• Anonym (rökfri)

    Vad gör man när någon röker i busskuren?

    Jag pendlar med buss till och från jobbet av den enkla anledningen att min man som har mycket längre tar bilen och det innebär ingen direkt extratid för mig samt att det sparar såklart på miljön. Allt är väldigt bekvämt med det finns ett stort problem, rökare! I busskuren när jag ska hem från jobbet sitter det alltid rökare, 5 dagar i veckan, olika människor, ofta flera. Jag säger till snällt att det är ett rökfritt område men att det är fritt att släcka eller röka utanför. Men i 3 av 4 fall får jag bara sura miner tillbaka. Vad ska jag göra? I vilken värld är det rättvist att barn, äldre och andra ickerökare ska tvingas stå ute i regnet så att själviska (nästan alltid ungdomar) ska få röka i bekvämlighet. 

  • Svar på tråden Vad gör man när någon röker i busskuren?
  • rere88

    Jag hade sagt till på skarpen o om de inte går ut så ring och anmäl händelsen för det är rökförbud i busskurer!

  • Anonym (Häll vatten)

    Jag hällde vatten en gång. På ciggen alltså inte människan. Kom ju så klart dock på människan med. Men ändå. Jag tänkte  inte stå i piss regnet för att mitt barn skulle slippa passivrökning.

  • Anonym (Habd)
    Anonym (Häll vatten) skrev 2014-12-18 09:09:04 följande:

    Jag hällde vatten en gång. På ciggen alltså inte människan. Kom ju så klart dock på människan med. Men ändå. Jag tänkte  inte stå i piss regnet för att mitt barn skulle slippa passivrökning.


    I egenskap av rökare ser jag detta som en utmärkt lösning.
  • yanni

    Jag är själv rökare och åker buss till o från jobbet är väl en sådan där ungdom i mångas ögon.

    Jag skulle aldrig tvinga någon att behöva andas min rök för det var mitt val att börja.

    Vet att när man ska åka ifrån Gullmarsplan med bussen så även om jag är först där så ställer jag mig en bit ifrån just för att inte andra ska behöva drabbas.

    De är så patetiskt att se vuxna som ungdomar stå där i kön o röka som om att de tror att bussen åker utan dem.

    Jag går gladerligen på sist på bussen för den åker ju inte utan mig.

    Jag hade gjort som ovanstående kanske haft en spray flaska i väskan o sprutat vatten på glöden tills den slockna, tyvärr kommer du nog att få räkna med både hot o tjaffs beroende på vem de är.

    Regnar de så ge dem en tidning att ha över huvudet som skydd

  • Anonym (Senna)
    Anonym (Häll vatten) skrev 2014-12-18 09:09:04 följande:

    Jag hällde vatten en gång. På ciggen alltså inte människan. Kom ju så klart dock på människan med. Men ändå. Jag tänkte  inte stå i piss regnet för att mitt barn skulle slippa passivrökning.


    Och du har inte blivit anmält? Då ser man vilka toleranta människor rökare är. 
  • Anonym (rökfri)

    Med ungdomar menar jag 16-17 åringar, som inte bör röka överhuvudtaget. Det ligger en stor gymnasieskola precis intill och det är lätt att känna sig hotad för de gillar verkligen inte att bli tillsagda. Jag är dessutom höggravid och är väldigt rädd för att exempelvis bli puttad eller liknande, även om jag egentligen inte tror att någon av dem skulle ta till våld. Ska bli bättre på att säga till på skarpen, och överväga en sprayflaska men det känns inte helt rätt. 

  • Maria 434

    Det är märkligt det här med att vissa alltid har så otroligt många rökare som står i busskuren och bolmar.
    Själv åker jag kommunalt minst 5 dar i veckan och aldrig har det hänt att en rökare ställt sig och bolmat i busskuren, utan de har istället gått åt sidan för störa andra så lite som möjligt.

  • Anonym (rökfri)
    Maria 434 skrev 2014-12-18 10:07:05 följande:

    Det är märkligt det här med att vissa alltid har så otroligt många rökare som står i busskuren och bolmar.
    Själv åker jag kommunalt minst 5 dar i veckan och aldrig har det hänt att en rökare ställt sig och bolmat i busskuren, utan de har istället gått åt sidan för störa andra så lite som möjligt.


    Jag har aldrig haft problem i någon busskur förutom just denna, men det är på centralstationen i kommunen, alltså en väldigt stor busskur och folk kanske inte riktigt ser det som en busskur utan mer som tak. 
  • Anna Hady
    Anonym (Häll vatten) skrev 2014-12-18 09:09:04 följande:

    Jag hällde vatten en gång. På ciggen alltså inte människan. Kom ju så klart dock på människan med. Men ändå. Jag tänkte  inte stå i piss regnet för att mitt barn skulle slippa passivrökning.


    Toppen idé. Du är medveten att hen skulle kunna anmäla dig för misshandel? 
  • Anonym (jaså?)
    Anna Hady skrev 2014-12-18 10:13:51 följande:
    Toppen idé. Du är medveten att hen skulle kunna anmäla dig för misshandel? 
    Nej. Det är inte misshandel däremot kan det vara ett brott...

Svar på tråden Vad gör man när någon röker i busskuren?