• Anonym (Erik)
    Äldre 18 Dec 10:11
    4365 visningar
    9 svar
    9
    4365

    Egenföretagare och VAB? Ta ut samma lön?

    Jag är anställd i mitt eget aktiebolag. Säg att jag får 30 000:- i lön varje månad. Oavsett om jag jobbar 50 timmar per vecka eller 25 timmar. När jag vabbar med barnen, får jag vabba hos försäkringskassan och därmed få ersättning för det? Min lön minskar ju inte, jag äger ju företaget så jag tar ju så mycket lön jag anser rimligt, oavsett hur jag faktiskt har jobbat. Kan jag ta ut samma lön eller måste jag minska den?

  • Svar på tråden Egenföretagare och VAB? Ta ut samma lön?
  • Anonym (Nerd)
    Äldre 18 Dec 10:41
    #1

    Ersättning har du rätt till men jag vet inte vad som kan hända om du inte också minskar din lön. Försäkringskassan kan kräva intyg från din arbetsgivare att du varit ledig för vård av barn och förlorat inkomst. Huruvida de har rätt att kontrollera hur mycket lön du fått vet jag dock inte.

  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 11:10
    #2

    Det är ju lite det jag tänker, jag förlorar ju ingen inkomst.. Om jag inte påstår att jag skulle ha tjänat mer om jag inte varit hemma med sjukt barn. Intyga att jag inte har jobbat skulle ju kunna styrkas av mig själv samt att jag bevisligen har fått låta en timanställd jobba mer. Jobbet sköts ju hemifrån så finns inga kollegor som kan bekräfta att jag inte varit på plats. Men fortfarande har jag ju inte förlorat inkomst egentligen.. Är kanske för det faller?

  • Äldre 18 Dec 13:30
    #3

    De Tar du ut exakt samma varje månad kan de ju såklart ha ett case att stödja sig på även om de knappast kommer kunna kräva något tillbaka av dig. Du kan ju alltid hävda att du jobbade en lördag istället och därmed kom i kapp. Du var ju dck de facto hemma med lillen den dag du tar ersättning för.

    Tar du dock ut lite olika varje månad är det ju inga konstigheter alls.

    Jag har själv aldrig blivit ifrågasatt, men då svajar min månadslön lite grand

  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 15:43
    #4

    Ah i och för sig, så är det ju. Jag jobbar ju inte direkt 8-17 måndag-fredag, som egen företagare på litet företag. Tack för hjälpen!

  • Anonym (Exzet­)
    Äldre 18 Dec 15:45
    #5

    Om jag var du skulle föra någon slags "liggare" eller dagredovisning över min tid. För vab-ersättningen är till för att täcka upp din förlorade inkomst. Förlorar du ingen inkomst lär du inte ha rätt till ersättning heller enligt FK's sätt att tänka.
    Alltså ska du istället vara glad över att du har ett så pass flexibelt jobb att du kan ta ut lön för din tid och faktiskt inte behöver vab'a.

    Min man jobbar skift och vi löser massor av vab genom att han helt enkelt byter pass med någon. Han fullgör sin tid, en annan dag, men vi kan ju heller inte begära ersättning från FK för någon förlorad arbetsinkomst finns inte. Förstår du hur jag tänker?

  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 16:20
    #6

    Hmm.. Ja det är lite jag varit inne på, att dom skulle hävda att jag inte har förlorat någon inkomst även om jag faktiskt var hemma med barnet..

  • Anonym (Exzet­)
    Äldre 18 Dec 17:25
    #7
    Anonym (Erik) skrev 2014-12-18 16:20:53 följande:

    Hmm.. Ja det är lite jag varit inne på, att dom skulle hävda att jag inte har förlorat någon inkomst även om jag faktiskt var hemma med barnet..


    Precis, så kör det ett varv till med någon vettig handläggare på FK för att säkerställa att du har rätt till ersättningen. Annars kan du få ett återkrav från dem sedan.
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 17:56
    #8

    Svar från handläggare vågar jag faktiskt inte lita på, dom svarar alltid så olika ;) Får se hur jag gör...

  • Anonym (Exzet­)
    Äldre 19 Dec 08:29
    #9
    Anonym (Erik) skrev 2014-12-18 17:56:06 följande:

    Svar från handläggare vågar jag faktiskt inte lita på, dom svarar alltid så olika ;) Får se hur jag gör...


    Sant!!
Svar på tråden Egenföretagare och VAB? Ta ut samma lön?