• Anonym (snurrig)

    Det här med att gifta sig. ..

    Har varit tillsammans med min sambo i snart 6 år. Vi har hus och bebis på 9 månader. Jag älskar verkligen denna killen och har inga problem att föreställa mig att leva resten av mitt liv med honom. Han säger att han känner likadant. Men så är det de här med att gifta sig. Jag har alltid tänkt att när man träffar nån som man älskar och tror att man vill leva resten av sitt liv med, som man dessutom delar hus och barn med så känns det naturligt att gifta sig. .. För mig betyder det något ( kanske är gammaldags eller hopplös romantiker. ..) att få stå där och lova att älska någon inför släkt och vänner. Problemet är bara att min sambo inte alls tror på äktenskap. Han förstår inte grejen och tycker inte det gör nån skillnad om vi är gifta. Jag har inte velat diskutera det mer men känner att det ligger och gnager i bakhuvudet. .. Men å andra sidan har jag världens bästa kille, underbart hem och fin liten son. Så hur viktigt är en ring på fingret egentligen? Betyder äktenskap nånting alls nu för tiden eller har min sambo rätt?

  • Svar på tråden Det här med att gifta sig. ..
  • Nyfiken gul

    rent juridiskt är det alltid bättre att vara gift, i synnerhet när man har barn tillsammans. 
    Både du och barnet är oskyddat om det händer din sambo något och det är i princip inga rättigheter ni kan åberopa om det går åt helsike antingen med separation eller att din sambo blir sjuk och dör.   

    så ur den synvinkeln kan det vara bra att gifta sig. 

    många killar är också av den åsikten att bröllop skrämmer dom och att det är själva giftas-grejen som inte gillas. Dom har ju sällan något emot att VARA gift, men att BLI gift är det dom oftast säger nej till.  Så där kanske man kan vara lite öppensinnad och våga kompromisser och galna upptåg.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Nina)

    Och vad tror han skulle förändras med en ring på fingret? Det är ett bättre skydd om någon av er skulle t.ex avlida. Vet en kvinna vars sambo dog knall fall av infarkt. Hon förlorade deras (hans) stora sommarhus på kusten som hon inrett och fixat i 10 år. Huset gick till syskonen och hon är helt förtvivlad.

    Älskar man varandra och har skaffat barn så bör man gifta sig. Man blir mer en riktig familj då.

  • Rofty

    Hej,
    Sånt är aldrig lätt. Men ni kanske kan mötas halvägs och förlova er. Det är ingen som säger att ni måste gifta er men du kanske mår bättre av att ni båda har en ring på ert finger. 

    Bara en tanke.

    Om han inte tror på det där med giftermål så kan det vara svårt att trycka på honom det särskilt om han inte är religiös, För det är nog så han känner det kan jag tro. Själv är jag gift med min bästa vän och vi väntar barn nummer 3, men det där med att vi är gifta gjorde bara att vi känner oss ännu närmare varandra, det är svårt att förklara, jag var lite emot det själv men när det väl hände så blev jag ganska irriterad på att vi vänta så länge. Vi är tillsammans 14 år och gifta sen 2009.

    Sorry att jag inte kanske direkt hjälper dig med ovan babbel.

    Mvh,
    Peter

  • Donum

    Juridiskt är det smartare att vara gift än sambo. Utöver det så beror det förstås på vad man lägger i det. Jag har några killkompisar som tycker att det är rätt meningslöst när de redan har barn ihop. Jag kan förstå den aspekten för att gifta sig är absolut ingenting jämfört med att ha barn tillsammans. Jag skulle nog själv tycka att det kändes lite fånigt att ställa till med bröllop när vi redan fått både ett och tre barn tillsammans. Men juridiskt skulle jag absolut gjort det ändå. Kanske juridiken kan vara ett argument?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist

    I ert fall, med endast gemensamma barn, så gör det skillnad, skyddet finns där oavkortat. Finns det särkullebarn, så är skyddet inte alls lika stort.

    Det som kan hända som kan vara bra att komma ihåg, om någon av er går bort och ni inte har skrivit något testamente eller är gifta så får barnet ärva halva huset.

    Du får förklara detta för honom. 

  • Anonym (förlovad)

    Jag är i samma sits som du. Vi flyttar snart till en större lägenhet, vår första gemensamma från start, och har en son på 1,5 år. Vi har varit tillsammans i 8,5 år och förlovade i 6,5 år. Jag älskar honom otroligt mycket och han mig. Vi vill leva med varandra resten av livet. För mig känns det som att något saknas men samtidigt vill jag ju hellre vara med honom och i sådana fall inte gifta mig än att inte vara med honom alls. Ett enkelt val! Det handlar inte om att jag vill gifta mig utan jag vill gifta mig med just honom. Men jag tänker inte tjata på honom, han vet hur jag känner. Bollen ligger hos honom...

  • Anonym (snurrig)

    Jo fast det låter så tråkigt. .. kan vi inte gifta oss för det vore lättast juridiskt???? för mig betyder äktenskap så mkt mer än så men det känns hopplöst att förklara det för sambon. Han är så totalt oförstående över hela grejen. Kan kanske vara så att han helt enkelt är rädd... Hans föräldrar är skilda, hans mamma är omgift två ggr och han hade inte någon riktig familjesammanhållning som barn.

  • Anonym (01)
    Anonym (snurrig) skrev 2014-12-17 22:32:17 följande:

    Jo fast det låter så tråkigt. .. kan vi inte gifta oss för det vore lättast juridiskt???? för mig betyder äktenskap så mkt mer än så men det känns hopplöst att förklara det för sambon. Han är så totalt oförstående över hela grejen. Kan kanske vara så att han helt enkelt är rädd... Hans föräldrar är skilda, hans mamma är omgift två ggr och han hade inte någon riktig familjesammanhållning som barn.


    Mycket bra argument att ta upp hans uppväxt och prata om det just för att han inte kände någon familjesammanhållning, så vill ju ni två givetvis att ert barn ska känna sammanhållningen i ert lilla nya familj och hur mysigt et skulle vara att gifta sig.

    Ta upp fördelar med att var gift och hur mysigt det är.

    Sen kan du ju säga till han att fundera på det.

    Rätt som det är kanske han kommer en dag med ringen Flört
Svar på tråden Det här med att gifta sig. ..