• philomenet

    Tips på innekatt!!

    Hejsan!

    Nu ska jag och min kille köpa innekatt! Har ni något tips på en ras som inte är så värst dyr? Och vet ni någon annan sida än blocket???

    Tack på förhand :):)

  • Svar på tråden Tips på innekatt!!
  • nötskalet

    Ett tips är att först kolla upp vilka raser som passar som innekatt. Exempelvis ragdoll, helig birma, brittisk korthår osv. Sen kollar du upp vilken ras som passar er bäst och vad priset ligger på. Vill ni inte ha en utställningskatt så brukar priset kunna vara lite bättre än om ni vill kunna ställa katten.

    Vi gjorde så när vi köpte våra 2 heliga birmor, och den ena har färg i pälsen där den ska vara vit och den andra har en brun tå. Det gör att vi inte kan ställa ut katterna men vi har 2 lugna, mysiga innekatter. Vi fick köpa båda från samma uppfödare för betydligt mindre än vad syskonen (som var utställningskatter) kostade!

    Alla raser brukar ha egna hemsidor, googla på en ras och uppfödare så brukar det komma upp. På dom sidorna kan man hitta information om rasen och få kontakt med uppfödare.

  • Zadre

    Generellt sett så kan alla katter vara innekatter. Jag har två husisar varav en från ett katthem.

  • Madmoiselle

    En raskatt kostar runt 10 000, det får du räkna med. Köp absolut inte en katt som är procent av någonting, det är lurendrejeri och oseriös avel. Dessa katter är oftast inte ens vaccinerade, chippade eller veterinärbesiktade.

  • EnGladPingvin

    Ta gärna katt från katthem. Det finns mängder med katter som behöver hem . Ni gör en god gärning och de är inte heller så dyra.

    Ska det vara kattunge, skaffa två. Det är i det närmaste omöjligt för en människa att ge en kattunge tillräcklig stimulans som en annan katt kan ge. Katter har mycket glädje av varandra och speciellt kattungar behöver en kompis för att må bra och utvecklas. Vill ni absolut ha bara en katt skaffa en vuxen som är van vid att vara ensam.

Svar på tråden Tips på innekatt!!