• Anonym (Lilly­)
    Äldre 18 Dec 09:45
    1053 visningar
    9 svar
    9
    1053

    De anställer vikarier som knappt kan svenska, kan jag ta upp detta på mötet??

    Jag jobbar på ett demensboende och som ni vet är kommunikationen jätteviktig, grejen är att cheferna har en förmåga att anställa folk som är jättedåliga på svenska. Igår till exempel fick jag jobba ensam med en tjej. Jag fattade ingenting vad hon sa och hon förstod inte mig heller. De slutade ju såklart med att jag fick göra de mesta. Den här tjejen är säkert jättegullig och snäll, men de går inte att jobba med någon som inte kan språket. Nu funderar jag på att nämna detta på vårt apt-möte idag, gör jag rätt? Eller kommer jag framstå som värsta "rasisten" ?? :.( jag vet att många i personalgruppen håller med mig

  • Svar på tråden De anställer vikarier som knappt kan svenska, kan jag ta upp detta på mötet??
  • Äldre 18 Dec 09:49
    #1

    Det beror väl helt på hur du lägger fram det? Om du är noga med att betona att det inte handlar om människorna - att de är trevliga etc och att du inte alls har något emot att man anställer invandrare - men berättar hur de boende och du själv drabbas av språkförbistringen, borde det väl gå fram vad du menar? Jag är verkligen för öppenhet, etc, men det är klart man måste kunna kommunicera med varandra på en arbetsplats.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 18 Dec 09:50
    #2

    Varför inte? Jag tycker inte att det skadar att ta upp det på mötet. Som du säger så är det ju viktigt att kommunikationen fungerar när man jpbbar med männsikor. Sedan så tycker jag inte heller att du ska behöva göra två personers jobb, du får ju inte dubbelt betalt ;) Skämt å sido så ska du inte behöva slita ut dig för att hinna med mer än vad du borde.

  • Äldre 18 Dec 09:53
    #3
    +1

    Jag hade kunnat ta upp det lite fint. "Ja, Matilda är ju kanske rätt så duktig men hon har väldigt svårt för att göra sig förstådd så det har blivit ganska mycket merarbete på sista tiden"

    Men absolut inte "det funkar inte att Matilda inte kan ordentlig svenska, jag fattar ingenting och inte hon heller". Inte jättestor skillnad men gör helt olika intryck.

  • Äldre 18 Dec 10:27
    #4

    Är ett möte med alla inblandade närvarande rätt forum för att ta upp den frågan?
    Jag har en känsla av att det kan bli väldigt mycket personliga dispyter inblandade då.

    Om du bedömer att det är det så kör på, på något sätt måste det tas upp även om jag skulle välja att ta upp det med enhetschefen först.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Beata­)
    Äldre 18 Dec 10:30
    #5

    Du ska absolut ta upp det men jag är också osäker på om ett apt är rätt forum. Jag skulle prata med chefen, och om jag fick noll gehör skulle jag gå ytterligare ett steg uppåt till nästa chefsled.
    Det är absolut inte en rasistisk fråga, det är en fråga om arbetsmiljö för dig och dina kollegor, om arbetsfördelning, om säkerhet och omvårdnad om era boende/klienter.

  • Anonym (Tjipp­)
    Äldre 18 Dec 11:18
    #6
    +1
    Anonym (Lilly) skrev 2014-12-18 09:45:58 följande:

    Jag jobbar på ett demensboende och som ni vet är kommunikationen jätteviktig, grejen är att cheferna har en förmåga att anställa folk som är jättedåliga på svenska. Igår till exempel fick jag jobba ensam med en tjej. Jag fattade ingenting vad hon sa och hon förstod inte mig heller. De slutade ju såklart med att jag fick göra de mesta. Den här tjejen är säkert jättegullig och snäll, men de går inte att jobba med någon som inte kan språket. Nu funderar jag på att nämna detta på vårt apt-möte idag, gör jag rätt? Eller kommer jag framstå som värsta "rasisten" ?? :.( jag vet att många i personalgruppen håller med mig


    Det är väl en stor brist på vårdpersonal. Då får man ta det som finns. Bättre personal som talar dålig svenska (de lär sig så småningom) än ingen alls. Idealet är såklart att inte för många på arbetsplatsen inte kan språket så att de har några att lära sig av.
  • Anonym (Kreat­iv kritik­)
    Äldre 18 Dec 11:24
    #7

    Kan du hitta någon lösning till problemet och ta upp det på mötet? Typ skulle det hjälpa med listor där man bockar av arbetsuppgifter så att man säkert vet att det som behöver göras är gjort? Och då förklara att det behövs eftersom den muntliga kommunikationen inte fungerar ordentligt?

  • Anonym (engel­ska)
    Äldre 18 Dec 12:33
    #8

    Kan ni inte prata engelska med varandra?

  • Äldre 18 Dec 14:15
    #9
    +1

    APT är fel forum. Det är ett forum närmast för informationsutbyte; gruppen har inget beslutsmandat. Att där klaga på svårigheter med (vikarierande/timanställda) arbetskamrater lär inte leda till något positivt.

    Det verkar rimligare att ta upp kommunikationssvårigheterna och hur de påverkar arbetet direkt med din chef, och om det inte ger resultat med din fackliga representant.

Svar på tråden De anställer vikarier som knappt kan svenska, kan jag ta upp detta på mötet??