• Anonym (elin79)

    Är jag ensam om att tycka att det känns äckligt att amma??

    Gravid i vecka 31, första barnet. Har alltid känt att amning känns äckligt. Inte alls så att jag har emot att andra ammar! Mer att jag själv inte känner att jag kommer klara det - brösten är för mig en sexuell plats, känns onaturligt att ett barn ska suga och slicka på brösten...fullständigt onaturligt.

    Är jag ensam om detta?? Samtidigt vet man hur viktig bröstmjölken anses vara!!

  • Svar på tråden Är jag ensam om att tycka att det känns äckligt att amma??
  • Annelie 76

    Det finns ett alternativ till att amma, pumpa. Köp en elektrisk pump som pumpar båda brösten samtidigt och ge sen på flaska. Då får bebisen bröstmjölk och du slipper känna dig äcklig.

  • Anonym (a)
    Anonym (elin79) skrev 2014-12-17 08:05:59 följande:

    Gravid i vecka 31, första barnet. Har alltid känt att amning känns äckligt. Inte alls så att jag har emot att andra ammar! Mer att jag själv inte känner att jag kommer klara det - brösten är för mig en sexuell plats, känns onaturligt att ett barn ska suga och slicka på brösten...fullständigt onaturligt.

    Är jag ensam om detta?? Samtidigt vet man hur viktig bröstmjölken anses vara!!


    Nej,det tror jag inte att du är!

    Känner du att du tycker att det känns jobbigt att amma kan du pumpa och även komplitera med ersättning.
  • Anonym (Nej)

    Nej du är inte ensam. Jag väntar också första barnet och är gravid i v 33 och drömmer till och med mardrömmar om det...

    Visste nästan inget om amning innan och låter så otäckt att bebisen suger "fast", alltså att man ska typ stoppa ett lillfinger i mungipan så det släpper.

    Uuuh att se en liten bebis suga på bröstet och njuta...

  • Lindir

    Jag tyckte (och tycker) också att det verkade äckligt. Därför var det för mig helt uteslutet att amma. Så viktigt är det inte.


    Rude and not ginger
  • Anonym (C)

    När människor anser att det mest naturliga är fullständigt onaturligt... Då inser man verkligen att något är fel i samhället vi lever!

  • Anonym (Jag)

    Det är inte samma som när en kille suger på ens bröst! Bebin trycker med lixom tungan på ett annat sätt. Har aldrig känns sexuellt för mej över huvud taget! Precis som det inte har känner sexuellt när bm undersökt mej eller jag fött. Men självklart ska du inte amma om det inte känns bra!

  • 880215
    Anonym (Nej) skrev 2014-12-17 08:11:16 följande:

    Nej du är inte ensam. Jag väntar också första barnet och är gravid i v 33 och drömmer till och med mardrömmar om det...

    Visste nästan inget om amning innan och låter så otäckt att bebisen suger "fast", alltså att man ska typ stoppa ett lillfinger i mungipan så det släpper.

    Uuuh att se en liten bebis suga på bröstet och njuta...


    Jag hade samma känsla, fast tvärtom. Mina bröst var "Lilla Arla". Det fanns inte på världskartan att min pojkvän fick suga på dem, varken under amningen eller nu efteråt. Jag mår dåligt av bara tanken.

    Så jag förstås känslan, den är samma som min, fast tvärtom då.
  • Anonym (Nej)

    Kan tillägga att jag kommer att amma mitt barn trots det känns obehagligt/äckligt. Eller jag kommer att försöka iallafall.

    När det väl är dags kanske man tycker att det är jättemysigt, vem.vet?

  • Anonym (M)

    Så tyckte jag med, drömde mardrömmar om det och fasade. Men samma minut han var ute så var det det mest naturliga i världen och kändes mysigt! Blev jätteförvånad.

    Jag var inställd på att bara köra ersättning fullt ut men nu delammar vi.

    Man ska göra det som känns rätt och bra för en själv.

  • Anonym (X)

    Det är skönt att en partner suger på ens bröstvårtor just eftersom vi är byggda för att vilja amma för barnets överlevnad. Känslan när barnet ammar är annan (den suger ju mer som en maskin än den leker med dem) men samtidigt har jag tänkt flera gånger att det märks att detta är kopplat till nåt belöningssystem.

    Det är däremot inte konstigt att du tycker att det är underligt att något som under ditt vuxna liv förknippats med sex plötsligt ska förknippas med, ptja, motsatsen till sex. Men när mitt barn kom och jag ammade henne 10 minuter efter att jag ägnat ett halvt dygn åt att föda henne, så kändes det som det mest naturliga i världen. Sen snurrar det bara på. Du hinner inte direkt reflektera över sånt i början och sen har det blivit vana.

    Lycka till!

Svar på tråden Är jag ensam om att tycka att det känns äckligt att amma??