• Sheganein

    Vilken personlighetstyp är Du?

    Har du gjort ett personlighetstest (MBTI) Vad fick du för resultat och tycker du att det stämmer och varför? Tycker du att ett sådant test är tillförlitligt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-17 22:53
    Ni får även gärna tala om vad ni arbetar med och om ni är nöjda med era sysslor eller om ni önskar någon annan sysselsättning inom ert yrke eller önskar byta helt?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-18 07:57
    Hur hög tillförlitlighet anser ni att ett IQ test har?

  • Svar på tråden Vilken personlighetstyp är Du?
  • Anonym (INFP)

    Enligt test är jag INFP, stämmer ganska bra på min personlighet. Tydligen är det en relativt ovanlig personlighetstyp. Men sedan vet jag inte hur pass exakt såna här tester fungerar. Vad är du?

  • Sheganein

    Enligt vad jag har läst så är det en ovanlig typ. Upplevde du något som stämde bättre in och något som du inte alls kände igen dig i?

    Har din syn på din omgivning och din interaktion med andra ändrats iom resultatet?

    Jag bedömdes vara INTJ. Har gjort testet hos psykolog (för skojs skull dock) sedan har jag gjort olika tester på nätet i olika perioder för att styrka validiteten dels i resultatet och även i testerna. Jupp, INTJ var det alla gånger även om jag kan känna igen mig i beskrivningen hos INTP också men jag tillhör, om man ska gå på procenten, INTJ.

  • Sheganein

    Om ni lever i ett förhållande idag, vad har er partner för personlighetstyp? Hur upplever ni att relationer över lag fungerar?

  • Anonym (INFP)
    Sheganein skrev 2014-12-17 11:24:45 följande:

    Enligt vad jag har läst så är det en ovanlig typ. Upplevde du något som stämde bättre in och något som du inte alls kände igen dig i?

    Har din syn på din omgivning och din interaktion med andra ändrats iom resultatet?

    Jag bedömdes vara INTJ. Har gjort testet hos psykolog (för skojs skull dock) sedan har jag gjort olika tester på nätet i olika perioder för att styrka validiteten dels i resultatet och även i testerna. Jupp, INTJ var det alla gånger även om jag kan känna igen mig i beskrivningen hos INTP också men jag tillhör, om man ska gå på procenten, INTJ.


    Nästan allt stämmer nog. Idealist som vill förbättra världen, styrs av sitt inre liv mer än yttre, ganska oorganiserad och ibland omedveten om dagliga materiella detaljer (även om jag bättrar mig), känslosam, intuitiv, gillar inte att jobba i grupp något särskilt, gillar inte att tävla (just därför gillar jag inte att jobba i grupp), gillar inte hierarkiska ställningar (vare sig under eller över), bra på att skriva och att uttrycka mig. Sedan behöver jag hela tiden nya utmaningar och att upptäcka nya saker hela tiden (som resor, nya ställen, nya restauranger, nya idéer och tankesätt), annars blir jag uttråkad till döds, vet inte om det är typiskt INFP eller inte.

    Min interaktion med andra har inte ändrats något av att se testresultatet, möjligtvis min syn på omgivningen lite grann i det att jag numera kan tänka om vissa andra: "de kanske faktiskt på riktigt gillar att flänga runt och tävla med andra om status och för mig löjliga och ytliga saker, de låtsas faktiskt inte bara för syns skull" :) Låter det nedlåtande? Det är inte menat så i alla fall.
    Sheganein skrev 2014-12-17 11:52:37 följande:

    Om ni lever i ett förhållande idag, vad har er partner för personlighetstyp? Hur upplever ni att relationer över lag fungerar?


    Min man har inte gjort ett riktigt test hos någon professionell men vi gjorde en gång ett test på Internet för skojs skull och han är min raka motsats: ESTJ. Det funkar perfekt, vi komplementerar varandra!
  • eslah

    Vi gjorde det där på jobbet för ett tag sedan, var tydligen ENFP.

  • eslah

    Läste på om den typen och ska man gå på det där så verkar jag ju vara schizofren, fortsätter tro på horoskop istället.

  • Sheganein
    Anonym (INFP) skrev 2014-12-17 13:00:16 följande:

    Nästan allt stämmer nog. Idealist som vill förbättra världen, styrs av sitt inre liv mer än yttre, ganska oorganiserad och ibland omedveten om dagliga materiella detaljer (även om jag bättrar mig), känslosam, intuitiv, gillar inte att jobba i grupp något särskilt, gillar inte att tävla (just därför gillar jag inte att jobba i grupp), gillar inte hierarkiska ställningar (vare sig under eller över), bra på att skriva och att uttrycka mig. Sedan behöver jag hela tiden nya utmaningar och att upptäcka nya saker hela tiden (som resor, nya ställen, nya restauranger, nya idéer och tankesätt), annars blir jag uttråkad till döds, vet inte om det är typiskt INFP eller inte.

    Min interaktion med andra har inte ändrats något av att se testresultatet, möjligtvis min syn på omgivningen lite grann i det att jag numera kan tänka om vissa andra: "de kanske faktiskt på riktigt gillar att flänga runt och tävla med andra om status och för mig löjliga och ytliga saker, de låtsas faktiskt inte bara för syns skull" :) Låter det nedlåtande?

    Det är inte menat så i alla fall.

    Nedlåtande tycker jag inte alls, det är ju din åsikt som iallafall jag tycker visar på en förståelse snarare än något fördömande. Jag kan väl erkänna att mina uttalanden inte alltid är så rumsrena :)

    Min man har inte gjort ett riktigt test hos någon professionell men vi gjorde en gång ett test på Internet för skojs skull och han är min raka motsats: ESTJ. Det funkar perfekt, vi komplementerar varandra!


    Min man är också min raka motsats och jag upplever att vi passar ihop som två pusselbitar.

    Att göra dessa tester var för mig en stor aha-upplevelse följt av - jaså kan det vara därför? Jag har aldrig upplevt den där medhörigheten med andra och känt att det är något hos mig som inte stämmer. Jag upplevde inte världen på samma sätt som andra verkade göra och det har fått mig att undra och iom testen så upplever jag en ökad förståelse för andra och även mig själv.
  • Sheganein

    Nu hamnade visst en del av min kommentar i ditt citat. Det var inte riktigt tanken, hoppas det går att uppfatta ändå.

Svar på tråden Vilken personlighetstyp är Du?