• Anonym (D)

    SGI och graviditetspenning

    Hej! Jag har sen 2010 studerat och sen fött barn och varit mammaledig 2013 till 2014 och i juni började jag ett heltids sommarjobb i 3 månader och direkt efter de hoppade jag in som timanställd/behovsanställd i vikariepoolen som barnskötare på deltid samtidigt som mina heltidsstudier aug-sept. Börjar även studera jan-april igen och vi får barn nr 2 i juli 2014.

    Hur funkar det vid sjukskrivning ? Har jag rätt till sjukskrivning / graviditetspenning och vad krävs för att få rätt till det? Måste jag jobbat 240 dagar i följd eller kan det vara strödagar under 8 månaders tid? Har hittills lyckats jobba så jag är uppe i ca 90 000kr och undrar när ni börjar räkna SGI och att den höjs? Hur mycket måste jag jobba/måste Jag vara inskriven på AMS samtidigt som heltidsstudier och deltidsjobb för att ha rätt till både fp/graviditetspenning och ev sjukskrivning längre fram i graviditeten?

    Med vänlig hälsning,

  • Svar på tråden SGI och graviditetspenning
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Här på Familjeliv svarar vi på generella frågor om föräldraförsäkringen. Eftersom du har frågor om både sjukpenning och graviditetspenning hänvisar jag till dig vårt kundcenter för att du ska få ett korrekt svar på din fråga. Telefonnnummer 0771 - 524 524.


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

  • Anonym (D)

    Ok men ni måste ju kunna svara på hur ni räknar kring SGI. Måste man ha jobbat stadigvarande 240 dagar i streck utan glapp eller kan man ha ett glapp som man får vid deltidsjobb tex ? Och räknas det ihop hur mycket man tjänat på 8 månader och hur mycket måste man komma upp i för att de ska byggas någon SGI?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    För att ha rätt till en SGI behöver du ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. För att komma över grundnivån med föräldrapenning (225 kronor/dag) behöver din årsinkomst vara högre än 106 000 kronor.

    Om du är anställd och har en oregelbunden inkomst (timvikarie, behovsanställd osv.) tittar vi på vad du har tjänat per månad upp till ett år bakåt i tiden. Utifrån detta räknar vi sedan ut en genomsnittlig månadsinkomst och multiplicerar den med 12 månader.

    För att ha rätt till föräldrapenning som baseras på din SGI under de första 180 dagarna med föräldrapenning finns även kravet att du under minst 240 dagar i följd före barnets födelse haft en årsinkomst som överstiger 82 100 kronor. Annars betalas föräldrapenningen ut på grundnivå (225 kronor/dag) under de första 180 dagarna. Från dag 181 kan du få föräldrapenning utifrån din SGI.

    Normalt innebär det här att du behöver ha arbetat 240 dagar innan barnet föds. Det behöver dock inte innebära att du har arbetat alla dagarna på samma ställe, eller att du har arbetat varenda dag.

    Ovanstående är generell information. Om du har frågor om din SGI är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden SGI och graviditetspenning