• deam

    ersättning efter ärrskada

    hejsan, 

    jag blev hundbiten vid ögat 2013 feb , och nu om 2 månader får jag sicka in te mitt försäkringsbolag angående ersättnig för mitt är , men det jag ville komma till om någon vet vad dom går  på och hur dom räknar ut ersättnigen asså hur mycket man kan få för ärret. ärret är 6 cm långt och 3,5 cm brett, och nu äntligen får jag sicka in för det, men ville kolla  om någon har  koll på sånt... 

  • Svar på tråden ersättning efter ärrskada
  • junibarn19

    Jag har ett lika stort ärr som du fast mitt på min hand, fick ca 18.000kr för de från Folksam. När det gäller ansiktet är det ett mer synlig område och utbetalningen kommer säkert bli större för din del. Men det beror även på vilken typ av försäkring du har.

  • deam

    okej, har folksam jag med.. men får hoppas det blir några kroner  iellfall :D

  • deam

    har kommunal fack, och tror jag har hemförsäkring dock vet jag ej om jag har olyckfalls försäkring..

  • junibarn19

    Ärrskador täcks inte av den försäkring man har via facket och inte av hemförsäkringen heller tyvärr. (Så var det iaf för mig)

  • junibarn19

    Ärrskador täcks inte av den försäkring man har via facket och inte av hemförsäkringen heller tyvärr. (Så var det iaf för mig)

  • nozpa

    Du har säkert olycksfall. Fick du någon kompensation efter skadan skett? Min man slog upp armbågen, han fick 1000:- direkt då pga läkarvård etc.

    Vad ersättningen blir för ärret beror väl på vilken nivå du har. Man kan räkna ut det på deras sida.

  • nozpa
    deam skrev 2014-12-18 00:06:27 följande:

    vad e det för nivå du snackar om??


    Försäkringsbelopp.
  • nozpa
    deam skrev 2014-12-18 00:18:29 följande:

    inte en aning faktist


    Okej, enligt tabellen så får du 1,60% av ditt försäkringsbelopp. Du får väl hoppas på att du har på 2 000 000 och inte 500 000:- :)
  • zZzZz

    Det är ändå lite "viktigt" att ha koll på sina försäkringar och åtminstonde ha en olycksfallsförsäkring på sig själv, om det skulle hända något..

    Jag fick ut en bra slant av Trygghansa, fick ett ärr i ansiktet vid ögat, inte superdupersynligt men ändå synligt i vissa ljus/vinklar, tillräckligt så det typ stör en ibland, dom kör enligt en mall, procent av ett prisbasbelopp i ens försäkring...

  • Onormalin160
    deam skrev 2014-12-18 00:00:04 följande:

    har kommunal fack, och tror jag har hemförsäkring dock vet jag ej om jag har olyckfalls försäkring..


    Om du är medlem i Kommunal ingår både hemförsäkring och olycksfallförsäkring i medlemsavgiften. Försäkringarna finns hos Folksam och försäkringsbeloppet är 1 miljon.
  • Olga89

    Jag har också Folksams olycksfallsförsäkring och fick ut ca 4000 för 4 st mindre operationsärr jag hade. Jag har ett försäkringsbelopp på 1500000. Jag tog beloppet och multiplicerade det med procentsatsen i tabellen (på magen har jag mina ärr) på folksams hemsida, så det stämde ganska bra. Tror som sagt att du får ut den högsta procentsatsen när det gäller ärr i ansiktet.

Svar på tråden ersättning efter ärrskada