• Äldre 17 Dec 20:37
    1694 visningar
    7 svar
    7
    1694

    kan inte behålla maten.. några tips?

    Gick in i v11 (10+0) idag och både igår och idag så har jag inte kunnat behålla maten i mer än någon timme efter jag ätit. Lägger mig och vilar efter måltider och dricker mycket vatten, men lik förbaskat kommer det upp igen. Någon som har ett bra tips på vad man kan äta för att få i sig näring och kanske få behålla det mer än en timme? :)

  • Svar på tråden kan inte behålla maten.. några tips?
  • Äldre 17 Dec 20:47
    #1

    Mitt bästa tips är att äta det du är sugen på. Under min första graviditet var jag bara sugen på skinkstuvning, och så fort jag åt något annat, så kom det upp igen. Levde på skinkstuvning med olika tillbehör i 6 veckors tid ...

  • Äldre 17 Dec 20:54
    #2

    Jag är i vecka 16 och har inte kunnat behålla något jag ätit och nästan inget jag druckit på förmiddagen fram tills ganska nyligen. Jag har fått lergigan utskrivet som har hjälpt till viss del. Det enda som fungerade för mig var att inte äta när jag mådde illa, om jag åt eller drack kräktes jag bara mer. Men då kunde jag ju äta andra halvan av dygnet och få i mig näring och vätska. Andra tycker ju att det hjälper att småäta men det funkade inte när jag mådde illa . Får du inte i dig mat alls? FFinns det något som du kan äta som du kan behålla?

  • Äldre 17 Dec 21:01
    #3

    För mig hjälpte små tuggor av frysta saker, som bär och frukt. Även suga på isbitar istället för att dricka vatten. Hoppas att det vänder snart.

  • Äldre 17 Dec 21:33
    #4
    aleydis skrev 2014-12-17 20:54:29 följande:

    Jag är i vecka 16 och har inte kunnat behålla något jag ätit och nästan inget jag druckit på förmiddagen fram tills ganska nyligen. Jag har fått lergigan utskrivet som har hjälpt till viss del. Det enda som fungerade för mig var att inte äta när jag mådde illa, om jag åt eller drack kräktes jag bara mer. Men då kunde jag ju äta andra halvan av dygnet och få i mig näring och vätska. Andra tycker ju att det hjälper att småäta men det funkade inte när jag mådde illa . Får du inte i dig mat alls? FFinns det något som du kan äta som du kan behålla?


    Jag är hungrig när jag ska äta och äter det jag är sugen på, så jag får ju ner maten och så. Men sedan kommer illamåendet och kräkningarna kommer efter någon timme efter jag ätit klart. Än så länge har jag inte hittat något jag kan behålla.. Får nog ringa BM och kolla upp lergigan. Tack för tipset!
  • Äldre 17 Dec 22:03
    #5

    Lergigan funkar bra mot illamående för mig. Primperan gör att magsäcken töms fortare, vet inte hur gärna de skriver ut det till gravida, men det kanske skulle fungera för dig. Mitt illamående var inte alls som ditt, så svårt att komma med andra tips. Hoppas BM kan komma med bra förslag :)

  • Äldre 17 Dec 22:17
    #6

    Med sonen så brukade jag äta, sen spy å efter det var det lugnt å äta och få behålla maten. Nu med denna graviditet så hjälper kolsyrat. Tydligen har jag svårt med luften jag sväljer med maten så kräks upp om jag inte kan hjälpa av det. Sen så finns de vissa maträtter som är jobbiga att spy upp så de har jag extra svårt för. Ett exempel är ris (fastnar i näsan) och juice e inte heller kul (bränner illa). Men mitt tips är att pröva dig fram å se om du hittar något speciellt :)

  • Äldre 19 Dec 09:36
    #7

    jag väntar mitt 3dje barn och mår illa som bara den kräks till ock från. har mått illa med alla mina. första fick jag bli inlagd med dropp då jag spydde upp allt jag vakna och sprang till toan för att kräkas direkt på morgonen.
    andra gick det bättre men spydde en del.
    nu mår jag mer illa men kräks mins 1-2 gånger per dag. fast det känns som om jag måste kräkas nästan hela tiden. jag mår ännu sämre av stress (som jag i vanliga fall klarar bra) gravid illa mående kan ha samband ed lågt blod socker och då kan det va därför det kommer någon timme efter du ätit. jag måste äta minst en gång i timmen för att inte kräkas :/ skit jobbigt när man inte är sugen på något.
    ja va till läkaren och vart sjukskriven i en vecka medans jag prövar Lerigan comp det hjälper lite men man blir tok trött och jag måste nog ta full dos (4 tabletter om dan) jag mår sämst på eftermiddagen förmodligen för att jag har svårt att ta en tupplur underdagen. jag hade också väldigt lågt blodtryck som kan bidra till extra trötthet. jobbigt att inte ha ork till någon ting nu när det är jul. 
    hoppas vi alla mår bättre snart :)

Svar på tråden kan inte behålla maten.. några tips?