• Flansen

    gravid v 22 kan jag åka till new york?

    Hej,

    Jag är gravid och jag och min sambo har en resa till new york bokad i mars. Kommer då att vara i v 22-23 ungefär. Min fråga är - ska vi åka eller avboka?? Vad hade ni gjort? Nån som varit utomlands under graviditeten?

    Jag vill verkligen åka men är rädd att nåt ska hända. Kan nervositet inför flygningen påverka barnet på nåt sätt? Kanske är jättedumma frågor men jag nojar verkligen sönder över om vi ska åka eller inte.. :(

  • Svar på tråden gravid v 22 kan jag åka till new york?
  • Långbenopluto

    Jag hade avbokat.

    Skulle du åka ändå så ska du kolla att du är ordentligt försäkrad ifall du skulle få några problem.... skulle barnet komma tidigare och behöva kuvösvård är det väldigt dyrt.....

  • Flansen
    Tines skrev 2014-12-17 20:43:42 följande:

    Jag hade avbokat.

    Skulle du åka ändå så ska du kolla att du är ordentligt försäkrad ifall du skulle få några problem.... skulle barnet komma tidigare och behöva kuvösvård är det väldigt dyrt.....


    Jo det är precis sånt jag tänker på.. :(
  • Jamtlandstaus

    Jag hade åkt! Kommer förmodligen själv åka till USA i samma tid i graviditeten o ser inga faror. Bra att ha med sig sjukförsäkringsbevis men jag tror inte det är panik heller om man glömmer. Det är ett civiliserat land o det finns gott om konsulat o ambassader som kan hjälpa en om man behöver.

    Kuvösvård undrar jag ens om det är möjligt i v22-23, här i Sverige räknas det väl som ett barn först efter 23 fullgångna veckor, innan dess är det missfall om födsel sätter igång.

    Åker du med SAS är flygresan inga problem att genomföra i det stadiet i graviditeten men kolla vilka regler som gäller om du åker med ex amerikanskt bolag.

    Men du bestämmer om du orkar!

  • Flansen
    Jamtlandstaus skrev 2014-12-17 21:02:26 följande:

    Jag hade åkt! smile1.gif Kommer förmodligen själv åka till USA i samma tid i graviditeten o ser inga faror. Bra att ha med sig sjukförsäkringsbevis men jag tror inte det är panik heller om man glömmer. Det är ett civiliserat land o det finns gott om konsulat o ambassader som kan hjälpa en om man behöver.

    Kuvösvård undrar jag ens om det är möjligt i v22-23, här i Sverige räknas det väl som ett barn först efter 23 fullgångna veckor, innan dess är det missfall om födsel sätter igång.

    Åker du med SAS är flygresan inga problem att genomföra i det stadiet i graviditeten men kolla vilka regler som gäller om du åker med ex amerikanskt bolag.

    Men du bestämmer om du orkar!


    Åh ska du? Då känns det ju genast lite bättre. :) det är ok med flygbolaget jag åker med så det är inga problem iaf.

    Men är du inte alls orolig över komplikationer? Jag vill verkligen åka eftersom det inte lär bli några fler stadsresor på ett tag efter det!! Speciellt inte på tu man hand med mannen..
  • Jamtlandstaus

    Mest orolig över hur vi ska lyckas roa 2,5 åringen i 8h

    Vad tänker du på för komplikationer? USA ligger långt före oss i sjukvårdskompetens o dom kommer ge dig den bästa tänkbara vård om något händer för de vet att Sverige betalar.

    Själv har jag förutom graviditeten en stor vätskefylld cysta på ena äggstocken som jag fått höra att den kan brista o att det gör djävulskt ont men jag frågade speciellt pga resan o överläkaren sa att det är mycket ovanligt att de brister, hon hade aldrig varit med om det. Så då tänker jag låta bli att oroa mig för det!

    Om du inte har så skaffa ett par stödstrumpor med hårdaste stödet.

  • En PantherTant

    Har du en normal graviditet så tveka inte utan åk! Men skaffa en gravidförsäkring som gäller på resan! Sjukvård i USA är dyrt (vår bebis fick öroninflammation och redan det blev svindyrt trots att det inte är någon avancerad behandling)

    Var själv 3 veckor i USA i oktober förra året, sonen föddes sen i januari så vilka veckor det var minns jag nu inte längre exakt. Men kändes nu inte som någon stor risk, hade försäkringen i skick osv

    Till flyget löns ha ett intyg från läkare att graviditeten är normal, och vilken vecka du är i. Behövs vanligen inte, men du kan vägras flyga om du inte kan visa upp intyget ifall det efterfrågas.

    Sen rekommenderar jag stödstrumpor / flygsockor samt att dricka vatten under flygningen. Men tar ju inte så länge flyga till NY så tycker inte det annars är så mycket att oros sig för.

    Vi åker varje höst till USA några veckor, i höst kommer jag förhoppningsvis igen vara gravid, USA är ju inte precis något ociviliserat land så tycker nu inte det är något att tveka över. Res och njut! Och packa så lite som möjligt så du har rum ta hem alla shoppingfynden! Finns mycket fint tex RL till förmånliga priser åt bebisar där

  • Dixie

    Jag var i NY när jag var i v 24, det gick jättebra! Flygresa och att sitta stilla var lite jobbigt, men annars var det inga problem!

  • lawendel

    Klart du ska åka! Efter v 28 får man inte har jag för mig men i 22-23 är det ju ingen fara och inget kan hända bebisen för att du flyger! Var själv i ny i v 19, inga problem alls! Ta på dig stödstrumpor på flyget bara och gå upp och rör dig med jämna mellanrum

  • Nenne79

    Jag säger också, åk! Var själv på semester i Curaçao och Aruba för en månad sen, då var jag i v 20-22. Stödstrumpor på flyget och gick upp och gick rätt ofta. Hade inga problem alls. Hittade dock ingen gravidförsäkring (eller vanlig försäkring) som funkade för själva barnet om det skulle hänt nåt, men för egen del har man ju vanlig sjukförsäkring etc. Ett barn som föds så tidigt är ju svårt att rädda oavsett, jag bestämde mig för att risken inte var större utomlands än hemma under dom veckorna. Min bm var superpositiv till att jag skulle åka och sa att det bara var att njuta. Vilket jag också gjorde! Så bara åk så länge allt fortskrider normalt. Är rätt avis också, NYC är ju bland det bästa som finns!

Svar på tråden gravid v 22 kan jag åka till new york?