• Anonym (BonusEva)

    Trött och frågande bonusmamma

    Jag känner att jag måste skriva av mig lite här. Jag är stundtals så oerhört trött på att vara bonusmamma. Det är en av de mest otacksamma uppgifter som en kvinna kan ha. Massor med skyldigheter men så lite rättigheter. 

    Barnen kommer alltid först och så måste det få vara. Det är absolut inte det som är problemet. Jag älskar mina bonusbarn så om ni tror något annat så vill jag avskriva det direkt. Jag har levt ihop med min familj i 6 år och har alltid låtit dem komma i första rummet. Jag har från dag ett försökt att vara enormt lyhörd för deras behov och gett såväl omsorg som kärlek. 

    Problemet handlar om hur man som bonusmamma har rätt till att tycka eller agera i sitt hem och om de slitningar som kan uppstå mellan pappan och mig. Barnen har hunnit bli tonåringar nu och tidigare, när de var yngre, så har jag haft pappans stöd i att agera om jag tycker att något är fel här hemma. Ex om någon inte gjort läxan eller lägger sig i tid, inte äter upp maten etc så har han önskat att jag ska ta halva ansvaret och säga till och styra upp det så att det fungerar. Han har alltid varit noga med att mina ord gäller lika mycket som hans. Det har funkat bra med det yngsta barnet och mindre bra med det äldsta eftersom att hen står sin mamma närmre och är lite mer introvert och svårare att komma inpå livet. Trots det har det ändå fungerat ganska smärtfritt under åren. 

    Nu när de är äldre så tycker jag att kraven borde kunna öka något och då är det krav på ex att man hjälper till hemma. När jag kommer hem från jobbet ser det ut som tusan i köket, soppåsen står vid dörren och det första jag får göra är att städa efter dem. När jag tar upp det med min sambo så tycker han att jag har för höga krav. De är 14 och 17. Visst kan jag ta 15 minuter av min tid till att röja undan men det är frustrationen som jag blir galen över. Den tar enormt mycket energi från mig och i slutänden så blir jag sur och tvär och det märker min sambo och säkert även barnen. De hjälper inte till med något över huvud taget här hemma. Den äldsta dammar inte ens sitt rum. Någon gång kan man få en chock när hen tömmer diskmaskinen frivilligt men annars ingenting. Vi bråkar inte med barnen om det utan min sambo struntar helt enkelt i om de hjälper till. 

    Ett annat problem är att de är uppe längre på kvällarna eftersom att de har blivit äldre. Det gör att vi inte har 5 minuter vuxentid per dygn längre. Den äldsta sitter med oss i soffan till klockan 23.00. Min sambo säger att det bara är att jag vänjer mig och att det är så det ska vara. 

    Vi har dem egentligen vv men det sista året har det varit annorlunda och de har bott hos oss nästan heltid. När det var vv så kunde jag lugna mig med att jag varannan vecka hade vuxentid men hur gör ni som har barn på heltid med vuxentiden. Är det otrevligt att säga att man vill ha lite egentid i soffan sent på kvällen någon dag då och då? Är det fel att exempelvis gå ut och äta någon kväll utan barn då de är så vuxna att de klarar sig själva? När jag tar upp det med min sambo så får jag bara svaret att barnen är viktigast och att han vill vara med dem. 

    Det som gör det så svårt är att om det vore mina biologiska barn så skulle jag säga till om att alla måste hjälpa till här hemma ibland och att det minsta man kan begära i den åldern är att man plockar undan efter sig själv. Om jag skulle bo i ett kollektiv så skulle man, även utan biologiska band, hålla i ordning efter sig själv och man skulle kunna påtala det för någon som inte gör det. Men som bonusmamma så får man inte säga något alls? 

    Jag har läst många trådar här på FL och domen mot bonusmammor är många gånger hård. Många tycker inte att vi har rätt att uppfostra barnen för det ska pappan göra de veckor som de bor hos honom. Men jag ska ändå älska barnen och förväntas ge dem omsorg annars är jag en dålig bonusmamma. Men allt detta gör att jag blir förminskad i familjen om jag inte får säga något åt barnen eller ha en åsikt om hur allt ska fungera så får jag ju inte samma värde som de övriga. Det mår man inte bra av och jag anser att det dessutom signalerar helt fel till barnen. 

    Jag får inte ihop det och jag är jäkligt trött...

  • Svar på tråden Trött och frågande bonusmamma
  • Anonym (n)

    jag har två egna tonåringar men funderar på och sliter med exakt samma frågor, så jag tror det mest handlar om just tonårsåldern. Det blir en massa nyordningar då. 

    Jag blir galen på mina söner som inte kan städa sina egna rum, har travar med disk kvar på sina skrivbord så det inte finns några fat kvar i köket, att de inte kan ta med sig en soppåse ut när de ska gå. Jag tjatar, lirkar, diskuterar. Sånt gjorde de bra innan puberteten slog till och nu verkar det som bortblåst. 

    Däremot behöver ju du och deras pappa köra en enad front om vad ni anser de faktiskt ska klara av. Ni kan göra en lista och sen snacka med barnen om det. 

  • Påven Johanna

    Ja, jag tycker att man kan säga till dem att hjälpa till. Detta är ju ungdomar som du levt med sedan sex år tillbaka. Nej, jag tycker inte att man förvisar en 17-åring ut ur gemensamma rum för att man vill vara ensam med sin gubbe och ha egentid - då får man själv ta med gubben och dra sig tillbaka till något annat rum. Ja, jag tycker absolut att man kan gå ut och äta och lämna ungdomarna hemma.

    Men om din man inte vill göra så utan vill vara med dem hela tiden, då är det ju främst där som problemet ligger och där som problemet måste adresseras. Du får väl utreda om det finns någon kompromissvilja hos honom, gör det inte det och du anser att problemet har stora negativa konsekvenser för dig och för ert förhållande så är kanske särboskap något att tänka på. 

  • Anonym (BonusEva)
    Anonym (n) skrev 2014-12-18 10:16:56 följande:

    jag har två egna tonåringar men funderar på och sliter med exakt samma frågor, så jag tror det mest handlar om just tonårsåldern. Det blir en massa nyordningar då. 

    Jag blir galen på mina söner som inte kan städa sina egna rum, har travar med disk kvar på sina skrivbord så det inte finns några fat kvar i köket, att de inte kan ta med sig en soppåse ut när de ska gå. Jag tjatar, lirkar, diskuterar. Sånt gjorde de bra innan puberteten slog till och nu verkar det som bortblåst. 

    Däremot behöver ju du och deras pappa köra en enad front om vad ni anser de faktiskt ska klara av. Ni kan göra en lista och sen snacka med barnen om det. 


    Jag har full förståelse för att det blir förändringar i tonåren. Problemet här är att pappan inte ser något. Han känns helt blind för vad som händer och vad de gör eller inte gör. Troligtvis har det kanske att göra med att jag alltid fixar allt och att han tror att jag överdriver. Skulle nog behöva åka bort ett par dagar för att han ska se... Men jag har märkt att de till viss del har en snedvriden syn på rollerna här hemma för när jag är borta någon kväll så hjälper de honom med matlagning, bortplockning, soppåse etc. Jag kan inte förstå varför de släpper allt när jag är hemma. 

    Jag försöker och försöker prata med pappan om det men med så dålig respons. Han tycker så ofta synd om barnen bara för att de är skilda. Det är såklart synd om dem pga det men det kan ju inte göra att de inte behöver lära sig hur man agerar i ett hem....
  • Anonym (BonusEva)
    Påven Johanna skrev 2014-12-18 10:19:01 följande:

    Ja, jag tycker att man kan säga till dem att hjälpa till. Detta är ju ungdomar som du levt med sedan sex år tillbaka. Nej, jag tycker inte att man förvisar en 17-åring ut ur gemensamma rum för att man vill vara ensam med sin gubbe och ha egentid - då får man själv ta med gubben och dra sig tillbaka till något annat rum. Ja, jag tycker absolut att man kan gå ut och äta och lämna ungdomarna hemma.

    Men om din man inte vill göra så utan vill vara med dem hela tiden, då är det ju främst där som problemet ligger och där som problemet måste adresseras. Du får väl utreda om det finns någon kompromissvilja hos honom, gör det inte det och du anser att problemet har stora negativa konsekvenser för dig och för ert förhållande så är kanske särboskap något att tänka på. 


    Jag får nog kanske bli bättre på att säga till dem.... Kan hålla med dig om att man kanske måste dra sig tillbaka om man vill ha egentid. Problemet ligger nog hos min sambo och vad han känner. Behöver nog ta ett samtal med honom... Det skulle kännas hemskt att behöva flytta isär efter så många år när vi har fått det att gå ihop tidigare. Jag trodde det skulle bli lättare när de blev äldre men det var nog lite naivt av mig :) 
  • BioBonus
    Anonym (BonusEva) skrev 2014-12-18 10:22:32 följande:
    Jag har full förståelse för att det blir förändringar i tonåren. Problemet här är att pappan inte ser något. Han känns helt blind för vad som händer och vad de gör eller inte gör. Troligtvis har det kanske att göra med att jag alltid fixar allt och att han tror att jag överdriver. Skulle nog behöva åka bort ett par dagar för att han ska se... Men jag har märkt att de till viss del har en snedvriden syn på rollerna här hemma för när jag är borta någon kväll så hjälper de honom med matlagning, bortplockning, soppåse etc. Jag kan inte förstå varför de släpper allt när jag är hemma. 

    Jag försöker och försöker prata med pappan om det men med så dålig respons. Han tycker så ofta synd om barnen bara för att de är skilda. Det är såklart synd om dem pga det men det kan ju inte göra att de inte behöver lära sig hur man agerar i ett hem....
    Tror du att du skulle klara av att strunta i att plocka undan efter dem nån vecka eller så? Bara plocka undan dina egna saker och försöka blunda för resten?
    Då kanske pappan vaknar och inser att gör inte du det så gör ingen annan det heller. Och vill han inte lära sin barn att hjälpa till så får han dra lasset själv.

    Jag har två tonåringar (övre tonåren) och det är ett jävla tjat om precis allt det du bekriver. Så det har nog med åldern att göra, men det hindrar inte att jag kräver att de ska hjälpa till. Vilket även deras bonuspappa gör. Han har fullt mandat från mig att säga ifrån, att tjata om läxor eller blir förbannad när brödet är slut och ingen sagt till. Då är det lättare - när man är jämlika även i den tråkiga delen av barnuppfostran :)
  • Anonym (BonusEva)
    BioBonus skrev 2014-12-18 10:31:17 följande:
    Tror du att du skulle klara av att strunta i att plocka undan efter dem nån vecka eller så? Bara plocka undan dina egna saker och försöka blunda för resten?
    Då kanske pappan vaknar och inser att gör inte du det så gör ingen annan det heller. Och vill han inte lära sin barn att hjälpa till så får han dra lasset själv.

    Jag har två tonåringar (övre tonåren) och det är ett jävla tjat om precis allt det du bekriver. Så det har nog med åldern att göra, men det hindrar inte att jag kräver att de ska hjälpa till. Vilket även deras bonuspappa gör. Han har fullt mandat från mig att säga ifrån, att tjata om läxor eller blir förbannad när brödet är slut och ingen sagt till. Då är det lättare - när man är jämlika även i den tråkiga delen av barnuppfostran :)
    Det kanske är så att jag måste försöka strunta i det under ngn vecka... Det är bara det att det kryper i mig när det är kaos men jag får kanske stå ut med det för att det ska bli bättre....

    Vad skönt att ni har fått en bra balans vilket inte alltid är så lätt :) Det där med brödburken kan jag också reagera över...eller när det står 3 mjölkförpackningar i kylen där bara skvättarna finns kvar ;) 
  • Påven Johanna
    Anonym (BonusEva) skrev 2014-12-18 10:25:08 följande:
    Jag får nog kanske bli bättre på att säga till dem.... Kan hålla med dig om att man kanske måste dra sig tillbaka om man vill ha egentid. Problemet ligger nog hos min sambo och vad han känner. Behöver nog ta ett samtal med honom... Det skulle kännas hemskt att behöva flytta isär efter så många år när vi har fått det att gå ihop tidigare. Jag trodde det skulle bli lättare när de blev äldre men det var nog lite naivt av mig :) 
    Ja, det var kanske lite optimistiskt tänkt av dig. Tonåringar har svårt för att bli tillsagda, de vill bli behandlade som om de är vuxna men de vill samtidigt behålla alla privilegier som de hade som barn. De vill inte bli bortgjorda och de kan stundtals vara en smula lättkränkta, så man bör bemöta dem med respekt och stor saklighet när man vill få dem att prestera något som det inte ligger en uppenbar vinst för dem själva i.  

    Jag tycker att det bästa sättet att hantera tonåringar är att se till att samarbeta med dem. Förmodligen tycker de lite synd om farsan när du inte är där och då kan det plötsligt kännas lite kul att fixa och städa och pilla med grejer i hemmet. När du är där så har de vant sig vid att du tar hand om det mesta och de har antagligen också fått uppfattningen om att det är du som har satt standarden hemma. Prata med dem om just det, vad ska ni ha för slags standard hemma? Vad av allt är viktigast för dig och för dem? 

    Tonåringars (brist på) ork och uthållighet påminner en del om väldigt små barns. De gör ofta saker i "ryck", behöver variation på sysslor och uppgifter, de behöver ibland utmaningar och ibland behöver de överseende, hjälp och en villighet från vuxenvärlden att låta dem komma undan med lite slappande utan att det genererar någon upprördhet. 

    Men ja, prata med din man och se hur långt ni kan komma. Och tänk på att om problemet upplevs som störst av dig så bidrar det till att de andra har en inbyggd förväntan på att du också ska ta störst ansvar för att lösa det. Så tror i alla fall jag att de kan tänkas känna. 
  • Anonym (BonusEva)
    Påven Johanna skrev 2014-12-18 10:37:43 följande:
    Ja, det var kanske lite optimistiskt tänkt av dig. Tonåringar har svårt för att bli tillsagda, de vill bli behandlade som om de är vuxna men de vill samtidigt behålla alla privilegier som de hade som barn. De vill inte bli bortgjorda och de kan stundtals vara en smula lättkränkta, så man bör bemöta dem med respekt och stor saklighet när man vill få dem att prestera något som det inte ligger en uppenbar vinst för dem själva i.  

    Jag tycker att det bästa sättet att hantera tonåringar är att se till att samarbeta med dem. Förmodligen tycker de lite synd om farsan när du inte är där och då kan det plötsligt kännas lite kul att fixa och städa och pilla med grejer i hemmet. När du är där så har de vant sig vid att du tar hand om det mesta och de har antagligen också fått uppfattningen om att det är du som har satt standarden hemma. Prata med dem om just det, vad ska ni ha för slags standard hemma? Vad av allt är viktigast för dig och för dem? 

    Tonåringars (brist på) ork och uthållighet påminner en del om väldigt små barns. De gör ofta saker i "ryck", behöver variation på sysslor och uppgifter, de behöver ibland utmaningar och ibland behöver de överseende, hjälp och en villighet från vuxenvärlden att låta dem komma undan med lite slappande utan att det genererar någon upprördhet. 

    Men ja, prata med din man och se hur långt ni kan komma. Och tänk på att om problemet upplevs som störst av dig så bidrar det till att de andra har en inbyggd förväntan på att du också ska ta störst ansvar för att lösa det. Så tror i alla fall jag att de kan tänkas känna. 
    Tack för dina kloka ord. Det ligger nog mycket sanning i dem och jag tar till mig dem :) 
  • Anonym (Fd bonusmamma)
    Anonym (BonusEva) skrev 2014-12-18 10:22:32 följande:
    Jag har full förståelse för att det blir förändringar i tonåren. Problemet här är att pappan inte ser något. Han känns helt blind för vad som händer och vad de gör eller inte gör. Troligtvis har det kanske att göra med att jag alltid fixar allt och att han tror att jag överdriver. Skulle nog behöva åka bort ett par dagar för att han ska se... Men jag har märkt att de till viss del har en snedvriden syn på rollerna här hemma för när jag är borta någon kväll så hjälper de honom med matlagning, bortplockning, soppåse etc. Jag kan inte förstå varför de släpper allt när jag är hemma. 

    Jag försöker och försöker prata med pappan om det men med så dålig respons. Han tycker så ofta synd om barnen bara för att de är skilda. Det är såklart synd om dem pga det men det kan ju inte göra att de inte behöver lära sig hur man agerar i ett hem....
    ja det märks ju att det är pappan som är egentligen den jobbigaste parten eftersom han inte inser vad som händer och daltar i onödan med de. 
    Det sättet förstör bara barnen och deras utveckling, och ja som u sa visst har de snedvriden syn definitivt, pappan lär ju inte så hur enkelt blir det då för dig ?
    Som sagt du måste nog ta ett seriöst snack med pappan först och sedan där ifrån utgå vad du ska göra.
    Kanske som någon sa i ett inlägg att särboskap vore i så fall ett alternativ.
    Förstår om du inte vill flytta men du är ju inte behöva slava runt för de för att det ska passa pappan.
    Det där med att du ska säga till de, det klart du ska, precis som man tar en ren tallrik ur skåpet så kan man återlämna den i samma skick, det är sånt man får lära sig hemifrån annars kommer de ju att ha svårigheter i framtiden med tjejer då de kommer att ha egna hem.
    Eller hur ? 
  • Anonym (BonusEva)
    Anonym (Fd bonusmamma) skrev 2014-12-18 10:49:26 följande:
    ja det märks ju att det är pappan som är egentligen den jobbigaste parten eftersom han inte inser vad som händer och daltar i onödan med de. 
    Det sättet förstör bara barnen och deras utveckling, och ja som u sa visst har de snedvriden syn definitivt, pappan lär ju inte så hur enkelt blir det då för dig ?
    Som sagt du måste nog ta ett seriöst snack med pappan först och sedan där ifrån utgå vad du ska göra.
    Kanske som någon sa i ett inlägg att särboskap vore i så fall ett alternativ.
    Förstår om du inte vill flytta men du är ju inte behöva slava runt för de för att det ska passa pappan.
    Det där med att du ska säga till de, det klart du ska, precis som man tar en ren tallrik ur skåpet så kan man återlämna den i samma skick, det är sånt man får lära sig hemifrån annars kommer de ju att ha svårigheter i framtiden med tjejer då de kommer att ha egna hem.
    Eller hur ? 
    Sant...
Svar på tråden Trött och frågande bonusmamma