• Anonym (Maria­)
    Äldre 17 Dec 23:32
    2962 visningar
    24 svar
    24
    2962

    Vad är det för fel på min son?

    Har en son på 3 år som är väldigt sen i talet så på 2,5 årskontrollen skickade BVC en remiss till logoped. 
    Han träffade en logoped för ca 1 månad sedan och jag märkte att han var lite små fundersam men sa aldrig till mig. Till mig sa hon att vi ska koppla in talpedagog till förskolan och ett samtal till psykologen på vårdcentralen. 
    När vi förra veckan träffade psykologen så frågade hon mig vad jag ville få ut av träffen och då berättade hon att logopeden hade skrivit i journalen att han är sen både i talet och i att förstå saker och ting. 
    Idag hade hon ringt till förskolan och när jag hämtade sonen hade logopeden även sagt att en special pedagog skulle kopplas in.
    Om hon nu vill ta in både talpedagog och specialpedagog visst är hon fundersam på om sonen har någon diagnos då? :(

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min son?
  • Äldre 17 Dec 23:48
    #1

    Det är för det första INTE okej att dom tar en massa beslut utan att ens berätta för dig eller fråga dig. Låter som dom pratar ihop sig bakom ryggen på

    Dig och du har ingen aning vad som sker. Det är fortfarande DITT barn. Känns det fel säg stop.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 23:49
    #2

    Varför tror ni att logopeden inte säger något till mig men skriver i journalen hur hon tänker?

  • Äldre 17 Dec 23:52
    #3

    Min son var som din VÄLDIGT sen med talet. Han pratade ingenting i stort sett vid 3år. Jag ville själv göra en utredning men var själv säker på autism. Vilket visade sig vara rätt trott av mig. Han har autism utan utvecklingsstörning. Man KAN tro att han inland inte förstår saker men det är så att barn med autism tänker och fungerar lite annorlunda än "friska" barn. Jag ska inte spekulera i vad/om din som har någon diagnos. Men ta inte ut för mycket leende i förskott. Kan vara en sån "enkel" sak som autism. Min son har nu under sommaren som var och hösten börjar prata MASSOR. Han fyller 4 i mars. Så talet kan absolut komma igång. Men ta en sak i taget nu.

  • Äldre 17 Dec 23:54
    #4
    viseversa skrev 2014-12-17 23:52:37 följande:

    Min son var som din VÄLDIGT sen med talet. Han pratade ingenting i stort sett vid 3år. Jag ville själv göra en utredning men var själv säker på autism. Vilket visade sig vara rätt trott av mig. Han har autism utan utvecklingsstörning. Man KAN tro att han inland inte förstår saker men det är så att barn med autism tänker och fungerar lite annorlunda än "friska" barn. Jag ska inte spekulera i vad/om din som har någon diagnos. Men ta inte ut för mycket leende i förskott. Kan vara en sån "enkel" sak som autism. Min son har nu under sommaren som var och hösten börjar prata MASSOR. Han fyller 4 i mars. Så talet kan absolut komma igång. Men ta en sak i taget nu.


    Ta inte ut för mycket ELENDE i förväg ska det stå. Inte leende.
  • Anonym (....)
    Äldre 18 Dec 00:11
    #5

    Jag tror att dom misstänker en utvecklingsförsening, alt störning. Därav specialpedagogen.
    Logopeden kanske kände sig så pass osäker att han/hon ville ha en annan persons bedömning. Därfav anteckningen, men ville kanske inte oroa er om det nu visade sig att det inte uppfattades av psykologen?

    Tycker ni ska tacka ja till all hjälp. Är det inget så är det inte, och om det är det så är det bästa att få hjälp så tidigt som möjligt.

    Får jag ställa några övriga frågor?

    När kunde han sitta själv, krypa, gå osv?
    Hur är han i barngruppen på förskolan? Är han med i gruppen eller är han ensam i gruppen?
    Utåtagerande på något vis? Behöver inte vara att han slåss, men nyps, knuffas, rivs, sparkas etc.
    Hur hanterar han motgångar? T ex när ni säger nej. Eller när någon annan får något och inte han osv.

  • Anonym (....)
    Äldre 18 Dec 00:12
    #6

    Upplever ni att han har svårt att förstå?

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 00:27
    #7
    Anonym (....) skrev 2014-12-18 00:11:56 följande:

    Jag tror att dom misstänker en utvecklingsförsening, alt störning. Därav specialpedagogen.
    Logopeden kanske kände sig så pass osäker att han/hon ville ha en annan persons bedömning. Därfav anteckningen, men ville kanske inte oroa er om det nu visade sig att det inte uppfattades av psykologen?

    Tycker ni ska tacka ja till all hjälp. Är det inget så är det inte, och om det är det så är det bästa att få hjälp så tidigt som möjligt.

    Får jag ställa några övriga frågor?

    När kunde han sitta själv, krypa, gå osv?
    Hur är han i barngruppen på förskolan? Är han med i gruppen eller är han ensam i gruppen?
    Utåtagerande på något vis? Behöver inte vara att han slåss, men nyps, knuffas, rivs, sparkas etc.
    Hur hanterar han motgångar? T ex när ni säger nej. Eller när någon annan får något och inte han osv.


    Utecklingförsening är det typ samma sak som han är utvecklingsstörd tycker dom? Dum fråga kanske.

    Hmm va svårt kommer inte ihåg men han var väldigt sen och gå 1,5 år. 
    Han kan vara utåtagerande mot sin lillebror 8 månader men inte mot öss övriga i familjen storebror 12 år, storasyster 9 år och jag och sambon. När han blir ledsen kan han hålla det inombords får inte fram tårarna. Han kan bli väldigt arg och ledsen när han inte får som han vill..
  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 00:28
    #8
    Anonym (....) skrev 2014-12-18 00:12:29 följande:

    Upplever ni att han har svårt att förstå?


    Nä inte direkt, vissa saker han kanske inte riktigt förstår eller om de tär för han inte kan uttrycka sig i och med språket.
  • Anonym (....)
    Äldre 18 Dec 00:36
    #9
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-18 00:27:30 följande:
    Utecklingförsening är det typ samma sak som han är utvecklingsstörd tycker dom? Dum fråga kanske.

    Hmm va svårt kommer inte ihåg men han var väldigt sen och gå 1,5 år. 
    Han kan vara utåtagerande mot sin lillebror 8 månader men inte mot öss övriga i familjen storebror 12 år, storasyster 9 år och jag och sambon. När han blir ledsen kan han hålla det inombords får inte fram tårarna. Han kan bli väldigt arg och ledsen när han inte får som han vill..
    Nej det behöver inte alls vara samma sak. Det kan vara en försening, alltså att han kommer ikapp om 6 månader eller så. Men det behöver absolut inte vara något "farligt" med det.
    Men det är förmodligen detta dom vill kolla upp. Avgöra hur dom ska hjälpa honom och er på bästa sätt att komma ikapp, sitt språk, kanske motorik? Och kanske andra delar som dom snappar upp.
    Där kommer special pedagogen in i leken. En special pedagog är jättebra på att observera ett barn. Kolla hur er son är i gruppen, som individ och lära känna honom.
    Och sedan gå vidare därifrån. En specialpedagog jobbar för BARNET. Alltså för barnets bästa, att se till att personalen har rätt verktyg för att lära er son, och jobba med er son på bästa sätt.
    Hur ni som föräldrar kan hjälpa er son på bästa sätt. Kanske anser specialpedagogen att detta är en helt normalstörd liten kille som bara är sen i talet och inget mer med det.

    Tycker inte du ska måla fan på väggen, utan se det som möjligheter att hjälpa er son. :) Det kanske vänder om 1 vecka, ingen som vet. :)
  • Anonym (....)
    Äldre 18 Dec 00:37
    #10
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-18 00:28:09 följande:
    Nä inte direkt, vissa saker han kanske inte riktigt förstår eller om de tär för han inte kan uttrycka sig i och med språket.
    Om ni läser en saga, är han med på vad den handlar om? Även om han inte kan utrycka sig i språk så kan man se på barnet om dm är med. Nyfikenhet, göra liknande saker själv mm.

    Finns det något förutom talet som ni tänkt på i jämförelse med de äldre syskonen?
Svar på tråden Vad är det för fel på min son?