• Anonym (bollen)

    Vilka bidrag/ vilken hjälp kan jag få som ensamstående student med två barn och hus?

    Jag ska nu separera med han jag bor med (inte barnens pappa).
    Jag studerar på heltid och har mina barn (2 st) varannan vecka.

    Vilka bidrag har jag möjlighet att få?

    Jag har sökt från CSN studiebidrag och studielån.
    Från försäkringskassan kommer jag att söka bostadsbidrag och ska även se över om det går att få nån sorts underhåll.

    Finns det nånting jag har missat?

    Jag vill så gärna behålla huset som vi bor i, för barnens skull, och jag räknar och räknar men dessvärre ser det inte ljust ut..

  • Svar på tråden Vilka bidrag/ vilken hjälp kan jag få som ensamstående student med två barn och hus?
  • Alexi

    Du kan söka "underhållsstöd vid växelvist boende" om din ekonomi är dålig nog för det bidraget. Kolla på fk.se

  • Anonym (C)

    Vem ska du få underhåll från?

    Jag pluggat och har två barn, får inget mer än vad du nämnt. Eller barnbidrag oxå såklart.

  • Anonym (C)
    Alexi skrev 2014-12-16 07:02:24 följande:

    Du kan söka "underhållsstöd vid växelvist boende" om din ekonomi är dålig nog för det bidraget. Kolla på fk.se


    Har jag aldrig hört talas om, tack för tipset :)
  • Anonym (bollen)

    Min tanke är att försöka jobba extra, men jag vill att ekonomin ska fungera utan att jag jobbar och att allt som jag jobbar blir "guldkanten" i vardagen.

    Just nu när jag har räknat på det så har jag 4000 kr över när alla räkningar och huset är betalt. 4000 kr till mat och nöjen fungerar, även om det inte är fett.. Men jag vill inte känna att jag måste arbeta för att kunna betala allt då jag är rädd att studierna blir lidande av det och vill hellre ha en ekonomi som går ihop de perioderna det är mycket i skolan. Det händer att jag ibland sitter uppe sena kvällar och hela helgerna och pluggar, och jag vill inte att behöva väga studier och räkningar mot varandra, om du förstår hur jag menar? :)

  • Anonym (bollen)