• BarajagMaria

    Två stegs abort v15, till er som är oroliga inför en abort.

    Till alla er som ska gå igenom en lite senare abort, genomgick själv en abort i v 15 igår pga kromosomavvikelser. Det är en stor sorg att behöva ta det svåra beslut att lämna sitt lilla hjärta , tänkte på vårt barns bästa och försökte in i det sista att minst tänka på mig och oss själva då jag och vi båda sist av allt inte ville släppa taget.


    Gick igenom dem två värsta veckorna i mitt och min sambos liv. Från att få besked ifrån kubtest till moderkaksprov en väntan som kändes som en hel evighet. Man var som i en dvala av sorg , hopp och förtvivlan. Började att läsa en del här på familjeliv. Att läsa gjorde att jag fick känna att jag inte var ensam, men också med rädsla.


    När dagen kom då allt var ett faktum, det beslut som vi minst av allt ville skulle besannas var att vårt lilla hjärta är sjuk.  Då jag varit med om en svår förlossning med min dotter så var det redan inplanerat ett kejsarsnitt.  Men nu skulle jag behöva föda fram vårt barn i en två stegs abort,  kom paniken. Hur skulle detta gå , funderade mycket på varför just vi, varför just jag. Började läsa här en del igen fick läsa skräckhistorier till de bättre, läste om smärta som var obeskrivlig. Man ska kanske inte läsa allt men på något sätt ville man veta hur det gått för andra vad man har att vänta sig.


    Igår genom gick vi vår två stegs abort. Så till alla er lika oroliga som läser för att kanske hitta svar som jag . Vill jag här delge min upplevelse för att försöka att lugna er som kommer i samma svåra situation som mig att behöva att gå igenom en abort eller en två stegs abort.


    Två dagar innan fick jag en tablett, väntade två dagar. Igår blev jag inlagd på morgonen, fick ett fint eget rum.Först ett lugnande samtal med sköterskan, fick 4 st cytotec som jag satte in vaginalt, fick även smärtlindring och lugnande. Sedan låg jag och vilade i sängen nästan somnade min kära sambo satt vid sidan om, kände ingenting. Trodde hela tiden att nu skulle smärtona komma, men inget. Gick ner till cafeterian tog en liten fika runt kl 11, var lite trött av medicinerna. Efteråt la jag mig i sängen vilade kände inget, fick ytterligare 2st cytotec, smärtlindring och lugnande man kunde få så mycket smärtstillande som man ville och behövde. Klockan blev ett och då började jag känna små lätta mensvärkar kände att det började att dra ihop sig lite men ingen smärta nu heller. Vid två ringde jag till sköterskan för bara en liten koll hon kände lite och då kom vattnet, sa lugnt och stilla nu kan du prova gå till toaletten och försöka att trycka lite, trodde då allt att nu kommer smärtan så bad om morfin fick två. Gick in på toaletten satt fem minuter tryckte lite lätt och då bara kom det på en gång. Ingen smärta alls som jag så befarat heller inga krystningar över huvudtaget. Men efteråt blev jag alldeles yr av morfinet, sprang till sängen. Och kräktes, så till er som väljer morfin var förstiktiga. Jag hade inte behövt morfinet, sedan tog sköterskan försiktigt ut moderkakan ingen smärta alls.


    Efteråt tog jag en varm dusch, var tvungna att stanna kvar en timme men redan efter 45 min kände vi oss redo att åka. Begärde om ett foto på vårt lilla barn då känslomässigt vi inte kunde se barnet efteråt. När vi kommit hem öppnade jag kuvertet och fick se vårt lilla änglabarn, så fin så välskapt men så sjukt, i allt svåra gjorde vi det bästa för vårt barn hon eller han kommer för alltid att finnas i våran hjärtan . Våra ljus är tända och sorgen är svår att mista ett barn. När även ljusen är släckta så finns det ändå alltid ett litet ljus tänt runtom i världen som lyser för våra barn.


    Jag hoppas att med vår och min upplevelse inför en två stegs abort kan hjälpa fler som går igenom en liknande svår situation som vi gjort, och att en abort inte alls behöver göra ont. Har ni några frågor så finns jag här.


    Stor kram till er alla Hjärta
  • Svar på tråden Två stegs abort v15, till er som är oroliga inför en abort.
  • Oktoberbarn

    Beklagar verkligen men måste också få säga tusen tack för detta inlägg!!

    Så starkt av dig att dela med dig av och har gjort mig lite lugnare.

    Väntar just nu bara på mkp då jag är bärare på en kromosomavvikelse. Är alltså 50/50 så man kan ju hoppas att jag inte behöver gå igenom samma upplevelse som du!

  • BarajagMaria

    Hej,

    Tack, så skönt att jag fått nå fram med min upplevelse, vill verkligen hjälpa så mycket jag kan. Ledsen över att du får gå igenom liknande historia som mig, för oss var det också 50/50. Fick göra ett mkp direkt dagen efter kub, gick även då in här på familjeliv och läste historier som var värre och bättre än den andra. Men återigen gjorde det inte alls ont, spände lite när nålen fördes in men inget obehag alls. Känslomässigt var man kras, det var det svåraste.
    Det tar exakt 5 dagar innan man får reda på resultatet, nu vet jag inte hur snabbt det kan gå i er kommun, ledsen att behöva säga att det var en jobbig väntan som kändes oändlig man vill bara veta.
    Vet verkligen vad du ni nu går igenom och hoppas att jag kan finnas här som ett litet stöd och hopp i allt.
    Berätta gärna hur det går, och fråga om allt du vill.

    Kram Maria

  • Lucing

    Söta du! Så ledsen att läsa vad du varit med om! Det är en svår och intesiv period med mycket känslor och många tårar. Jag beklagar verkligen! Kunde varit jag själv som skrivit dina rader! Ack, jag vet! Och önskar så att fler "hittade" sådant här när man är i situationen och desperat letar information! ??

    Genomgick själv en tvåstegsabort i vecka 15 i december 2011. Också pga av kromosomavikelser. Kubtest visade 1:2. Vår värld vändes upp och ner. Ivf behandlingsr och många missfall i bagaget. Denna gången hade vi lyckats spontant. Men ack, ???? Moderkaksprov togs direkt efter (var ren tur, jag bröt ihop fullständigt, läkaren kände igen mig). Men väntan, ja ack, den jäkla väntan på svaret, den var vidrig, värst och mycket plågsam. När beskedet väl kom, var jag så avtrubbad. Minns knappt någonting!

    Förfarandet var detsamma som för dig! Ingen smärta, inga värkar. Lugnt och stilla. Jag var helt lugn av smärtstillande och annat. Man får så mycket man bara vill! För mig tog det knappa 3-4 timmar. Jag ville dock ej gå på toa, stannade kvar i sängen. Allt skedde där. Personalen var fantastisk! Efteråt kände jag en enorm lättnad! Jag kunde andas igen....sakta sakta....En enorm ledsamhet och sorg! Men ack, denna lättnad! Det var äntligrn över!

    Och jag vill också så gärna poängtera för er alla som läser detta och är oroliga, att man inte ska läsa och lyssna på alla skräckhistorier. Man blir bara uppstressad och får en felaktig bild av vad som skall ske. Psykiskt är det självklart smärtsamt, men fysiskt upplevde jag knappt ingenting alls. Som menvärk om jag ska försöka beskriva det hela. Läste innan det skulle kännas som värkarna inför en förlossning. Jag har fött en dotter, jag vet hur de värkarna kämns! Att läsa att detta skulle vara samma nu fick mig att rysa, vara orolig och nästan kräka av nervositet. Så var ju inte fallet. Långt långt långt därifrån! Ack, om jag bara låtit bli att läsa och googla innan! Hade en sån förvrängd och hemsk syn av det hela!

    Så söta alla ni, som kommit över denna tråd, läser Ts och mina rader, ta det till er och känn lite lugn mitt i allt det svåra! Det behöver inte göra ont!! Önskar så innerligt ingen hade behövt vara orolig över något sådant här, att er väntan och oro inte fanns ?? Jag hoppas så innerligt ni får positiv besked och slipper genomgå detta! Men om ni nu har det framför er, läs då detta och ta det till er!

    Många kramar till er alla! ??

  • Mysen

    Tack för dina lugnand ord TS. Förra veckan fick vi reda på att vårt barn har Trisomi 18. Har idag varit inne och tagit den första tabletten och på onsdag blir jag inlagd. Sorgen är så tung just nu..

  • BarajagMaria

    Jag hoppas så att allt har gått bra, och att din er upplevelse blev lika lindrig som för mig, i allt det orättvisa och hemska. Tänker på dig och er, varm kram ifrån mig ??

  • BarajagMaria

    [quote=75165965][quote-nick]BarajagMaria skrev 2015-04-16 00:07:33 följande:[/quote-nick]Jag hoppas så att allt har gått bra, och att din er upplevelse blev lika lindrig som för mig, i allt det orättvisa och hemska. Tänker på dig och er, varm kram ifrån mig.

  • Mysen

    Tack för ditt stöd! Vi kom hem för några timmar sedan. Vår lilla Alma kom ut i morse. Så liten men så fin. Själva avbrytandet drog ut en del på tiden och tog ganska lång tid innan det kom igång. Men allt gick lugnt och stilla och jag fick så mycket smärtstillande jag ville. Jag var rädd hur jag skulle reagera när hon kom ut men det kändes bra att se henne.

    Hur mådde du efteråt och hur mår du idag? Har du upplevt många bakslag och sorgen kommit tillbaka?

  • Engle84

    Glad mitt i sorgen och ångesten att jag hittade denna tråd. I morgon ska vi få första tabletten och på onsdag sker själva utdrivningen. Jag är livrädd för både den psykiska och fysiska delen av det. Psykiskt känns det tuffast att ta tabletten imorn, det är ju då man bestämmer över liv och död - något jag aldrig någonsin vill behöva göra! Men vårt barn är sjukt. Vet att vi gör rätt men det känns ändå fruktansvärt. Detta barn var så efterlängtat...

    Hoppas ni har kunnat gå vidare! Många kramar

  • Anonym (Livet är orättvist)

    Tack TS för det du delat med dig av. Har knappt läst nått på nätet för att jag bara varit rädd för att hitta värsta skräckhistorierna som man inte vill läsa, fastän man vill veta något. Igår tog jag min tablett och imorgon ska jag in.. Det har varit alldeles för lång väntan med alla testresultat och saker som sjukvården gjort fel därav dragit ut mer på tiden så jag är nästan i v. 20, hemskt:( Ibland känns det som att man inte får vara ledsen för att man valt att avbryta pga. kromosomavvikelse. Men sorgen jag känner är så tung, varför vi osv.

    Tack igen för att du skrivit ner din berättelse på ett sådant sätt som ger mig ett lugn inför morgondagen.

Svar på tråden Två stegs abort v15, till er som är oroliga inför en abort.