får du högsta.

    Har du i dina uträkningar räknat rätt? jag frågar för att många många räknar helt tokigt både på underhållsstöd, bostadsbidrag, dagis-/fritidsavgift.

    Jag ser detta väldigt ofta i mitt arbete. Folk vet helt enkelt inte vad som gäller eller vad som räknas som inkomst i olika sammanhang.


    Hur skan jag räkna? Hur varför får forsakringskassan fram de siffrorna? De räknar studiebidrag som inkomst och jag har tänkt jobba extra så jag har satt min inkomst för 2015 på ca 120000 kr.
    Anonym (Studentmamman) skrev 2014-12-16 19:49:56 följande:

    Jag tar ett extralån hos csn som man bara får ha om man tidigare jobbat och tjänat pengar. Det är väl tänkt att täcka de extra kostnader man kan ha om man är lite äldre och tidigare jobbat. Jag brukar få 12-13 000 per månad inkl studiebidraget. Har du sökt sånt extralån?


    Jag har ansokt om det men inte får nåt svar ännu.
  • Anonym (topas)
    Anonym (bollen) skrev 2014-12-22 08:30:16 följande:
    Tyvärr finns det inte det och jag bor dessutom 1 timme från skolan. :)
    Anonym (topas) skrev 2014-12-16 19:38:04 följande:

    Om du menar underhållsstöd vid växelvis boende så får du inte "nån krona" och inte typ 200 kr heller utan du får 636 kr/barn helt enkelt, alltså 1.272 kr. Du har ingen inkomst och det bidraget är inkomstbaserat. Studiemedel är till största delen ingen inkomst, därför får du högsta.

    Har du i dina uträkningar räknat rätt? jag frågar för att många många räknar helt tokigt både på underhållsstöd, bostadsbidrag, dagis-/fritidsavgift.

    Jag ser detta väldigt ofta i mitt arbete. Folk vet helt enkelt inte vad som gäller eller vad som räknas som inkomst i olika sammanhang.


    Hur skan jag räkna? Hur varför får forsakringskassan fram de siffrorna? De räknar studiebidrag som inkomst och jag har tänkt jobba extra så jag har satt min inkomst för 2015 på ca 120000 kr.Jag har ansokt om det men inte får nåt svar ännu.
    De räknar 80% av bidragsdelen av studiemedlet ja, vilket blir ca 24.000 kr på ett år. Ska du alltså jobba så mycket extra att du tjänar nästan 100.000 kr dvs ca 8.000 kr/mån i genomsnitt?
Svar på tråden Vilka bidrag/ vilken hjälp kan jag få som ensamstående student med två barn och hus?