• Anonym (Vem är ego egentl­igen?)
    Äldre 18 Dec 10:03
    33026 visningar
    446 svar
    +4
    446
    33026

    "Tvingas" till en vit jul?

    I år ska vi spendera julen hemma hos oss och släkt ska komma hit istället för tvärtom som vi haft innan.
    Gick igenom allt vi ska köpa till julbordet med frun i familjen igår och hon hade skrivit upp öl och cider, jag sa att isf får det bli alkoholfritt för vi vill inte ha alkohol när vi firar med barnen. Noll tolerans.
    Hon sa att man blir ju inte onykter på det lilla, men jag sa att vi ändå inte vill ha alkohol när barnen är med och firandet är mest för dem.
    Hon såg snopen ut men släppte det.

    Senare på kvällen ringde hennes man och klagade högt över det och sa att vi minsann inte kan "tvinga på dem våra stelbenta fixidéer". Min man sa lugnt att vi inte tvingar på dem något, men julen firar vi främst för barnen och vi tycker inte att barn och alkohol hör ihop.
    Nehepp, då skulle han minsann se till att dricka sig lullig redan innan (svårt att tro att han kommer göra det dock). 

    Är det verkligen så jäkla illa? Måste man verkligen ha alkohol för att ha kul?

  • Svar på tråden "Tvingas" till en vit jul?
  • Äldre 18 Dec 10:06
    #1
    +2

    Ert hem, ni bestämmer, passar det inte så får de fira någon annanstans.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (n)
    Äldre 18 Dec 10:09
    #2

    hos min släkt har det aldrig förekommit alkohol på julbordet, knappt ens vanlig öl från ICA. Inget principbeslut från mina föräldrar men det var väl mest praktiskt så när alla vi barn var små. Nu när vi är vuxna och har egna familjer så behöver man ha bil för att ta sig dit så det faller sig rätt logiskt även då att det inte finns nån sprit. De enstaka som hade kunnat dricka nåt för att de inte kör, hade varit i minoritet och hur kul är det att sitta och bli lullig i ett hörn av rummet utan att nån annan är det. 

    Så ur mitt perspektiv är det inte så väldigt viktigt. De kan väl ta sig ett glas vin på kvällen hemma hos sig själva, eller dagen efter eller spara det till nyår?

  • Äldre 18 Dec 10:13
    #3
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-18 10:06:06 följande:

    Ert hem, ni bestämmer, passar det inte så får de fira någon annanstans.


  • Äldre 18 Dec 10:14
    #4
    +3

    Äntligen Nu börjar jul/ barn/ alkoholtrådarna komma ..
    Ts det bästa kanske är ni firar jul på var sitt håll, svårt att tro stämningen kommer bli god om ni tjafsar redan nu.

  • Äldre 18 Dec 10:23
    #5
    -1 +1
    Fram med popcornen och låt pöbeln gå loss på varann med sin moralpanik Skål
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Äldre 18 Dec 10:24
    #6

    Och nej, man måste inte ha alkohol för att ha kul. Däremot kan det fungera som smakförstärkare, man kan vilja ha något gott att dricka före/under/efter maten och man kanske har en tradition av att dricka julöl på just julafton. Det finns många skäl att dricka alkohol.

    Men som sagt, i ert hus gäller era regler. Även om det inkluderar att alla ska bära rosa byxor, att det är alkoholfritt "för barnens skull" eller andra saker som i mina ögon är helknäppa.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Påven Johann­a
    Äldre 18 Dec 10:26
    #7
    -1 +1
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-18 10:06:06 följande:

    Ert hem, ni bestämmer, passar det inte så får de fira någon annanstans.


    Det hade jag gjort. Lätt. Det är säkert ett barnanpassat julbord också med pulvermos och korvslantar. 
  • Äldre 18 Dec 10:26
    #8

    Har ni aldrig firar jul med denna familjen tidigare? Vad har ni för relation? 

    Dricker ni aldrig alkohol när barnen är med? Eller det är bara på julen detta gäller? 

  • Äldre 18 Dec 10:29
    #9
    +1

    Åhh vad glad jag blir av ditt inlägg. Stå på er! Väldigt konstigt att man ska behöva "kämpa" för att sina barn ska få en jul utan alkohol kan man tycka. Kan man inte låta bli alkohol om någon ber det kanske man ska ta sig en funderare på varför alkoholen är så viktig. God jul!

  • Äldre 18 Dec 10:30
    #10
    -1 +3
    Påven Johanna skrev 2014-12-18 10:26:20 följande:
    Det hade jag gjort. Lätt. Det är säkert ett barnanpassat julbord också med pulvermos och korvslantar. 


    Det skulle det kunna vara ja, och det vill man ju inte råka ut för. Jag hade också valt att inte komma, jag accepterar andras rätt att bestämma i sitt eget hem men jag skulle då också hävda min rätt att helt enkelt inte närvara. Jag har inget intresse av att umgås med personer som resonerar som TS.

    Alkohol och barn hör inte ihop, det är därför man inte ger barnen alkohol. Men de tar inte skada av att se andra dricka måttliga mängder alkohol.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden "Tvingas" till en vit jul?