• JillyJ

    Vi ska skiljas, hur gör vi bäst för barnen?

    Jag och min man har sedan 10 års förhållande och 7 års äktenskap lugnt och stillsamt beslutat oss för att separera.
    Vi är bästa kompisar och rörande överens om att göra det absolut bästa för barnen som är 2 och 5 år. Han behåller huset och jag flyttar in till ett radhus några mil härifrån nära mitt jobb (det finns helt enkelt inga "singelboenden" på "hemorten" alls), så barnen kommer gå kvar på sina förskolor och det är här de har sitt sociala nätverk med makens släkt bl.a.

    Vi har beslutat att inte ta upp det med barnen, främst femåringen, före jul och kommer fira precis som det var tänkt i lugn och ro. Jag och maken har som sagt ingen konflikt i det hela utan bara insett att vi växt ifrån varandra och nött på varandra alldeles för mycket. Vi har verkligen jobbat häcken av oss för att få det att funka, med familjerådgivning under flera års tid, resa iväg på tu man hand och jag har själv gått hos en kurator för att försöka ändra på mig men det går bara inte mer. Hursomhelst.

    Vi har kontaktat barn- och familjehälsan för att ta upp det här med det kommande växelvisa boendet och hur man löser det bäst utifrån barnens perspektiv. Och hur man på bästa sätt berättar för dem att vi fortfarande kommer vara en familj, mamma och pappa bor bara inte tillsammans. 5-åringen hade kanske klarat vv men yngsta kommer vara runt 2,5 när jag flyttar och det känns långt och att dela på syskonen ser vi inte som ett alternativ eftersom de är så väldigt tighta.

    Jag är mest nyfiken på hur ni föräldrar löst det i liknande situationer? Började ni med kortare intervaller för att sedan öka på?
    Är det bäst att de får vara mest hemma med pappa i huset där de känner sig trygga för att successivt känna sig bekväm i sitt nya radhus med mig?
    Jag kan tillägga att maken är den absolut bästa pappan ett barn kan ha och båda barnen har en jättebra relation till honom, och de är vana att vara för sig själv några kvällar i veckan pga mitt jobb.
    Det skulle även vara fint hur ni löste det runt själva flytten, var det dramatiskt för barnen att se ena föräldern packa?
    Kunde ni kanske t.o.m avdramatisera det hela och vara ärlig med barnen, att lugnt berätta att mamma ska ju flytta och göra i ordning vårt andra hem där ni kommer få nya rum, och att det här kommer bli bra det med. Eller är det bäst att helt enkelt smygpacka?

    1000 tack på förhand.

  • Svar på tråden Vi ska skiljas, hur gör vi bäst för barnen?
  • JillyJ

    Ingen? Vet ju att det finns en massa människor som gått igenom detta och skulle bli jätteglad för tips eller råd.

  • det var värst

    mina barn var inte så små som dina när vi skilde oss men de fick se den nya bostad (jag bodde kvar, pappan flyttade) och vara med och bestämma när han skulle måla om osv. Först bodde de kvar "hemma" och vi vuxna körde v.v i den lgh som sen skulle bli hans, tills skolterminen var slut och när sommarlovet började, fick barnen börja bo v.v. men då hade de varit där flera gånger och även testsovit nån helg, så det gick hur bra som helst.

    Jag har hört framför allt yngre barn som tycker det är som ett litet spännande äventyr, att få ett extra rum i den andra bostaden och eftersom ni inte bråkar utan är överens så smittar den stämningen av sig på era barn också

  • det var värst

    eftersom vi hade tillgång till den lgh rätt länge innan han flyttade på riktigt så tog han flytten i etapper, skaffade säng och det viktigaste först så att det gick att bo där, men sen blev det lite varje vecka och då var det inget konstigt för barnen heller. Så fort det var inskaffat sängar till dem där, så fick de fundera på vad de ville ha med sig till lgh och vad som skulle vara kvar hos mig. De är så stora så är det nåt de vill ha så tar de det bara, fram och tillbaka mellan boendena, det bryr vi oss inte om

  • dirpower

    Jag känner till ett betydligt mer vanställt äktenskap där man fortfarande inte gått ifrån varandra. Äktenskapet ska ju vara till döden. Med tanke på "Vi är bästa kompisar" så verkar det ju finnas utrymme för att få det att fungera. Det skulle nog barnen tycka var "det absolut bästa".


    Jag hoppas ni håller ihop ;)

  • JillyJ

    [quote=74661510][quote-nick]dirpower skrev 2015-01-11 00:09:12 följande:[/quote-nick]Jag känner till ett betydligt mer vanställt äktenskap där man fortfarande inte gått ifrån varandra. Äktenskapet ska ju vara till döden. Med tanke på "Vi är bästa kompisar" så verkar det ju finnas utrymme för att få det att fungera. Det skulle nog barnen tycka var "det absolut bästa".

    Jag hoppas ni håller ihop ;)[/

    Tanken är fin och tro mig, så har vi också tänkt - i några år för mycket. Detta är sista utvägen, det handlar om överlevnad, respekt för sitt liv och sina värderingar.

  • dirpower
    JillyJ skrev 2015-01-11 00:18:07 följande:

    [quote=74661510][quote-nick]dirpower skrev 2015-01-11 00:09:12 följande:[/quote-nick]Jag känner till ett betydligt mer vanställt äktenskap där man fortfarande inte gått ifrån varandra. Äktenskapet ska ju vara till döden. Med tanke på "Vi är bästa kompisar" så verkar det ju finnas utrymme för att få det att fungera. Det skulle nog barnen tycka var "det absolut bästa".

    Jag hoppas ni håller ihop ;)[/

    Tanken är fin och tro mig, så har vi också tänkt - i några år för mycket. Detta är sista utvägen, det handlar om överlevnad, respekt för sitt liv och sina värderingar.


    Kanske ni inte är så goda vänner ändå :P
  • JillyJ
    dirpower skrev 2015-01-11 00:46:44 följande:

    Kanske ni inte är så goda vänner ändå :P


    Trist att allt ska behöva vara så svart eller vitt här på FL ibland. Suck.

    Vad är alternativet tror du? Att två kompisar leker mamma-pappa-barn, trots att båda känner ångest över att livet är alldeles för kort? Att den ena ska fortsätta fantisera om andra under deras extremt sällsynta, forcerade samlag? Att den andra ska fortsätta gå till kurator för att försöka vrida sig själv "rätt" för att de vill ju så gärna att det ska funka, trots att man nästan gör våld på sig själv?

    Aaah, men du kände ju till betydligt sämre äktenskap så då ska nog fortsätta det här apatiska, rationella samarbetet ändå. Du verkar ju faktiskt veta bäst. TACK!
Svar på tråden Vi ska skiljas, hur gör vi bäst för barnen?