• Ambulansliv

    Har hon rätt? Sjuksköterskekris

    En krönika av Elisabeth Höglund, publicerad i Aftonbladet 15 dec.

    Har hon rätt, eller fel?

    "Ett hot mot patienterna

     I veckan sa tio sjuksköterskor på Radiumhemmet i Solna upp sig på grund av Karolinskas neddragningar. Jag orkar inte längre beordra mina kollegor att jobba mera, sa en undersköterska, som tog konsekvensen av åtstramningarna och sa upp sig. Varför? Vad vinner sjuksköterskorna på att säga upp sig? Då blir ju personalbristen ännu större. Och vem drabbas? Inte sjuksköterskorna utan ­patienterna. Jag tycker att vårdpersonalen ­oftare sätter sina egna, ofta fackliga, intressen framför patienternas bästa. Kära sjuksköterskor, ni har i många år haft folkets stöd men agerar ni så här, är stödet snart slut."

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har hon rätt? Sjuksköterskekris
  • JTo

    Att vara sjuksköterska är ett yrkesval, utbildar man sig till det så är man väl uppenbarligen intresserad av att hjälpa och ta hand om människor men det betyder inte att de alltid ska måsta ställa upp oavsett villkoren, de är inga dagens Jeanne d'arc som villkorslöst jobbar utan ersättning pga ett kall från gud, de är arbetande, utbildade människor som måste ha rättvisa villkor för att vi andra ska kunna förvänta oss att dom ska göra sitt jobb!

  • Litet My

    Håller inte med. Att vara ssk innebär ju att man vill hjälpa andra människor men bara för det ska de inte behöva göra mer avkall på sig själva än andra yrkesgrupper. Att köra totalt slut på en ssk innebär också sämre vård. Tar man inte vara på de engagerade ssk som finns, kör slut på dem för en skitlön så får det tyvärr bli så att de står utan ssk om ingen vill lyssna. Ser inte att ansvaret ligger på ssk att de jobbar ihjäl sig för ingenting

  • Ambulansliv

    Funderar på de hur de som har röstat på alt resonerar.

  • Aniiee

    Vad tycker du själv, TS?


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 19:28:26 följande:

    Vad tycker du själv, TS?


    Ja, va tror du?
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 21:39:58 följande:
    Ja, va tror du?
    Eftersom jag går in i alla trådar helt utan förbehåll för vad andra tycker så har jag inte den blekaste aning om vad du tycker. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 22:15:58 följande:
    Eftersom jag går in i alla trådar helt utan förbehåll för vad andra tycker så har jag inte den blekaste aning om vad du tycker. 
    Ok, vad tycker du själv då?
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 22:47:15 följande:
    Ok, vad tycker du själv då?
    För tillfället tycker jag ingenting, då jag själv är för sjuk, har för ont och har alldeles på tok för mycket julstök att göra för att orka sätta mig in i artikeln. Den får vänta tills jag inte har cancer, vrickad fot och 37 gäster över jul. Sen kan jag sätta mig och läsa ordentligt.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 22:51:28 följande:
    För tillfället tycker jag ingenting, då jag själv är för sjuk, har för ont och har alldeles på tok för mycket julstök att göra för att orka sätta mig in i artikeln. Den får vänta tills jag inte har cancer, vrickad fot och 37 gäster över jul. Sen kan jag sätta mig och läsa ordentligt.
    Men du har tid att bry dig över vad jag tycker om en artikel du inte har tid att sätta dig in i, vad spelar det då för roll vad jag tycker? 
Svar på tråden Har hon rätt? Sjuksköterskekris