• Hedisen

    Hur tidigt kan man få symtom?

    Hej! Min partner och jag har bestämt oss för att försöka skaffa barn, hade sex den 12/12 på ÄL och BIM 26/12. Är det möjligt att redan känna av symtom eller inbillar jag mig för att jag så gärna vill?

    Har hälsbränna, kräks, ont i vänster äggstock, värk till och från i rygg och "tjejmage", svårt att sova trots att jag är trött (hela tiden) yr lite titt som tätt, ömma bröstvårtor då och då och svårt för lukter (brukar ej vara känslig). Kan jag vara gravid eller är det bara inbillning??

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man få symtom?
  • SecretlyMe

    Sägs så olika överallt. Vissa påstår sig känna bara dagen efter. Jag själv tror inte det är fysiskt möjligt.

    Symtomen för en graviditet dyker ju upp av hormonet hcg som är det som ger utslag på ett graviditetstest. Så ger testet ett negativt resultat så är inte symtomen för en graviditet.

    Det jag läst är att efter befruktning så fäster ägget ungefär 3-10 dagar senare. Hcg-nivån ökar varannan till var tredje dag och är mätbart på test tidigast 3-4 dagar efter det att ägget fäst.

    Nu är ju du på dag 6, alltså 6 dagar efter ägglossning. Så av vad jag läst på om så är det fysiskt omöjligt att känna alla dessa symtom redan.. :/

  • kluckis

    Jag är i samma sits som dig! 
    Hade hemsk mensvärk nån dag efter ÄL och fundera på att smygtesta på måndag:P

  • Vovvevolvoungehus

    Hej

    Hoppas jag kan ställa frågan här och låna tråden ????.

    Vi har en dotter och tänkte nu skaffa ett litet syskon .

    Jag hade illamående , molnande värk och svullen mage innan mensen .. Som var 8-12 e dec???? nu till frågan .. Det höll i sig efter mensen och är fortfarande illamående , svullen och även tillkommit väldigt ömma bröst ???? till och med så jag vaknade i natt med känslan att jag höll på att få mjölkstockning ???? känner igen den känslan väl ???? kan jag vara gravid trots att jag fick min mens ? Jag testade för 3 dagar sedan och det visade negativt ???? men har aldrig detta krämpor /tecken aldrig annars ???? utanför havande skap ? Ägglosnings reken ? ????tack för svar ??]

  • Lissing
    SecretlyMe skrev 2014-12-18 08:57:18 följande:

    Sägs så olika överallt. Vissa påstår sig känna bara dagen efter. Jag själv tror inte det är fysiskt möjligt.

    Symtomen för en graviditet dyker ju upp av hormonet hcg som är det som ger utslag på ett graviditetstest. Så ger testet ett negativt resultat så är inte symtomen för en graviditet.

    Det jag läst är att efter befruktning så fäster ägget ungefär 3-10 dagar senare. Hcg-nivån ökar varannan till var tredje dag och är mätbart på test tidigast 3-4 dagar efter det att ägget fäst.

    Nu är ju du på dag 6, alltså 6 dagar efter ägglossning. Så av vad jag läst på om så är det fysiskt omöjligt att känna alla dessa symtom redan.. :/


    Det är inte bara hcg som ger symtom.
    progesteron t.ex. är ett annat hormon som också ökar under graviditet.
    finns massa olika ämnen i kroppen som ändras under graviditet.
    bara för att gravtesterna bara mäter hcg behöver ju inte det betyda att man inte kan känna av ett annat ämne kroppsligt tidigare.
    081118 100703
Svar på tråden Hur tidigt kan man få symtom?