• Anonym (mamma)

    Hur ska jag som mamma ställa mig till detta??

    Jag är ensam vårdnadshavare åt en dotter på 10 år.

    Dottern har de sista månaderna mått mycket dåligt, drabbats utav en psykos, depression och vi har gått till Bup varje vecka de senaste 8 veckorna och äter numera medicin för att ta sig igenom dagarna. Det har även funnits självmordstankar hos henne och hon har försökt att skada sig själv. Detta har varit och är enormt påfrestande för hela familjen och jag har själv brutit ihop vid flera tillfällen.

    Hennes biopappa är som vanligt helt ointresserad och har bara sagt "hoppas att det ordnar sig" och pga det så har jag inte berättat allt för honom. Han blev bl.a förbannad när jag frågade om det fanns någon psykisk sjukdom i hans släkt och sa att jag var dum i huvudet och att det var jag som hade orsakat att hon mår dåligt, vilket så inte alls är fallet.

    Flickan har umgänge med sin pappa en helg i månaden men hoppade över ett tillfälle då hon mådde riktigt dåligt.

    Nu är det sen ett tag tillbaka bestämt att hon ska till sin pappa några dagar under julen men hon säger att hon inte vill och på Bup har dom avrått att utsätta henne för stress och jag vet att hon av bl.a farmorn kommer att bli utfrågad och hon är en sån som fullständigt skiter i att tänka till innan hon pratar.

    Jag vet ju att pappan kommer att bli fly förbannad om jag meddelar att hon inte kommer men jag känner att jag gör fel om jag går emot önskemål ifrån henne och flera läkaresom rekommendationer samtidigt som jag får dåligt samvete över att han inte får fira jul med dottern som tänkt.

    Usch, känner mig så kluven, vill ju absolut min dotters bästa.

    Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden Hur ska jag som mamma ställa mig till detta??
  • Anonym (n)

    Men berätta hela sanningen för honom då. Varför ska han inte få veta hur illa läget är? Klart han blir förbannad om han tror att det är rätt så bra men hon "inte vill" komma. Bättre i så fall snarare överdriva (om det behövs) så att han verkligen förstår att hon mår jättedåligt.

    jag har en son i samma sits som din dotter. Mår jättedåligt och vi hoppas han ska få medicin när vi träffar läkare i veckan. Annars vet jag inte vad man ska göra. Men de måste ju pappan kunna förstå också, annars får ni be BUP nästa gång ni är där, skriva ett brev och skicka till pappan att de inte tycker det är tillrådligt att hon kommer just nu

  • Anonym (mamma)

    Tack för era svar, det är ju såklart så jag känner men så vet jag ju hur pappan kommer att bete sig och skälla ut mig och hota med allt möjligt. Han utövade fysisk och psykisk misshandel emot mig när vi var tillsammans för många år sedan men tar alla chanser till att tvåla till mig när han får tillfälle.

    Det är nog därför som jag är rädd för att överhuvudtaget berätta att hon än en gång inte kommer.

  • Anonym (:()

    Jag tycker att du ska säga som det är! Vad läkaren har sagt och allt sånt. Du ska absolut inte gå emot vad dom sagt och du ska inte gå emot dig själv eller dottern i såna här situationer heller!

    Om han inte kan ta de så får det stå för honom! Hur han reagerar är hans sak. Skulle det vara så att han börjar trakassera dig så är det polis som gäller...

    Orkar du inte med telefonterror som kan du om du har en iPhone eller android blockera nr tills han lugnat ner dig. Slipper du se sms eller höra när han ringer. Så gör jag med min äldsta dotters far!

    Det är inte rätt att du ska behöva ta skit från någon när det inte är befogat!

    Vet du varför hon mår dåligt? Varför hon vill/ville ta sitt liv?

    Så ung och mår då dåligt! Skär i hjärtat att läsa. Förstår att du/ni har det minst sagt jobbigt :(

  • Anonym (mamma)

    Ja jag vet till ganska stor del vad som har hänt, det är många bitar som blandats ihop till ett stort trauma, mestadels egetbefogade saker.

    Hon känner sig förföljd, hör röster osv. Hon har flera gånger sagt att om det inte försvinner så vill hon inte leva.

    Nu har hon fått en medicin som trubbar av det värsta så hon verkar må mycket bättre än från början då hon var totalt okontaktbar och pratade inte på en månads tid. Jag vill inte riskera att det låser sig helt för henne igen. Om vi inte får bukt med det riskerar hon att bli schizofren för all framtid.

    Usch, det här är så hemskt och så vet jag att jag kommer att bli utskälld och förnedrad på alla tänkbara sätt när pappan får veta. Vi kan inte ens prata med varandra utan all kommunikation sker via sms. Jag vet inte ens hur jag ska skriva det till honom? Jag känner mig så fruktansvärt bräcklig.

  • Anonym (o)

    Ställer du in umgänge så kan du förlora vårdnaden om pappan stämmer dig. Du har skyldighet att berätta för pappan om saker som påverkar hans umgänge. Dvs hennes psykiska mående har du ingen rätt att dölja.

  • Anonym (mamma)

    Han känner ju till att hon mår dåligt och att hon träffar läkare osv.

    Om jag ställer in med inrådan av läkare så kan jag väl inte förlora någon vårdnad, han vill ju inte ens ha det ansvaret. Vad är jag för en vårdnadshavare om jag går emot läkarna när hon mått/mår så dåligt???

  • Anonym (o)
    Anonym (mamma) skrev 2014-12-17 11:16:35 följande:

    Han känner ju till att hon mår dåligt och att hon träffar läkare osv.

    Om jag ställer in med inrådan av läkare så kan jag väl inte förlora någon vårdnad, han vill ju inte ens ha det ansvaret. Vad är jag för en vårdnadshavare om jag går emot läkarna när hon mått/mår så dåligt???


    Se till att få ett intyg från läkaren där läkaren skriver att hen avråder från umgänge under julen. Utan det så är det bara dina ord... De kommer du inte långt med.
  • micromat

    Jag skulle inte tveka utan låta dottern stanna hemma.. Är pappan en sån stor nöt så han inte förstår att det är för barnets bästa, ja då är det ju så.. Då spelar det ingen roll om du förklarar tusen gånger han lär ändå inte förstå..

    Ringde själv min sons pappa igår och talade om att sonen inte ville åka till honom i jul.. Han blev jävligt sur men det får han ta..

  • Brumma
    Anonym (o) skrev 2014-12-17 11:09:20 följande:

    Ställer du in umgänge så kan du förlora vårdnaden om pappan stämmer dig. Du har skyldighet att berätta för pappan om saker som påverkar hans umgänge. Dvs hennes psykiska mående har du ingen rätt att dölja.


    Med tanke på att både BUP och läkare rekommenderar inställt umgänge så har jag mkt svårt att se att hon skulle förlora vårdnaden. Man är som vårdnadshavare skyldig att se till sitt barns bästa och agera därefter. Vilket är precis vad mamman gör. Inte heller måste hon berätta exakt allt om dortens mående eftersom pappan faktiskt inte har ngn juridisk rätt att veta. Dock måste hon informera om saker som påverkar u.gömmer precis som du säger, men det behöver inte innebära att lämna ut dottern helt.

    TS - tycker du skall försöka förklara för pappan - skriftligt - så detaljerat som möjligt utan att det känns som om du uts ämnar dottern och pratar "bakom hennes rygg". Erbjud gärna honom att följa med dig - utan dottern - och prata med BUP. Det viktiga här är dotterns mående, inget annat.

    Bor han långt bort? Ett alternativ till att vara hos pappan åra dagar är ju att vara där EN dag.

    Kan du kanske tänka dig att köra henne till pappan och hitta på ngt i närheten under dagen (finns inget att göra så se en film, läs en bok osv) och hämta henne på kvällen. Kanske hon skulle kunna tänka sig det?

    Anledningen till att jag tycker du skall förklara skriftligt är för att då har du "bevis" på att du förklarat varför samt erbjudit att han får träffa BUP för att få insikt i dotterns mående samt erbjudit ett alternativ till julen..

    Jag hoppas er dotter kommer igenom detta och mår bättre snart. Kram.
Svar på tråden Hur ska jag som mamma ställa mig till detta??